Conform studiului, in regiune va avea loc un declin de 3,6%.
In 2010, PwC anticipeaza o crestere de 4,3% a vanzarilor de retail din Romania, cel mai mare din regiune, iar avansul se va accelera la 6,9% in 2011.
La nivelul regiunii, in care au fost incluse Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia, Ucraina si Turcia, compania de consultanta anticipeaza un declin de 3,6% in 2009, urmat de un avans de 2,2% in 2010 si de 4,6% in 2011.
In 2009, cea mai mare scadere va fi consemnata de Ucraina, cu 12,1%, urmata de Cehia, cu un declin de 7,7%, Bulgaria, cu 7,3%, si Ungaria, cu 6,1%.
In 2010, Ucraina, Turcia, Ungaria si Bulgaria vor continua sa inregistreze reduceri ale volumului vanzarilor de retail.
Raportul noteaza ca retailerii specializati in vanzari cu discount vor devansa tendinta generala a pietei, mai ales in Cehia, Polonia si Slovacia, unde detin deja 20% din piata.
Este asteptata totodata o crestere cu un ritm de doua cifre a vanzarilor cu discount si in Romania si Bulgaria.
In cazul cheltuielilor de consum pentru imbracaminte si incaltaminte, in Romania se mentine o tendinta ascendenta, potrivit raportului, urmand sa atinga 4 miliarde de dolari in 2009 si sa depaseasca usor acest nivel in 2010.
In raport se arata ca in multe din statele din regiunea ECE au existat planuri ambitioase de constructie a unor centre comerciale, dar s-au confruntat cu disparitia finantarii. Aceasta tendinta a fost evidenta in special in Rusia, Ucraina, Bulgaria si Romania.
Din punctul de vedere al standardelor regionale, Polonia si Cehia sunt piete mai mature si transparente, care au reusit sa suporte impactul contractiei sectorului de retail.
In Europa de Vest, vanzarile de retail se vor contracta cu 4% in acest an si cu 0,9% in 2010, urmand sa avanseze cu 1,1% in 2011.
La nivel mondial, PwC anticipeaza un declin al volumului vanzarilor de retail de 2,9% in 2009 si o crestere de 1,4%, respectiv 2,5% in urmatorii 2 ani.