- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cum arata, ce potential are si ce feedback a primit iPad-ul, cel mai nou gadget Apple

28 Jan, 11:22 • emanuel.ceciu
Internetul vuia inca de miercuri seara cand mii de articole, rezumate si comentarii pe marginea lansarii tabletei PC, Apple iPad, strabateau spatiul virtual. Opiniile s-au impartit poate mai mult decat la alte lansari de gadget-uri in doua: cei ce spun "uau! iPad-ul mi-a taiat rasuflarea!" si cei care compara tableta cu "un iPhone mai mare si atat".
Cum arata, ce potential are si ce feedback a primit iPad-ul, cel mai nou gadget Apple

Tableta are circa 1,25 centimetri grosime, o greutate de aproximativ 670 de grame si un ecran de 25 de centimetri, majoritatea cotidianelor internationale cazand de acord ca iPad „este un gadget ce incanta ochii si va fi indragit de cei ce apreciaza designul placut”. (MarketWatch.com).

Practic, ce „poate” acesta? iPad-ul are un procesor de 1Ghz care, desi destul de bun pentru marimea tabletei, nu permite rularea de aplicatii „de ultima ora”. Tableta va rula fara nicio problema toate cele peste 140.000 de aplicatii ce pot fi descarcate de pe magazinul virtual App Store al Apple.

In prezentarea de miercuri seara, Steve Jobs, CEO Apple, a subliniat ca tableta are baterii ce permit rularea de aplicatii timp de 10 ore fara reincarcare. Acest fapt a fost insa dezmintit de primii testeri ai iPad-ului, care au spus ca daca gadgetul ruleaza jocuri, bateria dureaza in medie cam trei ore.
[dbvideo=386]
Ca si iPhone-ul, iPad-ul nu permite rularea de aplicatii externe, exceptand cele aprobate in prealabil de Apple. De exemplu, iPad-ul nu permite instalarea Flash.

In functie de versiunea iPad-ului, acesta va fi lansat cu hard-disk de 16 Gb, 32 Gb sau 64 Gb. Majoritatea potentialilor cumparatori au sesizat ca nu exista suport pentru USB, astfel incat tablet-ul este limitat la memoria interna, cel putin in aceste prime versiuni.

Tableta se poate conecta la Internet wireless prin WiFi si, in versiunile ce vor fi lansate de operatori telecom vor avea si 3G. Cel mai probabil, in Romania, tableta va fi adusa tot de Orange, care a introdus pe piata si versiunile 3G si 3Gs ale iPhone-ului. Oficialii companiei nu au comentat insa pe aceasta tema.
[img=529]Sursa: Ars Technica[/img]
Versiunea de 16 Gb va costa, la data lansarii din SUA, in martie, 500 $, cea de 32 Gb 600$, iar versiunea cu hard-disk de 64 Gb va ajunge la 700$.

Alte trei modele vor fi lansate de AT&T si vor costa intre 629$ si 829$ cu abonamente de date ce vor costa intre 15$ si 30$.

Cotidianul Wall Street Journal subliniaza ca „Revolutia iPad-ului Apple este pretul redus, sub asteptarile analistilor care considerau ca acesta va fi undeva in jurul a 1.000 $”.

Ca si concluzie, unul dintre userii care au urmarit clip-ul de mai sus de pe YouTube comenteaza:
„iPad – 500 $ pentru un hard-disk de 16Gb.
Procesor de 1Ghz
Ecran de 9 inci
Nu suporta Flash
Laptop-ul meu – 450 $ cu hard-disk de 250Gb.
Procesor dual-core de 2.1Ghz
Ecran de 14.1 inci
Suporta Flash
In concluzie as spune sa alegem laptop. Mai mult pentru mai putini bani”

Alte minusuri observate imediat de internauti au fost lipsa USB-urilor, lipsa unei camere pentru video chatting precum si faptul ca tableta nu este ideala pentru tastare. Steve Jobs a subliniat insa ca la aceasta se poate atasa o tastatura.

Pe de alta parte, alti comentatori de pe diferite site-uri sustin ca „Apple, fara nicio indoiala, vor avea foarte mult succes cu aceasta tableta! Arata extraordinar!”

„Vom produce jocuri special pentru acest gadget”

Producatorii de jocuri video au sesizat imediat potentialul iPad-ului.

„Vreau ca pe fiecare ecran al fiecarui iPad vandut sa scrie Gameloft”, a declarat Michel Guillemot, CEO al Gameloft, una dintre cele mai active companii in ceea ce priveste crearea de jocuri si pentru iPhone, prezenta si in Romania.

„Interfata iPad-ului este mult mai bogata si cel mai probabil vom incepe cat de curand sa producem jocuri special pentru acest gadget”, a mai spus Michel Guillemot.

Poate insa cel mai mare potential pe care il va avea iPad-ul companiei americane rezida in biblioteca virtuala (iBooks – n.r.) cu care gadgetul vine. Practic, prin doar cateva apasari pe ecranul full touch, posesorul tabletei intra in posesia a mii de carti ale unor mari publisheri internationali.

„Lista acestora se va mari in timp”, a spus Steve Jobs. Astfel, tableta va intra in concurenta directa cu liderul pietei de cititoare electronice, Amazon Kindle. Cel mai ieftin cititor de carti electronice de la Amazon costa 260$.

Oficialii Amazon au reactionat la acest potential pericol venit dinspre Apple. Un purtator de cuvant al companiei a spus: „Nu stim inca ce experienta de citire va oferi iPad-ul Apple. Pot spune insa ca Amazon Kindle este conceput special pentru a putea fi tinut foarte comod intr-o singura mana”.

Analistul Gene Munster de la compania Piper Jeffrey considera ca, per total, „este un gadget extraordinar insa investitorii trebuie sa isi dozeze entuziasmul si sa fie constienti ca un astfel de gadget va avea nevoie de timp pentru a oferi rezultate financiare bune”.

Munster se asteapta ca Apple sa vanda intre 4 si 5 milioane de iPad-uri in primul an de la lansare, in al doilea putand ridica numarul acestora la 8 milioane, ceea ce ar aduce companiei venituri suplimentare de circa 4,6 mld.$, similar cu vanzarile de iPod-uri. Multe dintre vanzarile de iPad-uri vor canibaliza insa, avertizeaza Munster, vanzarile de iPod Touch-uri.

David Baley, de la Goldman Sachs Group, este putin mai optimist si spune ca Apple ar putea vinde chiar si 6 milioane de iPad-uri in primul an de la lansare, aducand companiei venituri de 3,9 mld. $.

Per total, iPad-ul celor de la Apple este un „iPhone mai mare, care nu incape in buzunar dar nici laptop nu este” (LATimes.com) insa, in timp, pe masura ce se vor lansa aplicatii special concepute pentru el si publisheri vor fi de acord sa incheie contracte cu Apple, iPad-ul s-ar putea dovedi inca un business de succes pentru compania americana.