- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Philips Lite-On: Clientii ne dau batai de cap pentru ca folosesc discuri proaste in unitati bune

19 May, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre planurile Philips Lite-On in Romania si diferentele fata de pietele regionale, despre problemele industriei de unitati optice si competitie, precum si despre strategiile si afacerile companiei in general, DailyBusiness a discutat cu Jelmer Veldman, marketing manager al Philips Lite-On Digital Solutions (PLDS).
Philips Lite-On: Clientii ne dau batai de cap pentru ca folosesc discuri proaste in unitati bune

DailyBusiness:

Care sunt principalele activitati ale Philips Lite-On si cine sunt cei mai mari concurenti ai companiei?
Jelmer Veldman: Activam pe segmentul de productie unitati optice, CD playere/writere, DVD playere/writere, Blu-ray-uri, cei mai mari concurenti ai nostri fiind Samsung si LG. Pe piata din Romania avem ca parteneri distribuitorii IT Asesoft Distribution si Asbis. Compania a fost formata in 2007, fiind o societate mixta intre Royal Philips Electronics si Lite-On It Corporation.

DB: Pe ce veti pune accent in perioada urmatoare in Romania si in Europa, in general, si cum vedeti evolutia Blu-ray in Romania?
JV: Estul Europei este putin diferit fata de tarile vestice, pentru ca in vest ultimele tehnologii au intrat deja puternic, si aici ma refer in special la readerele si writerele Blu-ray. In Romania, aceasta tehnologie nu se vinde inca prea bine, va mai dura un an-doi pana cand aceasta tara va atinge nivel de vanzari similar cu tari precum Anglia, Franta sau Spania. Oricum, vrem deja sa ne facem simtita prezenta in tara cu playere si writere Blu-ray, pentru ca in momentul in care si piata de aici va incepe sa se dezvolte, sa fim deja un jucator cunoscut.

DB: Cum v-ati organizat business-ul in Romania, comparativ cu tarile din vestul Europei?
JV: In Romania lucram prin doi distribuitori. Nu avem planuri active de a ne extinde deocamdata relatiile in Romania, avand in vedere volumul relativ mic pe care il producem aici si stabilitatea relatiilor cu Asesoft Distribution si Asbis. In Vest, pe langa parteneriate cu distribuitori, am incheiat parteneriate si direct cu retaileri mari de acolo. Acest lucru il vom face in cativa ani si in tarile est-europene, inclusiv in Romania.

DB: Cate produse vindeti, in medie, catre cei doi distribuitori autohtoni?
JV: Aproximativ 3.000 pe luna. In Romania, pe segmentul de unitati optice, avem o cota de piata de circa 15%, pozitionandu-ne undeva pe locul trei sau patru. La nivelul Europei, avem o cota de circa 20%.

DB: Ce venituri a realizat Philips Lite-On in 2007, si ce pondere din aceste venituri provine din Europa de Est?
JV: Nu pot oferi informatii despre rezultate financiare. Parteneriatul dintre Philips si Lite-On s-a fondat abia in martie 2007. Ca livrari, am crescut in 2007 cu circa 30% prin livrari de circa 200.000 de unitati/luna, doar in Europa. Sunt mai sceptic in ceea ce priveste cresterea pe 2008. La nivel de continent, piata devine din ce in ce mai competitiva si datorita conditiilor economice, vanzarile isi vor incetini cresterea. Mai pot spune ca lucram cu marje de profit destul de mici. In schimb, as adauga ca circa 40% din afacerile europene ale Philips Lite-On provin din Europa de Est. In Europa de Vest piata stagneaza, ba chiar scade pe segmentul de DVD-uri, in timp ce piata estica este in crestere accelerata.

Viata CD Playerelor/Writerelor se apropie de sfarsit

DB: Cand vor iesi de pe piata unitatile optice CD? Vor fi acestea inlocuite cu Blu-ray-uri?
JV: Intr-adevar, Blu-ray-ul devine usor-usor standardul de piata, inlocuind unitatile optice CD dar si DVD-playerele. Procesul insa abia a inceput, va mai dura cam 2 ani pana cand acest lucru sa se simta pe piete. Unitatile de CD au inceput deja sa dispara aproape complet, mai multi concurenti de-ai nostri punand punct productiei acestor unitati optice. Noi inca mai producem pentru OEM-uri si pentru regiuni din Africa, India sau China. Ma astept insa ca mai devreme de 2 ani sa renuntam si noi complet la productia de CD Writere/CD Playere. Cererea pentru aceste produse este in cadere libera.

DB: Care este cel mai recent produs lansat de Lite-On si ce vanzari estimati pentru Romania?
JV: Cel mai recent produs este un inscriptor Blu-ray 4X, modelul DH-4B1S. Este deja disponibil si in Romania, prin cei doi distribuitori. Pretul este undeva la 250 euro. Nu ne asteptam insa ca in Romania sa aiba un succes imediat, avand in vedere pretul si piata inca mica. Probabil ca vor fi interesati in special asamblatorii de PC-uri high-end. In Romania, in prima faza, va avea succes mai ales BD-Rom-ul (unitate Blu-ray care nu inscriptioneaza – n.r.), datorita pretului mult mai mic, de 120-130 euro/unitate.

DB: In Europa, in ce tari sunteti prezenti?
JV: Suntem prezenti in toate tarile, mai ales prin parteneriate cu distribuitori dar si cu retaileri. In Europa de Est suntem bine pozitionati in special in Polonia, datorita unor parteneriate solide acolo. De asemenea, in Bulgaria am reusit sa realizam afaceri bune in ultimii doi ani.

DB: Deci Romania nu se numara printre punctele forte din punct de vedere al vanzarilor? Bulgaria este in fata Romaniei, din punctul de vedere al afacerilor Philips Lite-On?
JV: Sa zicem doar ca in Romania suntem prezenti de mai bine de 2 ani, iar de anul trecut am devenit mai stabili aici, cu comenzi mai multe. Repet, cateva mii pe luna. Inainte, ori gaseam ori nu gaseam clienti. Acum, prin Asesoft, am reusit sa facem treaba mai buna. In Romania am parcurs in 2007 aceiasi pasi pe care i-am parcurs in Bulgaria acum doi ani.

DB: Aveti planuri de a deschide in viitor o reprezentanta in Europa de Est?
JV: Nu, business-planul nostru se bazeaza in special pe distribuitori. In Europa avem un singur centru, in Olanda, de unde monitorizam activitatea in toate tarile de pe continent. HQ-ul companiei este in Taiwan si mai avem birouri in SUA.

Viteza, stabilitatea la citire si design-ul unitatilor, factori pe care pun accent companiile producatoare de unitati optice

DB: Care sunt factorii care vor face diferenta in viitor pe segmentul de unitati optice si cine este mai bine pozitionat?
JV: Cred ca in Romania cel mai mare concurent al nostru si lider de piata pe acest segment este LG. Am concurat cu el, dar si cu Samsung si alti jucatori in ceea ce priveste viteza de scriere si citire a unitatilor. Am depasit pragul de 20X, mergem si mai sus. Odata cu vanzarile puternice de laptop-uri, companiile trebuie sa se concentreze foarte mult si pe design. De asemenea, stabilitatea citirii discurilor este un factor important de diferentiere.

Problema cea mai mare – clientii care cumpara discuri ieftine, de calitate indoielnica

DB: Care este cea mai mare problema cu care va confruntati, la nivel global?
JV: Surprinzator, aceasta nu vine din partea concurentilor, ci chiar din partea consumatorilor. In mod tipic, acestia fac economie cumparand CD-uri sau DVD-uri inscriptionabile de proasta calitate, sau, in general, produse media de calitate indoielnica, ieftine. Acestea sunt introduse in unitati optice de calitate superioara acestora. Iar cand DVD Player-ul, sa zicem, refuza sa citeasca DVD-urile sau CD-urile, acestia dau vina pe cei ce au construit unitatile optice, nu isi dau seama ca ar putea fi si vina discurilor in sine.

DB: Si ce faceti pentru a evita aceasta problema?
JV: In primul rand, recomandam utilizatorilor sa cumpere media si unitati inscriptionabile de inalta calitate. Apoi, am creat special in ultimele unitati optice o tehnologie ce identifica calitatea discurilor, printr-o „pre-scanare” a acestora. Desi dureaza putin mai mult citirea/scrierea discurilor respective, sansa ca acestea sa fie citite corect creste substantial.

DB: Unde ati mai investi in Romania, pentru a sustine si creste business-ul aici?
JV: Cred ca as tine legatura mai puternic cu retailerii. In prezent, incercam sa solidificam parteneriatul cu cei doi distribuitori dar este necesar sa contactam in mod direct si resellerii. Sa facem cunoscute produsele in randul utilizatorilor finali, prin flyere, bannere in cadrul magazinelor traditionale sau online.

DB: De cat timp lucrati pentru Lite-On?
JV: Trei ani si jumatate. Nu planuiesc sa plec de aici, dar daca ar fi sa plec, ipotetic vorbind, as alege tot o companie de hardware/electronice, fiind o industrie dinamica, energetica. Tot timpul apar noi tehnologii.

DB: Ce parere aveti despre Romania? Prima oara aici?
JV: Ignorand un raspuns ce ar putea parea diplomatic, traficul este ingrozitor aici. Cred ca mare parte din timpul petrecut in Romania a fost in taxi-uri. De asemenea, targul CERF nu ma impresioneaza in mod special. Am fost la mai multe targuri, chiar si anul acesta. La CERF m-am invartit putin si cred ca am vazut tot deja. Aceleasi companii, aceleasi produse pe care le vad peste tot, cam nimic in plus.