Potrivit studiului, denumit Romanian Crisis Monitor, numarul persoanelor care cred ca Romania este in recesiune a crescut semnificativ in decursul unei singure luni, de la 30% in decembrie 2008 pana la 41% in luna ianuarie 2009.
In acelasi timp, numarul celor care considera ca economia stagneaza sau ca inregistreaza o crestere moderata s-a redus.
Totodata, increderea consumatorilor in principalele sectoare ale economiei continua sa scada, insa comunicatiile, turismul si educatia se mentin in topul celor mai bine cotate domenii, din punct de vedere al increderii de care se bucura din partea romanilor.
In timp ce sectorul constructiilor inregistreaza cea mai mare scadere la capitolul incredere (15 puncte procentuale mai putin fata de decembrie 2008), sectorul publicitatii si relatiilor publice inregistreaza o crestere semnificativa la acelasi capitol.
Totodata, perceptia asupra domeniilor cele mai afectate de criza s-a modificat in perioada decembrie 2008 – ianuarie 2009.
Astfel, majoritatea respondentilor au nominalizat, in luna ianuarie, industria auto, constructiile si agricultura, drept principalele domenii afectate de criza, in timp ce in ultima luna a anului anterior, bancile erau considerate drept unul din domeniile cele mai afectate.
De asemenea, consumatorii au devenit mai putin optimisti in ceea ce priveste evolutia in acest an a veniturilor personale. Aproape 30% dintre cei intervievati se asteapta ca venitul sa scada in 2009 comparativ cu 20% la sfarsitul anului trecut.
„In perioade de instabilitate, companiile vor incerca sa-si restructureze forta de munca astfel incat sa retina numai angajatii care performeaza. Numarul candidatilor va creste, si vor fi gasite mai greu persoanele potrivite si competente in multimea de aplicanti”, este de parere Yannis Lagos, managing partner al People First, companie de recrutare si consultanta in resurse umane.
Romanian Crisis Monitor este un studiu de cercetare asupra perceptiei consumatorului roman, realizat lunar de firma de cercetare de piata Unlock, in parteneriat cu agentia de relatii publice CIVITAS Global Ketchum Romania.
A doua editie a studiului a fost efectuata la sfarsitul lunii ianuarie, prin intervievarea telefonica a unui numar de 200 de persoane active din Bucuresti, cu varste cuprinse intre 18 si 45 de ani, femei (48%) si barbati (52%), persoane singure si in cuplu, cu nivel mediu si ridicat al veniturilor si educatiei.