Din luna mai 2007, Romtelecom a fost obligata sa respecte unele plafoane tarifare pentru serviciile de acces si serviciile de apeluri furnizate, pentru ca, in acea perioada, Romtelecom era declarat de catre ANCOM ca avand putere semnificativa.
ANCOM a decis insa retragerea tuturor obligatiilor impuse anterior in sarcina Romtelecom pe pietele serviciilor de apeluri, ca urmare a presiunilor concurentiale atat directe, cat si indirecte (de la nivelul altor piete), exercitate indeosebi din partea operatorilor de retele de cablu si a operatorilor de retele mobile de telefonie, care au avut ca efect scaderea semnificativa a cotelor de piata ale furnizorului fost monopolist, in unele situatii chiar si sub 50%.
„Se retrag toate obligatii impuse pana acum, printre care obligatiile privind controlul tarifelor prin obligatia de a respecta anumite plafoane tarifare, interzicerea practicarii unor preturi excesive sau preturi de ruinare. Se retrag totodata interdictiile conditionarii furnizarii serviciului de acceptarea de catre utilizatorii finali a unor prestatii suplimentare, fara legatura cu serviciul solicitat si obligatia privind evidenta contabila separata”, a spus pentru DailyBusiness.ro Catalin Marinescu, seful autoritatii telecom ANCOM.
In ceea ce priveste pietele de gros, adica relatia cu ceilalti operatori din piata, de originare a apelurilor la puncte fixe si tranzit al apelurilor prin retele publice de telefonie, analizele de piata realizate de ANCOM arata ca Romtelecom are in continuare putere semnificativa, principalele criterii care au stat la baza acestei concluzii fiind cota de piata de peste 50% inregistrata pe ambele piete, existenta unor bariere ridicate la intrarea pe piata si la schimbarea furnizorului si lipsa concurentilor potentiali.
In consecinta, ANCOM a decis sa mentina toate obligatiile impuse anterior in sarcina Romtelecom – obligatia de a permite accesul si utilizarea unor elemente specifice ale retelei si a infrastructurii asociate in vederea furnizarii serviciului de originare la puncte fixe a apelurilor si a serviciului de interconectare in vederea tranzitului comutat, obligatia de transparenta, obligatia de nediscriminare si obligatia de control al tarifelor, inclusiv de fundamentare a tarifelor in functie de costuri.
Pe piata cu amanuntul a serviciilor de acces, Autoritatea considera ca este necesara mentinerea in sarcina Romtelecom a obligatiei de a oferi abonatilor sai posibilitatea de a utiliza, pentru apeluri, serviciile oricarui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului, cu care este interconectat.