„28,8% dintre respondenti nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate, iar 16% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica)”, se arata in studiu.
Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care se declara afectati intr-o foarte mica masura sau chiar deloc de criza – tineri, fara copii, cu venituri peste 3.000 lei pe familie si au studii superioare.
40% dintre romani, grav afectati de criza
Studiul de piata arata ca efectele crizei sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor, 17,1% dintre acestia afirmand ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3% in mare masura.
Este mic (12,3%) procentul celor care pot afirma ca in acest an criza nu i-a afectat deloc.
Comparativ cu luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere (de la 28,6% in februarie 2009, la 36,4% in noiembrie 2009), in timp ce procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere (de la 38,7% la 26,6%).
Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie „sub liceu” si cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.
Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei (22,4%) si la reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum si cresterea ratelor datorita devalorizarii leului (22,8%).
Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost urmatoarele: cresterea preturilor, lipsa comenzilor sau contractelor, inchiderea firmei, pensia mica in raport cu cheltuielile, inghetarea si intarzierea platii salariilor, devalorizarea leului, aparitia conceptului de prudenta.
Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16-23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18-65 ani. Marja de eroare a studiului este de 3,35%.
Mednet Marketing Research Center activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000 si reuneste specialisti in domeniile cercetarii de piata, statisticii si informaticii cu experienta individuala de peste 18 ani.
Compania desfasoara studii in diverse domenii de activitate: retail, DIY, banci si asigurari, telecomunicatii, medical & farmaceutic, media, agricultura, automobile, produse industriale.
Lista clientilor Mednet Marketing Research Center cuprinde companii ca IKEA, Bricostore, Praktiker, OBI, Real, Metro, Germanos, Cosmote, Allianz Tiriac, ING, Eureko, Signal Iduna, Groupama, Impact, Raiffeisen, BRD, Hyundai, Citroen, Land Rover, Happy Tour, Den Braven.