- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Romania a avansat usor in clasamentul mondial al gradului de globalizare

21 Jan, 11:44 • adrian.mihaltianu
Romania a urcat o pozitie, pana pe locul 31, in cadrul Indexului de globalizare pentru 2012, din cele 60 de piete analizate intr-un raport realizat de compania de consultanta de audit Ernst&Young.
Romania a avansat usor in clasamentul mondial al gradului de globalizare

Evolutia Romaniei
este in linie cu media globala, rezultate deosebite fiind consemnate
la capitolul Miscarea fortei de munca
(Movement
of labor) – cu + 0,77 de puncte peste media globala. Exista si valori
inregistrate sub nivelul mediei globale, cum ar fi cele de la
capitolele Schimburi de tehnologie si idei
(Exchange
of technology and ideas), unde valoarea este cu -0,51 de puncte sub
medie, si Miscarea capitalului si finantelor
(Movement
of capital and finance), cu o valoare cu -0,25 de puncte sub medie.

Romania ocupa
pozitia a 11-a in randul celor 22 de piete in crestere rapida
monitorizate in cadrul studiului.

“Romania
are o economie deschisa, care a beneficiat din plin de accesul la
noile piete, in special la cele din UE. Ea va beneficia, pe mai
departe, de liberalizarea treptata a comertului mondial si de
integrarea comerciala tot mai stransa cu UE. O parte dintre barierele
comertului cu bunuri in cadrul UE, care inca mai persista in prezent,
e posibil sa fie eliminate, iar liberalizarea comertului si a
serviciilor, care ar putea aduce beneficii Romaniei, va continua,
chiar daca intr-un ritm mai lent decat cel prognozat anterior”, se
arata in raportul realizat de Ernst & Young –
Looking beyond the obvious: globalization and new opportunities for
growth
1 (Privind dincolo de aparente:
globalizarea si noile oportunitati de crestere).

La nivel global,
documentul arata ca, in pofida cresterii slabe inregistrate in 2012
si a perspectivelor economice incerte pentru 2013 in majoritatea
pietelor, [b]globalizarea continua sa avanseze[/b] in principalele 60
de economii din lume.


In contextul in care
majoritatea prognozelor privind PIB-ul global prevad o crestere
cuprinsa intre 3% si 3,5% pentru 2013 si o crestere modesta pentru
anii ce vor urma, Indexul Ernst & Young estimeaza ca globalizarea
va continua sa se extinda, iar tehnologia si schimburile
transfrontaliere de idei vor constitui principalele ei parghii de
dezvoltare.

Indexul
arata, de asemenea, ca, in ultimele 12 luni, o
serie de tari cu economii in crestere rapida, precum Vietnam,
Malaezia, Tailanda, Filipine sau tari mai mici din Europa, precum
Belgia si Slovacia si-au imbunatatit simtitor indicele de
globalizare.

Indexul
evidentiaza faptul ca [b]apar tot mai multe
piete[/b], din afara tarilor BRIC (Brazilia, Rusia, India si China),
[b]care inregistreaza cresteri rapide[/b] si se transforma in puncte
fierbinti ale business-ului global, gratie perceptiei ca sunt mai
bine integrate global decat tarile BRIC in privinta comertului, a
investitiilor, precum si din perspectiva criteriilor culturale si
tehnologice.

Totodata, aceste
piete inregistreaza cresteri economice solide si constante, apropiate
de cele ale economiilor fruntase din grupul BRIC. [b]Turcia, Mexicul
si Indonezia[/b] vin tare in urma Chinei si a Indiei in privinta
cresterii PIB-ului in intervalul cuprins intre 2000 si 2015. [b]Peru,
Columbia, Venezuela, Malaezia si Vietnam[/b], precum si unele tari si
regiuni din Africa isi pregatesc trambulina care sa le propulseze
printre cele mai dinamice zone din lume pentru investitii.

Numarul sefilor de organizatii
chestionati in cadrul studiului care considera ca pietele emergente,
altele decat BRIC, vor deveni principala sursa de generare de noi
venituri aproape ca s-a dublat in ultimii trei ani, de la 26% la 45%.
Ca urmare, acestia includ in planurile lor de viitor tari precum
Africa de Sud, Indonezia, Mexic sau Turcia care apar mentionate in
raport ca zone foarte competitive.

Peste 82% dintre executivii
chestionati, provenind din toate zonele geografice, vizeaza sa
mareasca investitiile pe care le fac in aceste piete, iar 4 din 10
intentioneaza chiar sa le creasca cu peste 10%.


[b]Pietele mature raman pe mai departe
importante[/b]

Cu toate ca multe dintre economiile in
crestere rapida din afara BRIC devin tot mai interesante pentru
investitori, ele reprezinta, mai degraba, un pariu pe termen lung.
Raportul subliniaza faptul ca acestea sunt doar o parte din intregul
tablou. Pentru a-si crea un portofoliu bine echilibrat, investitorii
vor trebui sa ia in calcul si alte mize care sa includa anumite piete
mature, mai ales pe cele care dau semne de revenire in anumite
sectoare si zone de business.

Directorii executivi intervievati
confirma faptul ca America de Nord si Europa de Vest raman piete
esentiale pentru protejarea rezultatelor lor financiare. Desi
investitiile noi in aceste regiuni raman neuniforme, costurile
ridicate ale energiei, micsorarea diferentelor cu costurile de munca
intre pietele dezvoltate si cele emergente si ciclurile de viata tot
mai scurte ale produselor determina organizatiile globale sa-si mute
operatiunile de productie mai aproape de pietele de desfacere.

Numarul respondentilor care se asteapta
ca organizatiile lor sa externalizeze, in urmatorii trei ani, o mare
parte din functiile operationale catre furnizorii de pe pietele
mature creste de la 22% la 36%. In plus, numarul celor care planuiesc
sa externalizeze o parte din activitati catre surse mai apropiate, va
fi mai mult decat dublu, de la 14 % la 35%.

Raportul evidentiaza, de asemenea,
faptul ca [b]inovarea si schimbul de idei si tehnologie[/b] pot
conferi un avantaj pietelor dezvoltate in competitia cu cele aflate
in crestere rapida. Difuzarea si folosirea tehnologiilor in banda
larga, ale celor sociale, digitale si mobile este mult mai extinsa in
aceste piete, permitandu-le sa obtina o pondere mai mare din exportul
de bunuri si servicii.


[b]Ce urmeaza?[/b]

Pe masura ce comertul cu bunuri si
servicii isi revine la nivelul de dinainte de declansarea crizei
financiare, iar fluxul de capital inregistreaza o crestere constanta,
tehnologia si schimburile transfrontaliere de idei vor continua sa
modeleze extinderea si caracterul globalizarii, se arata in raport.

In conditiile in care integrarea
comerciala continua sa se stablizeze, se estimeaza o schimbare de
pozitie intre tarile importatoare si cele exportatoare. Economiile in
crestere rapida devin piete de consum tot mai puternice iar pietele
dezvoltate dobandesc o forta tot mai mare in productia si exportul de
bunuri si servicii.

„Natura
globalizarii continua sa evolueze si sa se schimbe. Tehnologia
asigura noi cai de dezvoltare si consolidare pentru fluxurile de
capital, idei si inovatii in directii care sunt inca dificil de
anticipat. Provocarea pentru mediul de business este cum sa
monitorizeze, sa evalueze si sa raspunda cat mai rapid si mai
eficient unui mediu atat de dinamic, care nu mai poate fi gestionat
prin solutii standard, ca pana acum. In acest context, Romania poate
sa castige in competitia pentru investitii numai prin imbunatatirea
continua a competitivitatii economiei
,
spune Bogdan Ion, country managing partner, Ernst & Young
Romania.

Globalization Index
evalueaza si monitorizeaza performantele celor mai
importante 60 de economii din lume in functie de 20 de indicatori
care urmaresc aspecte cheie in privinta intregrarii transfrontaliere
a afacerilor. Acesti indicatori se inscriu in cinci categorii mari:
miscarea capitalului, schimburile de tehnologii si idei, miscarea
fortei de munca si integrarea culturala.

Sondajul a inclus interviuri cu 750 de
directori executivi din companii din intreaga lume si s-a derulat in
noiembrie 2012, fiind coordonat de The Economist Intelligence Unit.

Ernst & Young
este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel
global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si
venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012.

Cei peste 500
angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii
integrate de audit, fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii
de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale.
Compania are birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si
Chisinau.