DailyBusiness:
Care sunt domeniile de activitate ale Brinel?
Marcel Borodi: Brinel are patru domenii de activitate principale: solutii si servicii de infrastructura IT, asamblator de computere marca Alpis, producator de software si avem si un segment de training.
DB: Pe scurt, care considerati ca sunt punctele forte ale Brinel si care sunt segmentele pe care Brinel mai are de lucrat?
MB: Suntem prezenti pe piata de multa vreme, si acesta este un atu. In afara de companiile mari cu care lucram, consider ca stam foarte bine si pe segmentul companiilor mijlocii, de unde ne-au venit mult timp veniturile, mai ales la inceputul activitatii noastre. Din `94, cand am incheiat primul contract direct cu un vendor mare, international, am reusit sa le imbunatatim si sa le crestem numarul. Consider ca nu acoperim inca destul de bine toate regiunile pentru a ne putea ocupa de proiectele mari. Desi avem o retea nationala de servicii, sunt inca zone care, din cauza infrastructurii proaste, nu au fost acoperite bine de noi.
DB: Din ce regiune a tarii provine cea mai mare parte a veniturilor pentru companie?
MB: Din Transilvania, de unde am si inceput de altfel. Fiind insa o tara hiper-centralizata, este obligatoriu sa fii prezent si in Bucuresti, „centrul de putere” al Romaniei. Apoi, mai avem proiecte universitare in Iasi, Braila sau in Constanta. Am mai castigat proiecte pe segmentul medical in sud-estul si sud-vestul Romaniei. In sud-est nu avem o prezenta directa, dar lucram prin parteneri.
DB: Sa inteleg ca in 2008 este necesar sa incepeti consolidari regionale? In ce zone?
MB: Da, vom incepe chiar de anul acesta sa ne extindem prezenta in tara. In 2008 ne vom extinde prin una sau doua locatii, urmand a accelera anii urmatori. Va fi o dezvoltare normala, in jurul a ceea ce avem acum. Nu vizam in prezent o extindere internationala, dar totul este posibil in viitor. In special in zona de sud-est a Romaniei, fosta Iugoslavie in special.
Brinel vrea afaceri de 35 mil. euro in 2008
DB: Ce afaceri ati inregistrat in 2007 si ce estimati pentru 2008?
MB: In 2007 am realizat afaceri de 25 mil.euro, pentru 2008 consider ca fiind realista o cifra de afaceri de 35 mil. euro. In prezent, dupa patru luni, previziunile sunt conforme cu ceea ce ne dorim noi. Ne-a ajutat si un contract mare incheiat in aprilie cu Ministerul Sanatatii pentru livrare de echipamente.
DB: Cum s-au impartit in 2007 veniturile pe cele patru linii de business principale pe care activeaza Brinel?
MB Partea de solutii de infrastructura genereaza, in mod traditional, cele mai multe venituri. Din cele 25 mil. euro, circa 60-70% provin de pe acest segment. Pe segmentul de computere, suntem al patrulea asamblator din Romania si primul dintre cei care nu fac retail. Lucram business to business si cu sectorul public. Marii asamblatori de computere – Altex, Flamingo – scot cei mai multi bani de pe segmentul de retail.
DB: Concret, cate computere marca proprie, Alpis, ati vandut in 2007?
MB: Circa 29.000. Predominante au fost desktop-urile. Este greu pe segmentul de laptop-uri sa concurezi cu brand-urile internationale de renume. Concurenta este mai lejera pe segmentul de desktop-uri.
DB: Cu ce marja de profit ati lucrat in 2007?
MB: Undeva intre 6% si 7,5%. Cel mai profitabil segment de activitate este cel al solutiilor de business. Acestea presupun mai mult partea de consultanta. Ordinea vine intotdeauna, de sus in jos, de la solutii la hardware. Comercializarea de computere aduce marje intre 1% si maxim 4%, de exemplu.
DB: Ce pondere dintre clientii Brinel sunt cei business?
MB:Undeva intre 55% si 60% sunt clienti business. Clientii din zona de educational ocupa locul doi, in timp ce sectorul public este pe trei. A fost un an foarte bun pentru noi pe segmentul educational, am incheiat contracte cu inspectoratele si cu diverse universitati care isi construiesc structura educationala.
DB: Cati angajati are Brinel in prezent?
MB: 150-160 in care includem si partea de training. Cam 120-130 sunt pe diviziile noastre principale. Vrem sa mai angajam, odata cu extinderea regionala, inca 20-30 de oameni. Recrutarea este insa o problema, este greu sa ai oameni capabili, care sa faca treaba cu adevarat buna, sa fie seriosi. Competenta nu se formeaza peste noapte si experienta nu este atat de usor de gasit.
DB: Cine sunt principalii concurenti ai Brinel pe segmentul de solutii si servicii?
MB: De sus in jos, cred ca jucatori majori cu care ne intersectam si concuram pe anumite segmente sunt S&T si NetConsulting. Acestia au profile relativ asemanatoare cu noi.
DB: Ar mai avea sanse un start-up in prezent, pe segmentul de solutii si infrastructura de business, in prezenta unor jucatori mari, deja stabilizati pe piata?
MB: Pe nisa tehnologica, da. Pe partea de sisteme mari, pe integrarea de solutii, probabil ca este mai greu. Aici este vorba si de experienta, care trebuie sa fie indelungata. Fiecare are sansa lui, desi este mult mai greu sa incepi in prezent decat acum 15 ani.
DB:Ce buget de investitii aveti pentru 2008?
MB: Lucram cu resurse proprii si cu cele de la banci. Neavand presiunea unui fond, putem sa mizam pe investitii de 1-2 mil. euro. Depinde insa de ritmul cu care putem asimila si fructifica aceste investitii.
DB:Daca ar fi sa incepeti un nou business, de la zero, pe ce v-ati axa?
MB: In afara de imobiliare? Daca m-as teleporta inapoi 3-5 ani, stiind ceea ce cunosc acum, probabil ca as alege imobiliarele. Tot ceea ce am facut insa este marcat de IT. Liceu informatica, facultate de profil, totul IT. Imi place acest domeniu si urmaresc sa fac in viata ceea ce-mi place.
DB:Spuneti-mi cate ceva despre dumneavoastra, cati ani aveti, undeva v-ati nascut?
MBAm 45 de ani, merg pe 46, m-am nascut la circa 45 de km de Cluj. Sunt la conducerea Brinel de cand am infiintat-o, adica din 1991. Nu am inca planuri sa ma retrag de la conducerea ei.