Un LCD cu diagonala de 81 cm, PIP, contrast de minim 5000:1 si boxe stereo, la 1.000-1.200 de lei. O oferta de neimaginat acum 3-4 ani, cand un televizor LCD costa minim 70-80 milioane de lei vechi, iar performantele tehnice ne imbatraneau in fata ecranului, privind nervosi la pixelii morti prematur. O oferta ce in aceasta toamna ar putea deveni realitate.
Marii producatori din domeniu pregatesc oferte promotionale menite a prinde o portie cat mai mare dintr-o piata aflata intr-o dezvoltare spectaculoasa.
„Ne asteptam ca vanzarile de LCD-uri si televizoare de tip plasma sa se dubleze in aceasta toamna si sa creasca puternic in iarna, in sezonul de sarbatori”, declara Bogdan Gheorghiu, marketing managerul de la Panasonic, companie cu o cota de piata de 30%, conform propriilor estimari.
LG Electronics Romania, un alt mare jucator din piata electronicelor, estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu circa 30% fata de anul trecut, pana la 100 milioane euro. „Cresterea pe segmentul de monitoare LCD, inregistrata in prima jumatate a anului acesta, fata de perioada similara a anului trecut, este de peste 200%”, a declarat anterior Han Khyu, presedintele LG Electronics Romania.
Oficialii Genco Trade, importator si distribuitor al electronicelor marca Samsung in Romania, preconizeaza, de asemenea, o crestere a cifrei de afaceri, si considera ca piata va ajunge in acest an la 150.000 de unitati.
Cresteri similare de vanzari anunta toate firmele de profil, de la marcile ieftine, precum Myria, dezvoltata de Altex, si pana la Sony, unul dintre principalii jucatori din piata mondiala a electronicelor.
Campanii de preturi promotionale
Cresterea vanzarilor pe piata romaneasca si perspectiva optimista pentru viitor a determinat inclusiv regandirea strategiilor de vanzari. Marii producatori, precum Panasonic, LG, Samsung sau Sony, au lansat in aceasta vara si pregatesc pentru toamna lui 2007 lansarea unor produse superioare tehnologic celor aflate la vanzare.
LG, de exemplu, a anuntat ca in octombrie anul acesta va introduce in piata noi modele cu o rata de contrast de 5000:1, fata de 2000:1 sau 3000:1 in prezent, si va largi gama de monitoare wide (late – n.r.), ca urmare a implementarii unei strategii de intarire a pozitiei brandului pe piata romaneasca.
„Cresterea vanzarilor este determinata atat de scaderea costurilor de productie cat si de cererea foarte mare, care a depasit oferta”, a precizat Laura Samson, directorul de vanzari IT al LG Electronics.
Si Panasonic isi propune o campanie agresiva, punctata de oferte promotionale, menita a-si extinde cota de piata si a atrage cumparatorii de sarbatori, in cea mai profitabila perioada a anului pentru comerciantii de electronice si electrocasnice.
„Paleta de oferta s-a imbogatit in acest an, atat din punct de vedere al produselor si performantelor tehnice, cat si din cel al preturilor de vanzare. Pe piata exista produse pentru toate buzunarele si estimam ca, in urmatorii ani, produsele clasice, cu tub catodic, vor fi inlocuite in proportii din ce in ce mai mari de noile tipuri de televizoare, pe fondul scaderii preturilor”, a declarat Bogdan Gheorghiu, marketing manager Panasonic.
Panasonic Romania urmareste o crestere a cifrei de afaceri pe acest an financiar de cel putin 50 milioane euro, dupa ce in anul financiar 2006-2007, incheiat pe 31 martie, a realizat afaceri de 46 milioane euro. Televizoarele LCD si cu plasma au reprezentat aproximativ 50% din vanzarile companiei, urmate de camerele video si foto digitale si sistemele DVD home cinema.
BenQ, pe de alta parte, a lansat recent pe piata televizoarele LCD de 37-42 inci, cu care spera sa atinga 10% cota de piata pe aceasta nisa. „Cele mai bune vanzari LCD TV le vor inregistra ecranele de 37 inci, deoarece acestea se preteaza cel mai bine pentru locatii cu spatiu mediu”, a declarat Bobby Durbac, marketing manager BenQ pentru Romania.
Samsung, prin subcontractorul Hanil Electronics, a anuntat ca va deschide o fabrica de LCD-uri la Oradea, unde vor fi produse 2.000 de televizoare si monitoare de calculator pe zi.
Batalia ofertelor se duce la supermarketuri
Batalia pe piata LCD-urilor si plasmelor se va duce, in acest sfarsit de an, pe teritoriul marilor supermarketuri. Conform unui studiu realizat de GfK Romania, hypermarketurile de tip Carrefour, Metro sau Cora si marile magazine de electronice de tipul Media Galaxy si Flanco World sunt locurile cele mai preferate de romani atunci cand vine vorba de cumparat astfel de produse.
Lucru confirmat si de estimarile retailerilor. Flamingo International, ce detine lantul de magazine Flanco, a inregistrat o crestere de vanzari de 400% in primele 8 luni din 2007, la vanzarile de televizoare LCD, comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Cresterea a fost stimulata de scaderea preturilor de la inceputul lui 2007, in special la produsele importate din statele Uniunii Europene, pentru care au fost eliminate taxele vamale, dar si pentru cele importate din tarile din Asia, pentru care taxele vamale au scazut, in medie, cu aproximativ 20%.
„Aparitia pe piata a unor modele mai noi si mai performante, precum si scaderea preturilor, reprezinta doua dintre cauzele cresterii vanzarilor pentru televizoarele LCD. Totdata, aceasta crestere se datoreaza si schimbarii comportamentului consumatorilor din Romania si orientarii acestora catre produse menite sa imbunatateasca permanent calitatea vietii”, a explicat anterior Jiri Rizek, director executiv al Flamingo International.
Reprezentantii grupului Flamingo International estimeaza ca pana la finalul acestui an, se va mentine ritmul accelerat de crestere a vanzarilor de televizoare LCD, care vor ajunge la o valoare de cel putin 3-4 ori mai mare, comparativ cu cea inregistrata in anul 2006.
Altex, pe de alta parte, estimeaza pentru 2007 vanzari proprii de 15.000-18.000 de televizoare cu plasma si LCD sub marca proprie Myria, tintind o cota de 10% din piata de profil. Potrivit estimarilor Altex, piata de televizoare cu plasma si LCD s-a ridicat in 2006 la 25-30.000 de unitati in 2006.
„In functie de rezultatele din lunile de vara, cand vanzarile sunt in general mai mici, anul acesta piata de televizoare cu plasma si de LCD ar putea ajunge la 150.000-180.000 de unitati. Pentru marca noastra, Myria, tintim o cota de 10% din piata de profil”, a declarat anterior Raul Filip, directorul departamentului de produse electronice in cadrul Altex.
Estimarile extrem de optimiste ale retailerilor i-au determinat pe acestia sa isi modifice si strategiile de expunere a produselor in magazine. Atat Altex, in magazinele MediaGalaxy, cat si Carrefour, au rearanjat spatiile destinate electronicelor, crescand importanta expunerii plasmelor si televizoarelor LCD.
92% din televizoare sunt aparate clasice
Potrivit unui studiu realizat de GfK in vederea stabilirii unui esantion reprezentativ pentru masuratorile de audienta TV, in prezent, in aproape toate casele romanilor exista televizoare, din care 92% sunt aparate clasice. Numai 1,6% dintre gospodarii sunt dotate cu LCD-uri sau televizoare cu plasma. In mediul urban, 37% din camine au cel putin doua televizoare.
„Cererea de astfel de aparate va inregistra o crestere in concordanta cu scaderea preturilor”, considera Catalin Mihailescu, manager la Azerty.ro, un portal IT&C ce vinde astfel de produse. „Un televizor LCD reprezinta un avantaj, atat din punct de vedere tehnologic, o claritate mai buna, culori mai vii, o tehnologie video si audio superioara, cat si din punct de vedere al spatiului ocupat”, a mai spus Mihailescu.
Specialistul are insa si cateva sfaturi pentru cumparatori. „Nu alegeti neaparat produsele ieftine. Conteaza foarte mult contrastul, rezolutia si timpul de raspuns. Si, la fel de important, conteaza calitatea imaginii si nu neaparat marimea televizorului. Iar daca are si doua tunere si e HD Ready, adica poate primi semnal pentru televiziunea de inalta rezolutie, inseamna ca ati ales un produs competitiv”, a mai spus Catalin Mihailescu.