- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Liviu Dragan, TotalSoft: Crestem cu 15%, dar am muncit mai mult decat in anii cand cresteam cu 50-60%

02 Dec, 00:01 • emanuel.ceciu
In plina criza economica, TotalSoft, companie autohtona producatoare de solutii IT de business, reuseste cresterea afacerilor cu 15% si are planuri indraznete de extindere internationala pentru 2010. Cum vede general manager-ul companiei viitorul apropiat si ce dificultati intampina, aflati din urmatorul interviu.
Liviu Dragan, TotalSoft: Crestem cu 15%, dar am muncit mai mult decat in anii cand cresteam cu 50-60%

Actionar majoritar in TotalSoft, companie prezenta pe piata din 1994, este fondul de investitii Global Finance. Desi fondul planuia un exit din companie, criza economica a fortat investitorii sa mai amane acest lucru pana cand situatia economica se va stabiliza.

In prima jumatate a anului, TotalSoft a generat afaceri in crestere cu 12%, pana la 9,4 mil. euro, si planuieste o evolutie cu 15% pe intreg anul curent, fata de afacerile de 18 mil. euro raportate in 2008. Printre clientii importanti care s-au adaugat portofoliului TotalSoft in acest an se numara Hotel Radisson SAS, Grup Servicii Petroliere, Euroclinic sau Extrafilm.

DailyBusiness.ro: Pentru anul acesta ati estimat anterior afaceri de 21,6 milioane de euro pentru TotalSoft, in crestere cu 20%. Raman in picioare aceste estimari?
Liviu Dragan: Tinand cont de criza care a afectat profund industria IT&C, TotalSoft a reusit o crestere a cifrei de afaceri de 15%, lucru pe care eu personal il consider o performanta deosebita. Evident ca ne-a fost mult mai greu, dar ne-am ambitionat sa realizam un prim trimestru care sa ne dea o referinta pentru 2009 si am reusit. Am continuat replicarea acestei referinte si, pentru sfarsitul anului, estimam o cifra de afaceri de 21 mil euro, in evolutie cu 15%. Pentru 2010 estimez o crestere a afacerilor cu circa 20% fata de anul in curs.

DB: Aveati in plan o achizitie in perioada aceasta. Ce s-a intamplat, mai luati in calcul aceasta strategie de extindere a business-ului?
LD: Achizitia unei companii a fost si este inca una din preocuparile noastre, insa momentul de fata nu este oportun unei achizitii deoarece, in perioada de criza, nu poti estima corect valoarea unei companii.

Extinderea la nivel regional face parte din strategia noastra, asa ca vom crea birouri TotalSoft in tarile din jurul Romaniei. Primele tari pe care le tintim sunt Ungaria, Grecia si Bulgaria, tari in care vom deschide birouri chiar in prima parte a anului 2010. In Grecia luam in calcul inclusiv achizitia unei companii producatoare de software de business ERP si HR. Cifra de afaceri a acestei companii este de 2-2,5 mil. euro.

In partea a doua a lui 2010 dorim sa deschidem birouri TotalSoft in Ucraina si Italia si sa revigoram biroul din Serbia, care este inactiv de cativa ani.

DB: Care este situatia lichiditatilor TotalSoft in prezent, fata de inceputul anului?
LD: Ca orice companie din Romania, ne confruntam si noi cu intarzieri in incasarea banilor de la clienti. Si inainte aveam aceasta problema, insa nu-i acordam atentia cuvenita. Acum avem o echipa care se ocupa de colectarea debitelor. Echipa da telefoane, trimite e-mailuri, scrisori, si asa mai departe, astfel incat reusim sa nu avem probleme cu lichiditatile.

DB: Cum a afectat criza economica evolutia TotalSoft? Puteti exemplifica, pe langa cativa factori negativi, si cativa factori pozitivi adusi de aceasta criza?
LD: Ca factori negativi as mentiona reducerea drastica a bugetelor companiilor pentru investitiile in IT, hardware si software. Acest lucru a facut ca 2009 sa fie cel mai greu an din ultimii 7-8, in care efortul necesar cresterii cifrei de afaceri cu 15% a fost cu mult mai mare decat in anii precedenti in care cresteam si cu 50-60%.

Criza ne-a impus sa fim mai productivi, mult mai atenti la costuri si, nu in ultimul rand, sa marim agresivitatea in vanzari, iar eu consider ca acestia sunt factori pozitivi. Pana acum, noi vindeam numai in urma solicitarilor primite si nu stiam sa ne cautam clientii. Acum, ne-am marit echipa de vanzari si incercam sa fim mult mai agresivi, sa constientizam companiile de nevoia informatizarii business-ului si, implicit, de beneficiile oferite de utilizarea unei solutii ERP.

Am fost insa flexibili si la pret pentru ca, fiind producatorul solutiilor pe care le propunem pietei, ne-am permis acest lucru. Am continuat si vom continua sa fim creativi, sa investim si sa extindem numarul de clienti la nivel regional. Acestea, impreuna cu portofoliul de peste 1.500 clienti ai TotalSoft, sunt premisele care ne asigura succesul, desi mai moderat, inclusiv pe timp de criza.

DB: Considerati ca 2010 va fi un an mai usor sau mai greu, pentru industria de software din Romania?
LD: Anul 2009 a fost anul in care am invatat sa facem business „de criza”, am invatat sa ne adaptam, sa fim mai precauti si mai flexibili, a trebuit sa fim inovativi pentru a ramane profitabili. Cred ca anul 2010, oricat va fi de greu, ne va gasi oarecum mai pregatiti.

DB: Pe ce segmente ati inregistrat scaderi si unde ati crescut, in acest an? Ce pondere din totalul contractelor au fost pentru institutii publice?
LD : Sectorul care a mers cel mai prost anul acesta a fost, cum era de asteptat, cel al constructiilor. De asemenea, nici in zona publica nu s-a concretizat mare lucru desi s-au lansat cateva proiecte interesante anul acesta.

Am vandut insa destul de mult in zona financiara deoarece la inceputul anului am lansat produse vitale pentru acest sector precum Charisma Collection, un software care gestioneaza activitatea de colectare a debitelor de la clienti, sau Charisma Cost control, o suita de aplicatii care permite un control mult mai eficient al tuturor costurilor unei companii. Numai pentru produsul collection avem mai bine de 30 de clienti, si nu doar din sectorul financiar.

DB: Care considerati ca este „reteta succesului” companiilor de software pe 2010, in conditiile in care multi oameni din industrie sustin ca anul viitor va fi chiar mai greu decat 2009?
LD: Cred ca este extrem de important sa ai un portofoliu propriu de produse implementat la un numar cat mai mare de clienti, pentru ca asta inseamna parteneriate de durata, parteneriate care evolueaza impreuna cu noile cerinte ale pietei. Fireste, daca criza nu te-a prins cu aceste avantaje, e cam greu sa le mai obtii acum.

De asemenea, consider extrem de important si indemn companiile sa faca pasul spre piata externa, pentru ca exista oportunitati care pot fi expoatate.

DB: Cum va arata industria dupa trecerea crizei economice?
LD: Cred ca vor fi atat falimente cat si fuziuni. Este normal in conditiile actuale si cred ca acestea vor aduce o consolidare a pietei. Vom avea mai putin jucatori, dar mai puternici, si asta inseamna in mod clar avantaj pentru clienti. Firmele de software se vor bate sa le ofere solutii cat mai complete si mai complexe la preturi competitive.

DB:Cum v-ati caracteriza activitatile din anul acesta, fata de anii anteriori, atat pe plan business cat si personal?
LD:Intalmpator, anul 2009 este anul in care TotalSoft aniverseaza 15 ani de activitate. M-am simtit mai tanar si mai fericit ca niciodata. A fost posibil datorita produselor noastre, clientilor nostri si colegilor mei care s-au mobilizat pentru succesul acesta.