Editura All
Aceasta carte abordeaza tema executiei strategiei de afaceri, analizand principalii factori care o influenteaza. Astfel de factori sunt stimulentele si mecanismele de control, cultura organizationala, alocarea responsabilitatilor etc. Toti acestia sunt analizati detaliat in aceasta carte extrem de utila pentru manageri. Ultimul capitol contine un studiu de caz aprofundat, referitor la strategia in fuziuni si achizitii.
Aceasta lucrare trateaza problema implementarii unei strategii de afaceri, fiind destinata managerilor si specialistilor din domeniul afacerilor. Este o lucrare esentiala pentru toti cei care detin functii de raspundere si executie in companii.
Autorul arata ca desi cele mai multe lucrari pun accentul pe elaborarea strategiei, executia acesteia este cel putin la fel de importanta. De multe ori, managerii nu acorda destula importanta problemelor privind executia, ceea ce conduce la esecul unor strategii corecte.
Lucrarea porneste de la rezultatele a doua studii, Wharton-Gartner si Wharton Executive Education, realizate pe baza raspunsurilor unor manageri la o serie de intrebari privind factorii de care depinde o buna executie a strategiei. Chestionarul care a stat la baza acestor studii este cuprins in anexa cartii. Cele mai importante obstacole enumerate de manageri sunt analizate in detaliu in aceasta lucrare.
Autorul incepe prin a distinge nivelul general al corporatiei de cel al afacerilor (sau unitatilor operationale) ce o alcatuiesc. Pe baza acestei distinctii, el alcatuieste un model format din cinci elemente: structura afacerii, structura corporatiei, strategia la nivelul afacerii, strategia la nivelul corporatiei si stimulentele si mecanismele de control necesare pentru ducerea la indeplinire a strategiei. Cea mai mare parte a cartii urmeaza acest model.
Cartea analizeaza o serie de factori esentiali pentru o buna implementare a strategiei.
Primul dintre acestia este formularea unei strategii adecvate, care sa integreze nivelul corporatiei cu cel al afacerii si obiectivele pe termen scurt cu cele pe termen lung.
Al doilea se refera la structura corporatiei, relevante aici fiind decizia privind alegerea unei structuri centralizate sau descentralizate, clarificarea responsabilitatilor etc.
Al treilea factor se refera la o buna distribuire a informatiei si la o coordonare eficienta a tuturor componentelor corporatiei.
Al patrulea are in vedere constituirea unui sistem adecvat de stimulente si mecanisme de control, care sa motiveze angajatii si sa ajute la monitorizarea rezultatelor.
Al cincilea are in vedere administrarea schimbarii si evaluarea corecta a dimensiunii acesteia.
Al saselea factor relevant este cel cultural, iar al saptelea se refera la relatiile de putere din interiorul corporatiei.
Toti acesti factori sunt analizati in cate un capitol, fiecare dintre acestea incheindu-se cu un scurt sumar. Ultimul capitol reprezinta un studiu de caz detaliat privind aplicarea modelului din lucrare intr-un caz particular, cel al fuziunilor si achizitiilor.
Totodata, lucrarea contine o serie de studii de caz din existenta unor companii importante, precum Boeing, Dell Computers, Shell etc.
Cartea ofera un ghid practic de implementare a strategiei, care nu evita niciuna dintre temele relevante. Problemele privind structura corporatiei sunt tratate la fel de atent ca cele ce privesc leadership-ul si comunicarea. Modelul elaborat de autor ne ajuta sa identificam elementele de care trebuie sa se tina seama in implementarea unei strategii.