- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cum a creat un antreprenor de 29 de ani unul dintre cei mai mari retaileri IT din tara

05 Nov, 11:27 • cristian.lacraru
La numai 29 de ani, Mihai Patrascu, fondatorul si directorul Evomag.ro, conduce un business cu incasari de peste 8 milioane de euro de la inceputul anului. DailyBusiness.ro a stat de vorba cu el despre inceputurile Evomag si despre viitorul retalului online IT din Romania.
Cum a creat un antreprenor de 29 de ani unul dintre cei mai mari retaileri IT din tara

Patrascu a fondat Evomag la varsta de 22 de ani. „A venit destul de natural, pentru ca eu lucram la un magazin de calculatoare. Ulterior am lucrat la un prieten foarte bun la o firma care facea mentenanta, reparatii de calculatoare si i-a venit lui ideea sa faca un magazine online de laptopuri. Am creat vreaulaptop.ro, de care m-am ocupat de la promovare la design si inscrierea in motoare de cautare, ce se putea face la nivelul acela”.

Cateva probleme ale companiei l-au facut pe Patrascu sa plece pe cont propriu, cu firma Evolution Prest Systems si cu domeniul evolutionsystems.ro.

„Numele era foarte greu de retinut si mi-am dat seama de asta din primele contacte. Ma gandeam sa fie Evosys, Evoshop, iar pana la urma am ajuns la Evomag.ro”.

Compania a avut in 2010 o cifra de afaceri de 23,3 milioane de lei, fiind al cincilea retailer online IT din tara potrivit unei analize DailyBusiness.ro.

Pentru acest an, Patrascu isi propune o crestere de 60% si spune ca obiectivul a fost indeplinit in primele trei trimestre ale anului, cand Evomag a avut vanzari de 8 milioane de euro.

„Crestem mai mult decat piata, dar creste destul de mult si piata de online”, spune seful Evomag, care crede ca avansul pietei se produce, in primul rand, in detrimentul retailului IT traditional.

Compania s-a mutat de curand intr-un nou sediu care dispune de un showroom, iar mutarea a implicat investitii de aproximativ 50.000 de euro. 

Evomag are in prezent 35 de angajati care nu sunt organizati pe foarte multe niveluri ierarhice. „Asta e mentalitatea mea, sa ramanem cat mai simpli si cat mai putin birocratici. Angajatii Evomag au o autonomie si o putere de decizie destul de mare”, spune Patrascu, care planuieste sa angajeze cel putin 10 oameni in urmatorul an.

In ceea ce priveste promovarea business-ului, Patrascu spune ca „incercam sa facem mai mult decat ceilalti, sa iesim din online in media traditionala cat de mult putem”. Evomag a incheiat in acest sens un parteneriat cu emisiunea „Zon@ IT” de pe TVR 2 si planuieste alte parteneriate similare pentru perioada urmatoare. Totodata, compania isi propune sa demareze si o campanie publicitatra in outdoor care sa fie lansata pana in „nebunia Sarbatorilor”, perioada care aduce 35-40% din vanzarile anuale.

Totodata, Evomag deruleaza un program de marketing afiliat care a generat partenerilor comisioane de 70.000 lei pana in prezent. Compania a derulat chiar si promotii prin intermediul site-urilor de reduceri precum Groupon sau Kuponiada.

Site-ul Evomag are in prezent aproximativ 400.000 de vizitatori unici pe luna si o rata de conversie de aproximativ 2%, aproape dublu fata de nivelul pietei, potrivit lui Patrascu.

[b]Este Evomag un business profitabil?[/b]

„Noi suntem in perioada in care dorim sa cream un brand si sa ne dezvoltam cat putem pentru a castiga cota de piata si pentru a ne face un portofoliu stabil pentru asta. Sacrificam profitul pentru asta, tot ceea ce facem investim. Targetul nostru nu e sa facem profit, e sa multumim clientii si sa facem un business stabil pe o perioada cat mai mare”, spune Patrascu.

Potrivit acestuia, retailul IT online este un domeniu in care se lucreaza cu marje foarte mici, de 3-5%, iar business-ul este construit pe volume.

Intrebat daca este interesat de un exit, Patrascu spune ca pe termen scurt nu. „Au fost niste discutii la un moment dat, dar mai am multe de facut, mai avem multe de invatat, mai avem planuri pe mult timp pe care speram sa le punem in practica. Pe termen lung nu se stie”, spune acesta.

[b]Retailul IT online, crestere accelerata inca 4-5 ani[/b]

Piata va avea inca 4-5 ani de crestere accelerata accelerata, de peste 20%, crede Patrascu, iar comertul online se va extinde pe zone mult mai largi decat IT-ul.

Desi piata a fost afectata de cresterea TVA si de conditiile economice precare, seful Evomag spuene ca „in mare parte, cresterea TVA a fost preluata pe lantul producator-distribuitor-retailer si nu s-a simtit in prea mare masura in pretul final”.

Piata pare impulsionata si de scaderile de preturi din IT. Daca anul trecut, valoarea medie a unei comenzi era de 180 de euro, in prezent valoarea se ridica la numai 150 de euro.

Laptop-urile reprezinta in continuare cea mai mare proportie din vanzari – aproximativ 35%. Acestea sunt urmate de gadget-uri, categorie care include vanzarile de smartphone-uri, tablete si MP3 Playere. Numai telefoanele mobile reprezinta 15% din vanzarile Evomag, fiind urmate de televizoare, cu o pondere de 10%. Netbook-urile inregistreaza in ultima perioada o scadere semnificativa a vanzarilor, in detrimentul tabletelor, care „fac cam acelasi lucru” si inregistreaza cresteri spectaculoase de vanzari.

„Gadget-urile si tehnologia devin din ce in ce mai accesibile pentru mase, pentru persoanele nu foarte instruite pe partea de IT. Acum masa noastra de consumatori este creata din specialisti, din initiati, dar in viitor va fi formata din marea masa de persoane neinitiate”, spune seful Evomag.

In ceea ce priveste retailerii IT online, Patrascu se asteapta sa supravietuiasca numai jucatorii „mai bine focusati”. In acest moment, el crede ca sunt mai putin de 10 jucatori de acest gen, din totalul de peste 100 de magazine online. 

„Online-ul se bazeaza foarte mult pe incredere, si increderea se castiga in timp”, crede Patrascu. Pretul unui produs are o pondere in procesul de decizie de numai 40-50%, crede acesta, iar restul este acoperit de factori subiectivi precum increderea in companie, reputatia sau calitatea serviciilor.

O dovada ca piata se situeaza inca la un nivel incipient este si procentul de plati realizate efectic online, cu cardul, care se situeaza la o medie de 5% la nivelul pietei.

„Totusi, vad o imbunatatire foarte mare a platilor cu cardul in showroom. Acesta e un lucru bun pentru industrie, pentru ca este un pas mult mai mic de la plata cu cardul prin POS catre plata online decat de la plata cash la plata online”, crede seful Evomag. 

Totusi, platile online cu cardul nu vor fi majoritare multi ani de acum inainte, insa se poate observa o crestere in acest sens. 

„Bancile sunt datoare sa faca aceasta educatie, insa in  acest moment nu investesc foarte mult in acest sens. O nisa care ajuta foarte mult la educarea consumatorilor in acest sens este cea a site-urilor de reduceri”.