In ce priveste piata alimentelor si bauturilor, studiul plaseaza Romania pe penultimul loc al atractivitatii, inaintea Slovaciei.
Cele mai importante cauze care stau la baza acestui scor slab sunt consumul scazut si un sold al balantei comertului cu alimente si bauturi negativ.
Cu toate acestea, multinationalele continua sa vada potential in piata. In general, acestea isi reorienteaza activitatea din pietele vest-europene saturate, spre pietele in crestere.
Astfel, conglomeratul francez de lactate Lactalis a patruns pe piata din Romania in aprilie 2008, prin achizitia firmei LaDorna. La scurt timp dupa aceasta, si Heineken si-a anuntat intentia de a cumpara producatorul Bere Mures, ceea ce va duce la cresterea cotei de piata a grupului olandez la 31%.
In noiembrie 2007, Cadbury Shweppes si-a majorat pachetul de actiuni detinut la compania Kandia-Excelent pana la 96%. Kandia-Excelent este al doilea mare producator local de dulciuri, cu o cota de piata de 20%.
Retailerii internationali si-au aratat si ei interesul pentru Romania, printr-o serie de expansiuni. Operatorul german al lantului de retail Metro isi modernizeaza sistemul cash&carry si investeste sume importante. Retailerul belgian Delhaize a achizitionat lantul local de supermarketuri La Fourmi cu cele 14 magazine ale sale, in martie 2008, prin subsidiara sa, Mega Image.
Francezii de la Carrefour si-au majorat substantial profiturile anul trecut si continua sa investeasca pentru a isi mentine prima pozitie in clasamentul hypermarketurilor, dar si pentru a-si consolida pozitia pe segmentul supermarketurilor, prin achizitia lantului Artima.
In pofida acestor progrese, persista ingrijorarile cu privire la stabilitatea macroeconomica a tarii. Principalele motive de ingrijorare legate de climatul economic constau in adancirea deficitului de cont curent, care taie elanul investitorilor.
Cresterea economica a Romaniei, de peste 6% in ultimii 5 ani, s-a datorat consumului de bunuri din import bazat pe imprumuturi. In consecinta, orice tulburare economica ar avea un impact negativ asupra vanzarilor retailerilor, iar de acest lucru ar trebui sa tina cont toate companiile straine, cand decid sa investeasca in Romania.