- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Guvernul va lua decizii dupa simulari online? Vezi cand va fi gata „Romania Virtuala”

29 Apr, 00:01 • cristina.mihai
Cand va fi posibila simularea efectelor economico-financiare ale unor decizii guvernamentale pe harti virtuale, care sa includa sute de indicatori economico-financiari? Activitatea utilizata in alte state din UE ar putea sa devina realitate si pe plan local printr-un proiect de informatizare a administratiilor publice locale finantat din fonduri structurale, a carui prima etapa a fost deja finalizata.
Guvernul va lua  decizii dupa simulari online? Vezi cand va fi gata Romania Virtuala

Proiectul de informatizare a administratiilor publice locale a facut primul pas in realitate. Arhitectura sistemului informational si a structurii bazei de date economico-financiare este gata, dupa cateva luni de munca si un cost de 800.000 euro. Pana la implementare mai trebuie sa avem rabdare cel putin 2 ani, iar finalizarea efectiva a proiectului va avea loc dupa inca un an.

Ce presupune de fapt acest proiect? Implementarea unui sistem informatic care sa colecteze date financiare si non-financiare de la toate administratiile locale din Romania intr-o baza de date la nivel central.

Daniel Marinescu, directorul directiei pentru politici fiscale si bugetare locale din Ministerul Administratiei si Internelor si manager de proiect, spune ca prima faza, cea care a presupus realizarea arhitecturii sistemului si stucturii bazei de date, a durat peste 7 luni. „Este foarte important acest prim pas, este ca atunci cand iti construiesti o casa, mai intai faci structura de rezistenta si apoi construiesti efectiv. Cea de-a doua etapa presupune implementarea efectiva”, a declarat Marinescu.

El a precizat ca a doua etapa depinde si de varianta de finantare pe care directia o va alege. „Depinde de varianta de implementare pe care o vom alege, spre ce sursa de finantare ne vom indrepta. Daca alegem sa avem un centru de baze de date propriu al MAI atunci avem nevoie de o finanatare de pana la 25 milioane de lei, iar daca ne hostam pe un centru deja existent, atunci investitia va fi mai mica”, a spus Marinescu.

Implementarea ar putea dura minim doi ani, avand in vedere ca inca nu s-a obtinut finantare si nu au fost organizate licitatiile. Apoi va urma o a doua faza, de operationalizare a sistemului, care presupune introducerea tuturor datelor in baza de date integrata si care va dura, potrivit lui Marinescu, circa un an.

Astfel, cel mai devreme in 2014, administratiile publice vor avea un sistem de baze de date integrat. Care sunt avantajele? In primul rand, Guvernul nu va mai lua decizii „dupa ureche”, ci va putea sa aiba la baza cifre statistice coerente si integrate la nivel de tara.

„Spre exemplu, daca acest sistem ar fi fost gata cand s-a decis cresterea TVA, atunci Guvernul ar fi putut face o simulare si vedea exact efectele acestei masuri”, spune Simon Vasilescu, IT solutions Integration manager la TeamNet, companie care impreuna cu firma mama Asesoft a oferit consultanta in prima etapa a proiectului.

Realizatorii au vizitat Franta, Marea Britanie, Austria, Olanda si Cehia, si au analizat sistemele similare din aceste tari. „Ca medie, in aceste state costurile administrative au scazut cu 20-30% dupa implementarea acestor sisteme”, precizeaza Vasilescu. In opinia sa, cel mai avansat sistem informatic vizitat a fost cel din Austria.

„In Austria pana si ciobanul de pe munte are unde sa isi depuna online declaratiile de venit”, a mentionat Daniel Marinescu, reprezentantul MAI. Acesta a adaugat ca un alt avantaj al informatizarii si crearii acestei baze de date comune este faptul ca acum toate institutiile statului vor putea avea acces la aceleasi tipuri de date.

Momentan, in cadrul bazei de date au fost definiti peste 100 de indicatori economico-financiari, insa aceasta baza este structurata pe module asa ca noi categorii de indicatori pot fi introdusi oricand.

Pe langa instututiile statului si Guvern, implementarea sistemului va face mai transparenta activitatea autoritatilor locale pentru cetateni, spun oficialii. Acestia pot vedea oricand ce proiecte sunt in localitatea lor, pe ce bani se construiesc si asa mai depart.

De la gand la fapta mai este insa cale lunga, mai ales ca in Romania exista inca primarii care nu au nici telefon fix, daramite computere, iar acest proiect nu presupune si dotarea administratiilor.

Emil Draghici, presedintele Asociatiei Comunelor din Romania, arata cu degetul o alta probleme a erei Internetului in administatiile locale. „Site-urile noaste sunt o grea povara pentru cetatean. Am propus si sustin standardizarea paginilor de Internet, astfel incat sa fie clar pentru utilizator ce si unde gaseste”, explica Draghici.

Daniel Marinescu de la Mai este optimist si considera ca in 3 ani sistemul va fi finalizat. Deocamdata, prima etapa a fost demarata cu intarziere, ca urmare a sirului lung de contestatii care urmeaza oricarei licitatii publice.

Proiectul pentru arhitectura informatica a fost depus in 2008 la Autoritatea pentru Management Programul Operational de Dezvoltarea Capacitatii Administrative. A castigat finantarea in iulie 2009. Procedurile de achizitie au durat foarte mult din cauza contestatiilor, asa ca lucrul efectiv la proiectul tehnic a demarat abia in toamna lui 2010.

Prin acest proiect MAI urmareste crearea unui sistem informatic si a unei baze de date la nivel national pentru colectarea, raportarea, analiza si publicarea datelor financiare, non-financiare si statistice relevante cu privire la performantele administratiei publice locale. Printre datele colectate vor fi bugetul general consolidat al unitatii administrativ teritoriale, platile restante, gradul de realizare a veniturilor totale, gradul de autonomie decizionala.