Campioana Europei la capitolul ecologie este Suedia, urmata, cu un scor apropiat, de Elvetia.
In cadrul studiului, au fost luate in considerare 29 de tari europene (tarile UE plus Norvegia si Elvetia). Rezultatul a fost obtinut prin analizarea unei serii de rapoarte internationale si selectarea celor mai importanti cinci indicatori ecologici.
Analiza Reader’s Digest a relevat ca exista diferente mari intre angajamentele ecologice ale celor 27 de state membre ale Uniunii Europene. Majoritatea tarilor vad o oportunitate in aplicarea imperativelor ecologice, dar unele trebuie inca impinse de la spate prin directive dure instituite la Bruxelles.
Cei mai preocupati de „inverzirea” mediului sunt, fara indoiala, suedezii. Principala trasatura a suedezilor pare a fi entuziasmul de a ecologiza orice, iar ministrul Mediului, Andreas Carlgren, a declarat ca au „cea mai ambitioasa strategie verde din Europa”. Conform acesteia, jumatate din productia lor de energie va fi regenerabila, in anul 2030 masinile nu vor mai merge cu benzina si motorina, iar in 2050 tara nu va mai emite dioxid de carbon.
De asemenea, Suedia are peste 5.000 de companii producatoare de energie curata, cu previziuni de crestere uimitoare.
Urmatoarele doua locuri in top sunt ocupate de Elvetia si Norvegia. In Zurich, de pilda, reteaua de cai ferate este atat de buna, incat doar o treime din navetisti mai folosesc masini. Primaria, un hotel si aeroportul sunt incalzite si climatizate ieftin, prin instalatii subterane.
Codasele „topului verde” s-au dovedit a fi Bulgaria, Estonia si Grecia.
Analiza a fost realizata de revista Reader’s Digest luand in considerare Indicele Verde, calculat pe baza a cinci indicatori care masoara performantele ecologice ale tarilor.
[img=721]Sursa: Reader’s Digest[/img]
Indicii luati in considerare sunt: 1. Indicele de performanta a mediului (Environmental Performance Index – EPI), conceput de Universitatile Yale si Columbia. 2. Indicele planetei fericite (Happy Planet Index – HPI), care masoara gradul in care resursele utilizate in fiecare tara se reflecta intr-o viata fericita. 3. Indicele de performanta in schimbarea climatica (Climate Change Performance Index – CCPI). La baza acestui indicator stau emisiile de gaze de sera, precum CO2 si eficienta politicilor guvernamentale privind schimbarea climatica. 4. Biodiversitatea si 5. Sistemele de energie regenerabila (Renewable Energy Systems – RES).
„Conform studiilor, Europa ramane principalul motor ecologic din lume. Iar Romania promite sa intre, la randul sau, in aceasta cursa pentru protejarea mediului, de care depinde nu numai viata noastra, ci si felul in care vor trai si vor respira generatiile viitoare”, a declarat Anca David Titorov, redactor sef al revistei Reader’s Digest Romania.
Editia romaneasca a Reader’s Digest din iune cuprinde o lista Trusted Brand Environmental Romania 2010. Cititorii au nominalizat 13 companii/marci, care se implica cel mai mult in protejarea mediului. Cele 13 companii/marci sunt Carrefour, BCR, Philips, Mercedes- Benz, Tarom, Cif, Petrom, Ariel, McDonald’s, Enel, Aspirin Bayer, Nestle, Greenpeace.
In Romania, Reader’s Digest s-a lansat in aprilie 2004, cand a infiintat divizia de carti la Bucuresti. In noiembrie 2005, corporatia media a lansat in Romania revista Reader’s Digest.
Revista Reader’s Digest apare in 21 de limbi si este citita de 70 de milioane de persoane din intreaga lume.