Remember Top Gun? Romania cheltuieste 600 mil. euro pe avioane din timpul Razboiului Rece

20 Jun, 00:07 • razvan.codorean
Guvernul a aprobat "operatiunea Top Gun", despre care DailyBusiness.ro relata inca de anul trecut. Avioanele fabricate in anii '80 vor ajunge nu la un muzeu, ci in dotarea Armatei Romane. Pentru "rablele" americane vom plati 628 milioane de euro. Este nota de plata pentru scutul anti-racheta?
Remember Top Gun? Romania cheltuieste 600 mil. euro pe avioane din timpul Razboiului Rece

Organizatia militara NATO ne
livreaza 12 avioane la mana a doua folosite de armata portugheza. De fapt, aeronavele sunt
la mana a treia, pentru ca prima data au fost in dotarea Pazei de Coasta din
SUA, in anii ’90.   

In timp ce
portughezii vor avea acces la noile avioane de lupta americane, noi va trebui
sa ne multumit cu “gloabele” F16.
 

[url=http://www.mediafax.ro/politic/achizitia-de-catre-romania-a-12-avioane-vechi-f-16-aprobata-de-guvern-10984695]Guvernul
a aprobat ieri achizitia avioanelor[/url], prezentand afacerea cu surle si
trambite, drept un mare succes al diplomatiei, o noua confirmare a legaturii
stranse de colaborare pe care o avem cu “partenerii strategici” din NATO.
 

Un prim aspect
interesant –  primele plati se vor face
in acest an (97 milioane de euro) iar primele avioane vor ajunge in tara abia
in 2015. Iar restul, esalonat in urmatorii 4-5 ani. Mai simplu spus, noi vom
incepe sa le platim, iar portughezii le vor folosi in continuare.
 

[b]Avioane de pe
vremea Razboiului Rece[/b]
 

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/inapoi-in-anii-80-cum-a-ajuns-romania-sa-cumpere-avioane-f16-de-pe-vremea-top-gun-82002/]DailyBusiness.ro
scria, anterior[/url], despre cele 12 aeronave, ca acestea au deja venerabila
varsta de 30 de ani. Produse pe vremea presedintelui Reagan, ele [b]au fost
primite de portughezi gratuit[/b] in schimbul utilizarii de catre americani a
bazei aeriene Lajes din Insulele Azore.

Potrivit portalului de specialitate Militar
Infomondo
,
 avioanele F-16 au intrat in dotarea fortelor aeriene portugheze prin
Programele Atlantis I si Atlantis II, demarat odata cu semnarea unei Scrisori
de acceptare a ofertei, in august 1990. 
 

Acordul includea nu numai livrarea a 20 de
avioane F-16 bloc 15OCU (17 clasa A si 3 clasa B), produse intre 1981-1987
(vezi detalii tehnice aici)
cu motoare de PW, dar, de asemenea, si sprijin logistic initial,piese de
schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloti si pentru
personalul care asigura intretinerea avioanelor, manuale de instruire,
participarea la grupul de coordonare tehnica F-16, la programul de integrare
structurala, la programul de imbunatatire a sistemului de razboi electronic
(EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program).

Pe 14 noiembrie 1998, guvernul portughez a dat unda verde pentru achizitie.
Contractul includea 25 de avioane folosite (21 clasa A si 4 clasa B), produse
intre 1981 si 1989, urmand sa fie re-motorizate cu motoare F100-PW-220E. 

Avioanele au fost modernizate
si se afla si in prezent in dotarea armatei portugheze.
 
Avioanele
F16 zboara inca din anii ’70. De atunci, au fost modernizate, adaptate si au luptat cu succes in
majoritatea conflictelor desfasurate in Orientul Mijlociu si Apropiat, de la
razboaiele din Irak, Balcani sau Afganistan.
 
[b]Nu avem piste
pentru avioanele F16[/b]

La finele anului trecut, premierul Ponta declara ca avioanele multirol F-16
care urmeaza sa fie achizitionate de Romania  vor fi pregatite sa reziste pe o
durata de 20 ani, costul unor aparate noi depasind posibilitatile financiare
ale tarii.

Ministrul
Apararii de la acea vreme, Corneliu Dobritoiu, declara ca cele 12 avioane F-16
au 3.500 de ore de zbor si mai au o rezerva de 4.000-4.500 de ore de zbor, ceea
ce inseamna 200 de ore de zbor pe avion, suficient cat sa ne asigure resursele
necesare pentru urmatorii 20 de ani.

 
“Avioanele
ar urma sa fie livrate dupa terminarea procesului de instruire al pilotilor,
incepand cu 2016″, declara la acea vreme Dobritoiu.
 

Cand
vin de fapt avioanele? Adrian Anania, presedintele Sindicatelor Libere din
Industria de Aparare, declara, anterior, pentru DailyBusiness.ro, ca avioanele
vor zbura la noi abia dupa ce vom avea bani sa refacem pistele.
 

„Ar
trebui ca pistele sa fie remenajate pentru a face fata acestui tip de avioane,
cu priza de aer sub burta. In prezent, cele mai apropiate piste adecvate sunt
in Ungaria si Turcia”, explica Anania.
 
Sindicalistii
au acuzat, de altfel, in repetate randuri, greseala facuta de autoritati cu achizitia
de avioane second-hand.

”Ca sa
fac o comparatie, e la fel cum Ministerul Transporturilor da in fiecare an bani
pentru acoperirea gropilor, in loc sa aloce bani pentru refacerea completa a
drumurilor”, afirma Anania.
 
Statul roman va
mai cheltui, astfel, circa 52 de milioane de lei pentru modernizarea
infrastructurii.

[b] Ce
se ascunde in spatele afacerii F 16[/b]
 

Luam 12 avioane
la mana a treia, platim in avans, nu avem piste pentru ele. Toate premizele
arata o afacere paguboasa.
 
Pana la urma ce
avem de castigat din achizitia F16 ?
 

“Impacam
si capra si varza. Ii scapam pe portughezi de avioanele vechi, acestia urmand
sa treaca pe F35, si le vom plati americanilor peste 500 de milioane de euro,
pentru ca din pretul total, mare parte se vor duce pe asistenta tehnica oferita
de SUA”, a declarat expertul in tehnica militara Dan Rares.

”Din cele 628 de milioane de euro care reprezinta valoarea contractului, doar
aproximativ 120 de milioane reprezinta plata aeronavelor, restul fiind suportul
logistic – care ar fi fost acelasi chiar daca am fi cumparat avioane noi”, a
explicat acesta.

 
In
plus, subliniaza expertul, ne platim biletul de intrare catre  viitorul avion multi-rol al NATO, generatia
F35.  Investitia de acum, spun expertii, inseamna o economie pentru
viitorul program F-35.
 

Toata
infrastructura aeroportuara pe care o va folosi F-16 poate fi folosita si
pentru F-35, atunci cand vom putea achizitiona urmatoarele aparate. Adica peste
30 de ani, daca e sa luam in calcul declaratiile ministrului Apararii. 

[b]Aveam
alternative la avioanele F16?[/b]

Armata romana este dotata, in prezent, cu avioane MIG21
Lancer, de productie sovietica. Numai ca in urmatorii 3-4 ani, acestea vor trebui date la casat,
epuizandu-si “resursa de zbor”, cum este denumita, in termeni de specialitate,
durata de viata.

Pentru a nu ramane fara aparare aeriana, trebuie sa
cumparam avioane. Si stim asta inca din anii 2007-2008, cand s-a pus problema
pentru prima data.
 
 Daca
in perioada de avant economic, autoritatile anuntau, cu surle si trambite, ca
vom cumpara 48 de avioane, ce urmau sa coste in jur de 4,5 miliarde de euro,
ulterior, odata cu criza, si-au redus pretentiile.

Astfel s-a ajuns sa negociem cu americanii si europenii pentru 24 de unitati. Eurofighter,
Raphal si Gripen ne-au oferit avioane noi si ne-au promis investitii in industria
autohtona, americanii ne-au propus 24 de avioane second-hand din Olanda. Pretul,
in ambele cazuri, era estimat la 1,2-1,4 miliarde de euro.
 

Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a
avizat in 2010 achizitia avioanelor americane, considerand ca oferta olandezilor nu era cea mai buna varianta. Expertii citati la acea vreme de
DailyBusiness.ro afirmau ca de fapt aceasta decizie reprezinta “nota de
plata” impusa de SUA pentru scutul anti-racheta de la Deveselu.

Discutiile s-au amanat insa din cauza crizei si astfel s-a ajuns in 2012.
 
Presati de americani, oficialii romani au
anuntat achizitia a 12 aeronave F16, numai ca nu din Olanda, care intre timp a
scapat de ele, ci din Portugalia, un alt aliat NATO, pentru numai 600 milioane
de euro.

Recent, intr-o
analiza DailyBusiness.ro
, scriam despre semnalul de alarma tras de Comisia Europeana privind achizitia de aeronave
second-hand.
 

Spuneam
atunci ca europenii am fi vrut sa cumpara avioane produse in Europa, daca tot
suntem membri UE, fie de la EADS (alcatuit din EADS Deutschland, EADS Casa din
Spania, BAE Systems si compania italiana Alenia Aeronautica), fie de la grupul
suedez Saab sau cel francez Dassault.

“Prin decizia de a cumpara avioanele din Portugalia,
autoritatile romane au incercat, practic, sa fenteze pretentiile europenilor.
Le-au spus – uite, domnule cumparam din Europa, nu de la americani”, a declarat
expertul in tehnica militara Dan Rares.