- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Olympus vede o scadere valorica de 30-35% a pietei de camere foto, la 6 luni

04 Aug, 00:01 • emanuel.ceciu
Crearea de noi modele de camere digitale, care nu se regasesc in portofoliul concurentei si lansari de produse pe piata locala prin care sa fie targetate noi categorii de clienti - sunt doua din elementele introduse recent in strategia Olympus Romania, a spus Daniel Jarul, manager al Olympus Romania, in unul din primele interviuri acordate de acesta.
Olympus vede o scadere valorica de 30-35% a pietei de camere foto, la 6 luni

Daniel Jarul este manager al Olympus Romania de la intrarea companiei japoneze in tara, la finele lui 2007.

DailyBusiness.ro: Pe ce categorii de produse s-au axat utilizatorii in primele sase luni ale anului? Ati sesizat diferente notabile in ceea ce priveste preferintele clientilor, fata de anul trecut?
Daniel Jarul: Consumatorul roman este dirijat catre achizitie in functie de mai multi factori – efectele financiare ale perioadei de criza prin care trece Romania, nivelul de pret in scadere pe aceasta categorie de produse, nevoia personala de a avea o camera cu mai multi sau mai putini megapixeli.

Luand in calcul ca in Romania rata de penetrare la nivel de gospodarie este mica si unii consumatori sunt inca la prima achizitie a unei camere foto, este normal ca achizitiile foto sa fie facute preponderent in segmentul entry-level.

DB: In cazul Olympus, care au fost cele mai cautate camere foto?
DJ: Camerele din segmentul entry. De asemenea, foarte bine vandute au fost si sunt in continuare camerele din segmentul high-end, ultra-zoom si DSLR (camere foto profesionale – n.r.), pentru care derulam programe de promovare si promotii. Cu aceste produse ne adresam pasionatilor de fotografie sau celor care au trecut de nivelul primei camere foto digitale.

DB: Ce tipuri de camere foto au inregistrat scaderi ale vanzarilor?
DJ: Segmentul de mijloc, deoarece se adreseaza consumatorilor cu venituri medii. Aceasta clasa sociala se afla inca in constructie in Romania. Ne referim la acele camere foto ne-profesionale, dar care integreaza totusi tehnologii avansate, pe segmentul de pret 150-250 euro.

DB: La finele anului, estimati ca piata de DSLR-uri va reusi sa iasa pe crestere?
DJ: Segmentul de DSLR-uri creste de doi ani in mod natural, este inca redus ca marime. Insa a venit aceasta criza care a afectat negativ vanzarile pe mai toate segmentele hi-tech. Consider ca segmentul de DSLR-uri va creste usor sau, in cel mai rau caz, va ramane constant la finele anului – adica circa 50.000 de unitati pe 2009.

DB: Ce vanzari ati realizat in primele sase luni ale anului pe segmentul camerelor foto, comparativ cu anul trecut?
DJ: Vanzarile in primele 6 luni au fost in scadere comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, insa conforme cu estimarile si planurile companiei noastre. Era normal, majoritatea jucatorilor din piata au fost afectati de fluctuatiile economice, cererea este redusa, retailerii sunt mult mai prudenti in ceea ce priveste nivelul stocurilor.

DB: Cum estimati ca a evoluat intreaga piata de camere foto la sase luni, in Romania ?
DJ: Este posibil sa fi suferit o scadere de 30-35% in valoare si 20-25% in numar de unitati, raportat la aceeasi perioada a anului anterior. Piata a inceput sa se contracte inca din septembrie 2008 si prima jumatate a anului curent nu a facut decat sa confirme acest trend. Daca anul trecut am estimat ca s-au vandut in Romania circa 320.000 de camere foto, anul acesta cred ca se vor comercializa doar circa 260.000 de unitati sau 280.000, in cel mai bun caz. Suntem optimisti, totusi, luand in calcul cresterile constante care au avut loc in ultimele luni, datorate si sezonului estival.

DB: Cum au evoluat preturile aparatelor foto, avand in vedere fluctuatia valutara in primele 6 luni ale anului curent, comparativ cu anul trecut?
DJ: Tinand cont ca datorita importurilor piata foto este o piata dependenta 100% de evolutia cursurilor valutare internationale, si preturile au suferit fluctuatii semnificative. Astfel, de la inceputul anului, cursul defavorabil leu/euro a provocat cresterea preturilor la camerele foto. Dar nu putem generaliza pentru toate camerele foto, deoarece atat producatorii, cat si de principalii comercianti din piata au facut eforturi de mentinere a unor preturi competitive.

DB: Ce cota de piata are in prezent Olympus in Romania si cat estimati ca veti avea la finele lui 2009?
DJ: Cota de piata Olympus se afla intr-un trend ascendent atat pe partea de camere compacte cat si cele DSLR. Avem un interes marit sa targetam noi segmente de clienti, in special prin cele mai recent lansate produse Olympus. Momentan, cota de piata este sub 20%.

DB: Si cand considerati ca veti atinge 20% din piata?
DJ: Aici, din nefericire, nu va pot spune decat „multumesc pentru intrebare, nu comentez”.

DB: Cu ce incercati sa va diferentiati in fata unor concurenti precum Nikon sau Canon, ca strategie de marketing, astfel incat sa iesiti in evidenta?
DJ:Va pot oferi un exemplu elocvent in acest sens. Olympus a dezvoltat o noua categorie de camere digitale cu un prim model lansat, E-P1. Aceasta camera cumuleaza tehnologii DSLR intr-un corp de dimensiuni specifice gamei compacte. Astfel, ne adresam clientilor care doresc calitate foto profesionala intr-un aparat portabil de dimensiuni reduse, lucru pe care concurenta nu il face la acest nivel.

DB: Cati angajati are Olympus in Romania?
DJ: Structura organizationala locala include doua persoane cu atributii multiple pe partea de vanzari, logistica, marketing si PR. Aceasta optimizare la nivel local a fost posibila si datorita accesului la resursele exterioare pe care corporatia Olympus le pune la dispozitie. Practic, primim feed-back si ajutor si de la compania mama.

DB: Cu ce va ocupati timpul cand nu fotografiati? Ce alte pasiuni aveti?
DJ: Imi place sa fiu la curent cu ultimele noutati din domeniul foto, citesc cu placere atat review-uri pentru camerele Olympus cat si pe cele ale concurentei. De asemenea, Internetul este o permanenta resursa de noutati.

Timpul liber il aloc in functie de anotimp sporturilor de sezon, sunt un mare fan al ski-ului pe timp de iarna. De asemenea vizitarea de locuri noi, tari in care nu am mai fost reprezinta o permanenta sursa de inspiratie.

DB: Care este camera foto preferata de dumneavoastra? Sa stiti ca daca spuneti Nikon, Panasonic sau Canon, publicam raspunsul!
DJ: Camerele foto le folosesc preponderent in functie de sezon sau tipul de activitate. Pentru perioada de vara si concedii folosesc o camera compacta subacvatica (Mju tough 1030). Pentru calatorii in tara, peisaje, excursii un ultrazoom ce imi permite 26x zoom optic (SP-590) iar pentru evenimente speciale, portrete am o camera DSLR preferata, E-30. (zambind) Am uitat sa specific – toate 3 camerele sunt Olympus, deci puteti publica.

DB: Daca nu ati fi country representative la Olympus, ce job v-ar placea sa aveti?
DJ: Consumer electronics este un domeniu in care m-am dezvoltat si format ca om de business. Pozitia curenta la conducerea Olympus Romania imi ofera satisfactiile necesare pe plan profesional astfel incat sa pot viza pe viitor o evolutie in cadrul aceleiasi industrii.