- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Cum arata cele mai scumpe laptop-uri care se vand in Romania

28 Jun, 00:01 • emanuel.ceciu
A vinde in Romania un laptop de 5.000 de euro reprezinta pentru compania producatoare un motiv clar de incantare. E ca si cum ar vinde 15 computere la pretul mediu de 340 de euro/bucata. Pretul mare face ca vanzatorii sa reuseasca sa "scape" doar de cateva sute de laptop-uri de lux pe an. DailyBusiness.ro face o trecere in revista a modelelor high-end disponibile pe piata.
Cum arata cele mai scumpe laptop-uri care se vand in Romania

Cine cumpara astfel de computere? Clienti foarte pretentiosi, care sunt „imuni la criza economica”, interesati de performanta extrema dar si de afisarea unui anumit statut social.
[gallery:103]
„Cred ca vanzarea laptopurilor high-end nu este legata de criza. Cei care stiu ce vor gasesc resursele necesare pentru o astfel de achizitie care sa satisfaca din plin asteptarile legate de tehnologia de varf si fiabilitatea sporita. Cred ca evolutia va fi constanta pentru acest tip de calculator”, este de parere Aurel Netin, general manager al Lenovo in Romania si Republica Moldova.

Desi piata computerelor a scazut in 2009 cu circa 50%, pana la aproximativ 450.000 de bucati, segmentul high-end va ramane constant anul acesta sau chiar va inregistra cresteri usoare, intrucat persoanele care cumpara astfel de laptop-uri sunt, in general, oameni cu venituri mari si foarte mari care nu fac rabat de la calitate, afisandu-si chiar uneori statutul social si prin gadget-urile pe care le folosesc, spun producatorii de computere.
[img=742][/img]
Ce inseamna un laptop high-end? Daca acum doar 3-4 ani era numit laptop exclusivist acel model cu o configuratie superioara mediei de pe piata, in prezent clientii devin din ce in ce mai pretentiosi si mai atenti la detalii, in conditiile in care sunt lansate din ce in ce mai multe modele high-end. Astfel, pe langa configuratii „de baza” superioare, laptop-urile scumpe au in general finisaje si forme deosebite, design placut, sunt mai usoare, au toate optiunile clasice „si ceva extra”.
[gallery:103]

Oficialii Sony Vaio Romania au spus pentru DailyBusiness.ro ca segmentul premium de laptop-uri acopera circa 20% din valoarea pietei.

Care este, in cazul Lenovo, cel mai performant si cel mai scump laptop din portofoliu, prezent spre vanzare si pe piata din Romania? Lenovo este cunoscuta ca o firma ce targeteaza in special segmentul business, desi de curand incearca sa se extinda prin anumite modele si pe nisa consumer.

ThinkPad-ul W701ds se face remarcat prin cele doua ecrane integrate, unul de 17 inci si unul de 10,6 inci, ambele LED, dar si prin pretul prohibitiv pentru multi – circa 5.600 euro fara TVA. Daca nu doriti achizitionarea acestui model direct de la producator, o alternativa este achizitionarea de pe site-uri de licitatii, precum Okazii.ro sau Amazon.com, la preturi mai reduse.

Ce „poate” varful de lance al Lenovo? Laptop-ul are procesor Intel Core i7-920XM, placa grafica nVidia Quadro FX 3800M la 1 GB DDR3, camera integrata, bluetooth, reader de amprente, pix digital. Hard-disk-ul are 500 Gb/7200 rpm, 4 Gb RAM, vine cu Windows 7 Professional pe 64 biti, avand baterie cu 9 celule Li-Ion.

Oficialii Lenovo Romania subliniaza ca atuurile modelului fata de alte sisteme high-end de pe piata sunt cele doua ecrane integrate, calibratorul de culori si tableta grafica integrata.

Compania estimeaza ca va comercializa pe piata locala circa 100 de astfel de modele.

Cota de piata a Lenovo in Romania este de circa 7-8%, pentru sfarsitul anului compania estimand ca va creste la minim 10%.

Daca Lenovo targeteaza in special clientii business, filiala locala a producatorului taiwanez ASUS se axeaza in special pe clientii persoane fizice, fiind compania care a pus bazele segmentului de netbook-uri – laptop-uri de mici dimensiuni la preturi in general mai scazute.

Desi compania mizeaza pe un numar mare de vanzari, aceasta ia in calcul si persoanele mai pretentioase. Compania va lansa in trimestrul trei un model de laptop ce va avea pretul de circa 10.000 lei (2.400 euro) – notebook-ul Asus NX 90 Bang & Olufsen IcePower.

Modelul a fost semnat de David Lewis, designer sef la Bang & Olufsen.

Ecranul laptop-ului, flancat de doua difuzoare, este FullHD LED de 18,4 inci, procesor Intel i7, placa grafica nVidia GeForce 335 M cu 1 GB memorie, pana la 12 Gb RAM DDR3 (upgradabil), 2 HDD-uri de 640 GB, Blu-Ray player, Bluetooth.

Oficialii Asus Romania subliniaza ca mizeaza, pentru a comercializa „cateva sute de bucati pana la finalul anului”, pe langa design, pe un sistem de sunet „revolutionar pentru un portabil”. Laptop-ul are un amplificator care permite un volum mai mare cu 300% fata de standardul din industrie, 2 boxe de 32mm cu incinta acustica de 108cc si un sistem de codecuri si procesare a sunetului care reduc zgomotul sub 3dB.

Producatorul american Apple este renumit pentru laptop-urile exclusiviste. Steve Jobs, fondatorul companiei, a afirmat ca prefera ca preturile sa fie pastrate sus si produsele sa fie de calitate superioara, decat sa inceapa sa scoata pe piata laptop-uri „mass market”.

In prezent, cel mai scump laptop ce poate fi achizitionat pe piata locala de la Apple este MacBook Pro de 17 inci, la un pret de circa 10.200 lei (2.400 euro). Pretul acestuia poate creste insa pana la 17.000 lei (4.000 euro), in functie de configuratia dorita.

Ca majoritatea laptop-urilor Apple, carcasa acestuia este realizata „dintr-o singura bucata” de aluminiu. In varianta „de baza”, procesorul este Intel i5 (la cerere si i7 – n.r.) la frecventa de 2,53 Mhz. Laptop-ul are memorie RAM de 4 Gb DDR3, upgradabil pana la 8 Gb, hard-disk de 500 GB. Unitatea optica este DVD RW. Placa grafica instalata este tot de la nVidia, un GeForce GT 330M cu 512 MB. Laptop-ul are Bluetooth precum si Wi-Fi integrat.

„Acest model este cu precadere utilizat de profesionistii din domeniile audio, video sau muzica. Astfel, vanzarile preconizate sunt de ordinul zecilor pana la sfarsitul acestui an„, spun oficialii Apcom, unic importator oficial al Apple in Romania. „In acest moment, singurele studii existente privind piata de calculatoare din Romania sunt ale IDC. Conform acestora, cota de piata Apple in Romania in 2009 a fost in crestere, fiind in acest moment de peste 1%”, mai spun oficialii companiei.

Reprezentantii Apcom subliniaza ca cei ce achizitioneaza anul acesta produse IT si electronice sunt „mai chibzuiti” astfel incat „cei care se decid sa investeasca intr-un laptop de peste 3.500 lei cauta cel mai bun raport pret calitate, dar si un termen decent de utilizare”.

Ca si alte modele high-end, acestea pot fi achizitionate la preturi mai mici si pe alte canale, chiar daca acestea nu sunt oficiale.

Un alt jucator recunoscut pentru modelele high-end este Sony Vaio care, la fel ca Lenovo, incearca totusi sa adreseze si segmentul „de mijloc” prin produse cu preturi medii. Sony Vaio are in Romania o cota de piata de circa 2%, estimand pentru finalul anului sa acopere 3-4% din piata.

Varful de gama al Sony este Vaio Z de 13,1 inci, care se comercializeaza la pretul de 8.500 lei (circa 2.000 euro).

Laptop-ul are un procesor Intel Core i5 si 6 Gb RAM DDR3, criptare a datelor TDM, cititor de amprenta si doua SSD-uri si grafica hibrida cu trei modele astfel incat sistemele comuta automat la unitatile GPU adecvate. Laptopul are doua unitati grafice incorporate marca Intel si un o placa nVidia 330M. Ecranul este LED si computerul cantareste 1,42 kg.

Fara sa ofere estimari ale vanzarilor, oficialii Sony Vaio din Romania au spus ca „pe segmentul de business ne mentinem un numar constant de unitati vandute in fiecare an”.

„Cota segmetului premium pe piata de notebook-uri inregistreaza o tendinta de crestere. Produsele incluse in aceasta categorie insumeaza 20% din totalul acestei piete. Odata cu estimarile de crestere de 5-10%, ne asteptam ca segmentul premium sa se stabilizeze in jurul unei cote de 20% din totalul pietei”, spune Mircea Stoicescu, trade marketing manager Sony VAIO Romania.

HP Romania este unul dintre cele mai vizibile branduri la nivel national cat si mondial. Filiala locala mizeaza pe o cota de piata de 20% pe segmentul computerelor in 2010, in crestere de la circa 17% in 2008, conform oficialilor companiei.

Modelul de varf din portofoliul companiei este laptop-ul HP EliteBook 8740w cu procesor Intel Core i7-720QM la 1,6 GHz. Display-ul este WUXGA, placa video nVidia Quadro FX 2800M la 1Gb, hard-disk de 500 Gb. Laptop-ul are o greutate de 3,57 Kg si vine cu sistemul de operare Windows 7 Professional pe 64 biti.

Pretul laptop-ului este de circa 11.500 lei (2.700 euro) si se adreseaza in special clientilor business.
Cota de piata a Dell Romania a crescut in 2009 pana la 10,9% de la 9,1% in 2008, conform lui Mihai Guran, seful filialei locale. Ponderile includ atat vanzarile de desktop-uri cat si de laptop-uri. Pe trimestrul patru al anului precedent, din cele 31.217 de unitati vandute, 5.227 au fost desktopuri si 25.990 notebookuri, iar cota de piata a fost de 11,8% la desktopuri si de 18,3% la notebookuri, conform lui Guran.

Cel mai scump laptop ce poate fi cumparat in prezent in Romania de la compania Dell este modelul Adamo XPS 271693172 dotat cu procesor Core 2 Duo, SU9400 la 1.4 GHz. Laptopul are 4 Gb RAM si Hdd de 128 Gb. Ecranul are diagoanala de 13.4 inci, computerul venind preinstalat cu sistemul de operare Windows 7 Home Premium.

Pretul acestuia este de aproximativ 2.300 euro.