Aceeasi sursa mentioneaza ca trendul de temperare a ritmului de crestere a comertului din Romania s-a manifestat inca de anul trecut. Avansul de 22,6% din 2008 a fost inferior celui record, de 31,4%, inregistrat in anul precendent.
Cu toate acestea, analistii PMR se asteapta ca noi retaileri internationali sa intre pe piata locala in 2009 si in urmatorii ani.
Anul trecut, piata locala de retail, care include si vanzarile de masini si carburanti, s-a ridicat la 219,1 miliarde euro (59,5 miliarde euro). Produsele alimentare au reprezentat circa 24% din totalul pietei.
Bricolajul, cel mai dinamic segment in 2008
Dintre toate sectoarele non-alimentare analizate de PMR, cel mai performant a fost anul trecut cel de bricolaj, care a crescut cu 31%, urmat pe locul 2 de imbracaminte si incaltaminte (28%).
Conform estimarilor PMR, bricolajul isi va continua ritmul accelerat de crestere in 2009, datorita numarului mare de proprietati imobiliare cumparate anterior si pentru care proprietarii vor avea nevoie de produse de bricolaj pentru a le amenaja.
In acelasi timp, segmentul de imbracaminte si incaltaminte, ale carui vanzari au fost afectate semnificativ in ultimul trimestru din 2008, va consemna o crestere mai moderata in 2009.
Anul trecut, au avut loc multe schimbari in retailul modern din Romania, segmentul hipermarketurilor depasind 20% din totalul pietei comertului de alimente. Cel mai dinamic segment din retailul modern a fost insa cel al magazinelor de discount.
In timp ce comertul traditional este controlat de oameni de afaceri locali, cel modern continua sa fie dominat de multinationale, in special pe sectorul alimentar, unde doar o companie romaneasca se regaseste in topul primilor 10 jucatori dupa venituri.
Situatia este similara si in alte sectoare, precum bricolaj, imbracaminte si incaltaminte si cosmetice.
Singura exceptie se gaseste in sectorul de electrocasnice, unde primii trei mari jucatori au capital autohton.
Retailerii straini au inceput sa opereze in Romania initial pe sectorul alimentar. La finele lui 2006, un numar de 12 grupuri internationale operau in Romania, acestea controland aproape jumatate din sectorul alimentar in 2008.
Desi 2009 va fi un an dificil pentru toti retailerii in Romania, toate segmentele principale ale pietei de retail ar putea inregistra cresteri, considera specialistii PMR.