- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cum a revenit Flanco din iad inapoi in piata: De la \”zero lei in cont\” la \”ne relansam in forta\”

30 Jul, 00:02 • emanuel.ceciu
7 trimestre consecutive de pierderi, luna decembrie a anului trecut cu rafturile magazinelor aproape goale, distribuitori ce au refuzat timp de doua saptamani orice colaborare si creditori aliniati la usa companiei. Este povestea de groaza prin care trecea Flanco in urma cu cateva luni, cand soarta companiei parea pecetluita. Cu toate acestea, acum Flanco anunta iesirea din insolventa, cel mai probabil in septembrie, cand promite reintrarea in forta pe piata. Care este reteta anuntatei reveniri?
Cum a revenit Flanco din iad inapoi in piata: De la \zero lei in cont\ la \ne relansam in forta\

„Multi concurenti s-au bucurat, in sinea lor, cand au auzit de intrarea in insolventa a Flanco, in decembrie 2009. Unele publicatii deja puneau egal intre insolventa si faliment. Cu toate acestea, din decembrie 2010 vom reintra pe piata in forta, gata sa atacam luna cea mai buna din an cu forte maxime”, declara, increzator, Adrian Olteanu, director executiv al Flanco.
[gallery:117]
„Este prima companie majora care isi anunta iesirea din insolventa. Acesta va deveni un studiu de caz”, completeaza Olteanu, numit in functia de conducere a Flanco in ianuarie 2010, pe fondul declansarii procesului de insolventa si a executarii unor garantii de catre ING, care a ridicat produse din depozitele companiei.

„Magazinele erau goale, presa vuia”

Insolventa presupune inexistenta fondurilor banesti pentru achitarea datoriilor comerciale si fiscale ale societatii. Procesul de reorganizare protejeaza debitorul in fata pretentiilor creditorilor.

Flanco a intrat in insolventa in decembrie 2010, cu doua saptamani inainte ca Flamingo International sa anunte si ea incetarea tranzactionarii actiunilor pe BVB si intrarea in acelasi proces de reorganizare. Administratorul judiciar al companiei a fost numit Casa de Insolventa Transilvania, aceasta ocupandu-se de ghidarea companiei in procesul de insolventa.
[quote=Adrian Olteanu] Eram intr-o situatie delicata. Magazinele erau goale in sezonul de varf.[/quote]
La mijlocul lunii decembrie 2009, ING Bank Romania a declansat procedura de executare silita asupra Flamingo International, Flamingo Computers, Flanco International si Flamingo Distribution Center.

Decizia a venit in urma esecului conducerii Flamingo de a respecta termenii intelegerii incheiate in noiembrie 2009 privind restructurarea unei linii de credit de 17,5 milioane euro de la ING Bank.

„Inainte de a putea intra in procesul de insolventa, una dintre bancile creditoare a ridicat marfa din depozitul companiei. Eram intr-o situatie delicata. Magazinele erau goale in sezonul de varf, presa vuia. A fost o luna dezastruoasa pentru noi”, spune Adrian Olteanu.
[quote=Adrian Olteanu]Pierdeam deja 1 milion de euro pe luna[/quote]
Tot in decembrie 2009, cota de piata a Flanco International a scazut cu 40% in numai o luna, pe fondul deschiderii procesului de insolventa. Firma avea, dupa cum recunoaste CEO-ul actual al ei, „zero lei in cont”. Oficialii companiei evita sa vorbeasca prea mult despre cum au mers vanzarile in acea perioada.

„Nu sunt relevante si nu prezinta interes afacerile pe care le-am generat in acea perioada. Pierdeam deja 1 milion de euro pe luna. A fost dezastruos, in conditiile in care 40% din vanzarile anuale au loc in perioada sarbatorilor”, spune CEO-ul companiei care, in decembrie, ocupa, la 29 de ani, functia de director general adjunct al Flamingo International.

In ianuarie 2010, confruntati cu cea mai mare criza a companiei de la infiintare, managementul Flanco a fost schimbat, Olteanu preluand pozitia de CEO. „A fost tragic. Au plecat CEO-ul, CFO-ul, directorul de vanzari, managerul de dezvoltare al magazinelor. E ca si cum intr-o singura zi ar decide sa plece toti minstrii si prim-ministrul Romaniei. Trebuie sa o iei de la zero”, spune Adrian Olteanu.

In lunile ianuarie si februarie, dupa schimbarea managementului, compania este obligata sa scada costurile. „Aveam 700 de angajati la acea data, a trebuit sa renuntam la 200. A fost dureros dar necesar, altfel riscam sa ajungem in situatia in care sa trebuiasca sa renuntam la toti 700, sa ne facem bagajele si sa mergem acasa”, spune Olteanu. In ianuarie 2009 compania avea 1.400 de angajati, acum mai sunt 500.

Starea de spirit nu era tocmai buna, angajatii fiind nesiguri de locurile de munca. „In aceasta situatie comunicarea si deschiderea sunt esentiale. Daca nu am fi realizat conferinte de presa, daca nu am fi dialogat cu managementul si angajatii, s-ar fi nascut speculatii care, de cele mai multe ori, nu sunt placute. Majoritatea ar fi avut in prim plan cuvantul fatidic ‘faliment'”.
[quote]La discutii cu managementul, si dupa cateva beri, am decis sa indicam faptul ca ne axam pe experienta clientilor, ‘customer centric'[/quote]
Angajatii ramasi, spune seful Flanco, sunt motivati prin „salarii mai mari decat cele practicate de concurenta si bonusuri in functie de vanzari”.

„Era esential in acele momente sa aratam clientilor ca pot avea incredere in brandul Flanco. Business-ul trebuia sa continue ca de obicei, dar mult mai eficient. Trebuia de asemenea sa schimbam sloganul companiei, pentru a indica in piata faptul ca suntem activi. Nu puteam sa punem ceva de genul ‘Flanco, cel mai mic pret’ sau ‘Flanco, cel mai mare numar de magazine’, asa ca, la discutii cu managementul si dupa cateva beri am decis sa indicam faptul ca ne axam pe experienta clientilor, ‘customer centric’. Asa ca am ales ‘Flanco, bucuria de a cumpara'”, povesteste Adrian Olteanu.

In februarie, pentru a fi fideli sloganului, managementul Flanco a decis ca angajatii firmei sa participe la un training. „Nu se mai facusera de cinci ani. De asemenea, am creat mici profile psihologice ale angajatilor. Nu aveam nevoie de oameni introverti, nerabdatori sau agresivi”. Totodata, sistemul de monitorizare a performantelor magazinelor a fost refacut. „Acum pot vedea vanzarile oricarui magazin Flanco din Romania de pe telefonul mobil, aproape real-time”, mai spune seful Flanco International.

Tot in luna februarie compania a decis sa deschida 10 magazine noi si sa inchida sau sa le relocheze pe cele care nu dadeau randament. „Intr-un oras am inchis doua magazine si apoi am redeschis unul singur, mai mare”. Vanzarile incep sa se relanseze, compania incepand sa recupereze cota de piata. In iunie 2008, inainte de inceperea crizei economice, Flanco avea 85 de magazine sub brand propriu. In prezent, compania are 71 de magazine.

In martie a fost depus raportul de cauze care a dus la insolventa companiei. Totodata, compania a reusit sa reduca costurile cu 40% fata de noiembrie 2009. 60% dintre magazine au devenit profitabile, fata de 40% in ianuarie 2010, pana in iunie 2010 compania propunandu-si ca peste 90% dintre magazine sa aduca profit.

Compania a renegociat de asemenea pretul chiriilor, astfel incat costul mediu pe metru patrat al chiriei (inclusiv utilitati) a scazut de la 17,1 euro in ianuarie 2009, la 13,4 euro in noiembrie 2009 si la sub 10 euro in martie 2010

In intervalul februarie-iunie compania a implementat un amplu program de stimulare a vanzarilor. „Promotii speciale, campanii, bannere. Incercam sa transmitem optimism clientilor. Am introdus oferta de 50% reducere la al doilea produs sau 15 rate egale fara costuri ascunse”.

In martie, compania a externalizat activitatea de depozitare, mutand in 4 zile circa 66.000 produse. Totodata, a fost regandit designul magazinelor si aranjarii produselor. Marketingul a fost localizat, adaptat nevoilor si cerintelor specifice ale clientilor. „Am facut sondaje la iesirea din magazin, pentru a intelege cat mai bine ce asteapta acestia de la noi”.

In iunie 2010, dupa 21 de luni de pierderi, Flanco a reusit sa raporteze break-even. Totodata, s-a definitivat tabelul de creante, iar in iulie s-a depus planul de reorganizare care va duce, spun reprezentantii companiei, la iesirea din insolventa in septembrie.

In prezent Flanco are creante de 23 mil. euro. Intreg grupul Flamingo International are datorii de circa 61 mil. euro, conform lui Olteanu.

Prin aceasta reorganizare, creditorii grupului Flamingo ar putea obtine pana la 20 de milioane de euro din suma de 61,8 milioane de euro datorata de companiile Flanco International, Flamingo International, Flamingo Computers si Flamingo Distribution Center care formeaza grupul.

Dupa iesirea din insolventa, Flanco va inapoia circa 60% din datorii catre creditori. „Vom inapoia toti banii catre stat si toate restantele salariale. Ne-am inteles cu furnizorii ca lor sa nu le mai inapoiem datoriile, dar vom continua colaborarea cu ei. De asemenea, avem datorii si catre Cetelem, companie de credite de consum cu care lucreaza Flanco. Nu vom inapoia nici in acest caz creantele, dar, la fel, vom continua colaborarea. Aceste companii sunt constiente ca, dupa iesirea din insolventa si atragerea de noi fonduri din partea unui investitor, nu vor mai exista astfel de probleme”, subliniaza Olteanu.

Alta companie importanta recent intrata in insolventa este Diverta, concurent pe anumite segmente cu Flanco. Depozitul de Calculatoare a trecut de asemenea printr-un proces dureros de restructurare, in urma caruia a ramas cu numai 29 de magazine, fata de 102 la debutul crizei, in toamna lui 2008.

Principalii concurenti ai Flanco sunt Altex, lider de piata, Domo, eMag.ro sau Depozitul de Calculatoare.