Editura Publica
Colectia: International Bestseller
Pret 45 lei
Titlu original: The tipping point. How little things can make a big difference
Cartea intr-un minut:
Pentru ca o idee sa aiba forta unei epidemii are nevoie de un conector, un expert sau un vanzator, adica de o persoana cu o inzestrare sociala rara, de un factor de aderenta, adica de o cale simpla de a o face irezistibila si de un context propice transmiterii ei.
Cronica DailyBusiness
Cu numeroase exemple, din zone diferite, autorul diseca aparitia tendintelor in moda, fenomenul zvonurilor, schimbarile din fiecare zi pentru a demonstra ca ideile, produsele, mesajele si comportamentele se raspandesc exact ca virusii.
Exact cum gripa ataca in fiecare iarna, epidemiile au 3 caracteristici – prima, contagiozitatea; a doua, faptul ca niste cauze minore pot avea efecte majore; a treia, ca schimbarile nu se produc gradat, ci instantaneu.
Unele idei, comportamente sau produse declanseaza epidemii, iar altele nu. Transmiterea din gura in gura incepe abia atunci cand este implicata o persoana cu o inzestrare sociala rara. Autorul ii numeste pe acesti oameni conectori, experti si vanzatori.
Legaturile dintre oricare 2 oameni, din orice colt al lumii, sunt putine si dispersate. Oamenii se imprietenesc mai ales cu cei cu care se aseamana. Conectorii au darul de a aduce oamenii laolalta, ei creeaza grupurile sociale pentru ca ei ii cunosc pe toti ceilalti. Abilitatea lor de a patrunde in mai multe lumi diferite tine de o combinatie de curiozitate, incredere in sine, sociabilitate si dinamism.
Cunostintele reprezinta o sursa de putere sociala si cu cat un om are mai multe cunostinte, cu atat este mai puternic. Oamenii nu-si gasesc slujbe prin intermediul prietenilor, ci prin al cunostintelor.
Expertii dispun de cunoasterea si de abilitatile sociale necesare pentru a starni o epidemie din gura in gura. Ei vor sa fie de ajutor, iar acest lucru atrage atentia asupra lor. Un conector poate recomanda un lucru, insa nu va fi ascultat in totalitate. Spre deosebire de conectori, expertii isi sustin cazul cu atata elocventa incat sfatul lor va fi urmat de toti ascultatotii.
Vanzatorii sunt oamenii care dispun de calitatile necesare pentru a fi convingatori. Ei au un fel de exuberanta naturala, se fac placuti si sunt fermecatori, sunt pasionati de meseria lor si dornici sa ajute.
Cei care lucreaza in marketingul direct stiu cu adevarat ce inseamna aderenta si ei detin cele mai impresionante concluzii despre modalitatile de a capta atentia consumatorilor. Pentru a declansa epidemii, ideile trebuie sa fie memorabile si sa motiveze oamenii sa actioneze.
Oamenii cred ca pot impresiona pe cineva daca au idei bune. Contrar acestei pareri, o cale simpla de a aranja niste informatii, de a le impinge catre un punct critic, de a folosi elementele secundare, in conditii potrivite poate fi irezistibila.
Epidemiile sunt sensibile la conditiile si circumstantele de timp si loc in care se produc. Cei mai multi psihologi sunt de parere ca genele sunt responsabile pentru jumatate din motivatiile pe care oamenii le au cand actioneaza intr-un anumit fel. Argumentul lor este ca exista anumite momente, locuri si conditii in care oameni normali, care au absolvit scoli bune, au avut o familie fericita, pot fi puternic influentati schimband numai cateva detalii imediate ale situatiei. Gandurile oamenilor sunt mai putin importante decat contextul imediat in care actioneaza.
Regula lui 150 spune ca dimensiunea grupului este un alt factor contextual care poate sa genereze o schimbare majora. O data ce este depasit acest punct critic, aceiasi oameni incep sa se comporte cu totul altfel. Cand grupul este mai mic de 150 persoane, ordinele pot fi implementate, comportamentele neregulamentare pot fi supravegheate. In grupuri mai mari, acest lucru devine imposibil.