Prima jumatate a anului 2009 a debutat cu o crestere a consumului casnic in valoare mai accentuata fata de perioada similara din 2008. Principalul factor care a influentat aceasta evolutie a fost valoarea mai mare platita de consumatori pentru cosul de cumparaturi, crestere de pana la 9%.
„Dupa acest prim avant curajos, in a doua jumatate a anului comportamentul de cumparare al gospodariilor a fost unul mai temperat. Cresterea valorii platite la un act de cumparare fata de a doua jumatate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei usoare cresteri a frecventei de cumparare”, a declarat Raluca Raschip, director departament Consumer Tracking al GfK Romania.
O tendinta importanta sesizata in 2009 a fost orientarea consumatorului roman catre consumul in casa. Prin urmare, anumite categorii au inregistrat cresteri mai insemnate.
Dintre produsele alimentare de baza, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. Consumatorii au gatit mai mult in cadrul gospodariei, tendinta sustinuta de cresterea cantitatii de ulei achizitionata la nivel de gospodarie, in timp ce numarul de cumparatori a ramas constant. Cresterile au fost influentate cu siguranta si de scaderea puternica a pretului mediu platit pentru ulei, o diferenta de pana la 24% in 2009 fata de 2008, conform GfK.
Printre produsele „de rasfat” pe care consumatorii si le-au permis in ciuda contextului economic mai putin favorabil, se situeaza cafeaua macinata si prajita. Frecventa de cumparare, dar si consumul au crescut, insa gospodariile au preferat mai mult cafeaua ambalata decat cea la vrac. Producatorii au sustinut acest consum, prin promotii axate atat pe valoare adaugata, cat si pe pret.
Totodata, consumul casnic (in-home) de bere a crescut simtitor anul trecut, cu 9%, in contextul scaderii ocaziilor de consum in afara casei. Activitatile agresive de promovare i-au convins pe consumatori sa achizitioneze categoria mai des si in cantitati mai mari la un act de cumparare. In ceea ce priveste tipul de ambalaj, PET-ul si berea ambalata la cutie au fost achizitionate cel mai mult.
Intre produsele lactate care au beneficiat de o promovare intensa in 2009 se afla si iaurtul. Gospodariile au fost stimulate sa consume mai mult, atat prin intermediul promovarii multipack-urilor economice, cat si prin campanii nationale de incurajare a consumului de mancare sanatoasa, ce aduce beneficii organismului. Astfel, numarul de gospodarii consumatoare a crescut in 2009 comparativ cu 2008, atat pentru segmentul de iaurt simplu, cat si pentru cel cu fructe. Pentru iaurtul simplu se remarca totusi o crestere mai mare in volum fata de cea a iaurtului cu fructe.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, la nivel national.
Compania de cercetare de piata GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului german GfK.