Aproximativ 47% dintre companiile care au participat la studiu fac aceasta analiza de mai bine de 3 ani, ceea ce demonstreaza ca recesiunea nu a fost factorul principal, dar a contribuit la accentuarea acestui trend.
Un procent destul de mare al companiilor (22%) nu efectueaza nicio verificare, iar 16% realizeaza aceasta evaulare din punct de vedere nefinanciar.
Peste 60% dintre persoanele ce evalueaza bonitatea clientilor apartin departamentului financiar – contabil, fara a implica in evaluare forta de vanzari.
In ceea ce priveste masurile de precautie, 70% dintre firme considera setarea unor limite de credit si solicitarea de garantii ca fiind masurile cele mai importante in protejarea fata de riscul de neplata.
Pe de alta parte, studiul mai arata disponibilitatea companiilor de a fixa termene de plata pe perioade cat mai mari. Astfel, 36% dintre ele ofera un termen de plata mai mare de 30 de zile, 29% pastreaza acest termen intre 15 si 30 de zile, la 23% se fixeaza un termen intre 5 si 15 zile si doar 12% in mai putin de 5 zile.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 102 de chestionare, companiile participante avand in proportie de 78% o cifra de afaceri intre 5 si 15 milioane lei. Aceste companii sunt cele vizate, in special, de riscul comercial, deoarece pentru ele acesta constituie o categorie de baza a functionarii si dezvoltarii economice, administrative sau teritoriale.
Horvath & Partners este o companie de consultanta manageriala infiintata in 1981 in Stuttgart. Aceasta are peste 400 de angajati in Germania, Austria, Elvetia, Ungaria, Romania si Emiratele Arabe.