Conform lui Rizek, intr-un interval de 3-5 ani piata locala de IT&C, electronice si electrocasnice va atinge nivelul actual al pietelor din Europa Centrala si de Est, precum Cehia si Ungaria.
Conform oficialilor Flamingo International, in prezent, piata locala de IT&C este inca sensibila la pret, fiind caracterizata printr-un volum mare de vanzari pe segmentul low-cost, in timp ce pietele din Europa Centrala si de Est sunt mai mult centrate pe valoarea adaugata adusa de serviciile post-achizitie
Conform estimarilor facute de grupul Flamingo International, valoarea actuala a pietei romanesti de electronice, electrocasnice si IT&C se situeaza la putin sub 1 mld. euro. La aceasta valoare, segmentul de IT&C contribuie cu 25%, cel de electronice cu 35%, iar cel de electrocasnice cu 40%.
In prezent, pietele din Europa Centrala si de Est, in special cele din Ungaria si Cehia, au un avans de 40-50%, inregistrand o valoare de aproximativ 1,4 mld. euro fiecare.
„Desi in Romania, datorita numarului mare al populatiei, volumul de vanzari pe segmentul de IT&C este putin mai mare decat cel inregistrat in Ungaria sau Cehia, sunt inca diferente semnificative in ceea ce priveste valoarea vanzarilor, principala cauza pentru aceasta fiind sensibilitatea mai ridicata la pret a consumatorilor din Romania comparativ cu pietele din Europa Centrala si de Est, acest lucru generand volume mai mari de vanzari pe segmentul economic”, declara Rizek.
In schimb, consumatorii din Ungaria si Cehia sunt mult mai sensibili la aspecte precum serviciile post-achizitie – instalare si serviciile asigurate in perioada de garantie – care influenteaza intr-o mai mare masura decizia de cumparare.
O alta diferenta semnalata intre piata romaneasca si cele din Ungaria si Cehia consta in cota diferita pe care o detine fiecare segment, cel de IT&C contribuind, in cazul celor din urma, cu 40% la valoarea totala, in timp ce segmentele de electronice si electrocasnice detin fiecare cate 30%.
„Acest lucru arata ca in Romania segmentul de IT&C are un potential foarte mare de dezvoltare. De altfel, acest sector va sta la baza cresterii pietei de retail in urmatorii 2-3 ani, prin prisma evolutiei vanzarilor de PC-uri, periferice, telefoane mobile sau console si produse dedicate segmentului de gaming”, este de parere directorul executiv al Flamingo International.
Din punctul de vedere al ritmului de crestere, piata locala este cea mai dinamica, fiind de asteptat sa inregistreze un ritm anual de crestere de aproximativ 10-15% in urmatorii ani, in special pe segmentul de IT&C, dar si pe cel de electronice, care vor fi influentate in principal de dezvoltarea tehnologica. Pietele din Ungaria si Cehia sunt mult mai stabile, inregistrand un ritm anual de crestere de 3-5%.
Luand in considerare populatia celor trei tari – Cehia si Ungaria, cate 10 miloane de locuitori fiecare si Romania, 22 milioane locuitori – si puterea de cumparare inregistrata de fiecare piata, nivelul consumului din Romania nu corespunde deocamdata puterii de cumparare. Una dintre cauzele acestei diferente este nivelul scazut de incredere in acest sector, precum si faptul ca piata nu este inca stabila. Rizek considera ca anul acesta vom observa o crestere a nivelului increderii consumatorilor in segmentul de retail IT&C, electronice si electrocasnice precum si o stabilizare a pietei din Romania, ceea ce va determina o crestere a acestui sector.
Grupul Flamingo International activeaza pe piata din Romania din anul 1994, avand ca principal obiect de activitate comertul de produse IT&C, electronice si electrocasnice, fiind in acest moment al doilea cel mai mare jucator de pe piata adresata, conform oficialilor Flamingo.
In prezent exista 13 locatii Flanco World in cele mai importante regiuni ale tarii, urmand ca pana la finalul anului 2007 sa fie inaugurate inca 7 noi unitati.
Din iunie 2005, compania Flamingo International este cotata la Bursa de Valori Bucuresti.