„Studiul (realizat pe un esantion de 350 mari companii internationale, privind situatia economica actuala – n.r.).reprezinta o radiografie a companiilor globale care se confrunta deja cu criza creditelor si se gandesc cum sa raspunda la efectele recesiunii. Insa lumea de afaceri a mai cunoscut momente de declin si se poate invata din trecut”, a declarat Dave Read, transaction advisory services leader al Ernst & Young EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa).
„Inevitabil vor exista perdanti in urmatoarele 12 luni, dar si un numar de castigatori, care vor fi in minoritate”, a adaugat Dave Read.
Raspunsurile companiilor in legatura cu felul in care vor incerca in continuare sa obtina lichiditati au fost destul de convergente. Firmele au raspuns ca se asteapta la economii semnificative sau rezonabile din lantul de aprovizionare (58%), vanzari si marketing (42%), operational (56%) si IT (43%).
Totusi, un numar relativ mare de firme vad in recesiune o oportunitate de extindere, 34% din ele la nivel global, respectiv 38% in Europa si intentioneaza efectuarea de achizitii strategice.
„Indiferent daca firmele cauta sa vanda o parte din afacere pentru a obtine lichiditati care sa le ajute sa depaseasca aceasta perioada dificila, sau daca vor sa cumpere active de la companiile concurente care intampina dificultati, li se aplica tuturor aceeasi regula: sa fie pregatite, sa fie flexibile, sa gandeasca creativ si sa ia masuri clare„, a spus Dave Read.
Aproximativ 40% dintre companiile chestionate au fost de parere ca mediul de afaceri s-a deteriorat simtitor in sectorul lor de activitate, aproape o treime mentionand retragerea companiilor concurente ca efect al crizei si cresterea numarului de falimente.
Trendul de reducere a costurilor si-a facut simtit impactul asupra strategiei interne a afacerilor. Peste 80% din repondenti au intreprins deja o analiza privind eficientizarea costurilor, circa doua treimi au initiat un program de reducere a personalului si mai mult de jumatate au rationalizat cheltuielile cu tehnologia informatiei. Companiile din Europa, comparativ cu cele din Statele Unite, sunt mai dispuse sa ia in calcul reducerea costurilor imobiliare si cu tehnologia informatiei, decat reducerea costurilor directe sau indirecte cu angajatii.
Criza creditelor a obligat companiile sa caute variante alternative de imbunatatire a lichiditatilor. Aproximativ 50% dintre companiile chestionate au vandut sau au inchis o parte din operatiuni si 43% analizeaza oferte alternative de finantare pe termen scurt, in timp ce 23% au in vedere optiuni de renegociere a datoriilor, precum si o comunicare proactiva cu creditorii, analistii si agentiile de rating si intentioneaza renegocierea angajamentelor.
Clientii si furnizorii, afectati in egala masura
Companiile chestionate au inceput deja sa se uite atent atat la clienti, cat si asupra lantului lor de aprovizionare. Si pe buna dreptate, din moment ce peste jumatate dintre aceste companii au asistat la scaderea bonitatii clientilor lor (circa 60% in Europa), iar mai mult de jumatate au afirmat ca o parte din principalii clienti inregistreaza dificultati si ca a crescut durata de timp dintre comanda clientului si incasarea banilor, se arata in studiul Ernst & Young.
Companiile si-au adaptat strategiile pentru a fi in concordanta cu acest nou mediu de afaceri, trei sferturi din ele punand un accent mai mare pe clientii cheie si peste 40% creand produse noi. O treime au mentionat ca datorita temerilor legate de clientii existenti si-au largit portofoliul de clienti, in timp ce o treime au afirmat ca au incetat contractele cu clientii considerati ca avand un risc mare.
In privinta furnizorilor, repondentii s-au impartit in doua categorii egale, cu doua strategii diferite. Jumatate din companiile chestionate au restrans numarul furnizorilor pentru a obtine preturi sau termene de plata mai favorabile, in timp ce cealalta jumatate a marit numarul furnizorilor pentru a reduce impactul unui eventual esec al relatiei cu un furnizor principal.
Majoritatea companiilor comunica deja mai proactiv cu furnizorii, 50% negociaza termene de plata cu furnizorii mai frecvent si mai mult de un sfert din companii au mentionat ca furnizorii lor mari inregistreaza dificultati financiare.