Internet/New Media

Piata telecom scade, operatorii se orienteaza catre clientii-companii

06 Dec, 00:04 • cristian.lacraru
Jucatorii din telecom se concentreaza in ultima perioada pe noi segmente, pentru a opri scaderile inregistrate de piata in ultimii ani. Noua "vaca de muls" se prefigureaza a fi segmentul business, tot mai multi operatori importanti anuntand in ultima vreme oferte sau campanii de comunicare care se adreseaza acestei piete.
Piata telecom scade, operatorii se orienteaza catre clientii-companii

Ultima incercare in acest sens este jocul online interactiv lansat de Vodafone Romania, care reprezinta, practic, o continuare a seriei de reclame TV „SRL”, centrata pe o companie mica, fictiva, condusa de un personaj interpretat de actorul Vlad Ivanov. Campania se adreseaza segmentului IMM din Romania, pe care reprezentantii companiei il privesc ca unul extrem de important.

Reprezentantii Vodafone spun ca penetrarea Internet-ului mobil in randul clientilor „enterprise” este o prioritate pentru companie si spera ca prin noul joc sa isi creasca cota de piata pe segmentul business, care se ridica in prezent la aproximativ 50%.

„6 din 10 business-uri inregistrate in Romania sunt clientii unui serviciu Vodafone. La nivel de abonamente platite de clienti companii, avem o cota de paita de aproximativ 50%”, au declarat reprezentantii Vodafone.

Segmentul corporate este atacat in ultima vreme si de Cosmote Romania. Compania a lansat la finele lunii trecute un serviciu nou de acces la Internet peste hotare, intitulat Travel&Surf.

Practic, compania ofera pachete de trafic de Internet de 2 euro pentru 10 MB de trafic de Internet mobil si 5 euro pentru 50 MB de trafic, valabile o zi, si pachete de 20 de euro valabile o saptamana, ce includ 300 MB de date.

Desi nu este targetat explicit catre segmentul business, fiind disponibil si utilizatorilor „rezidentiali”, pachetul se adreseaza persoanelor care calatoresc in scop de serviciu.

„Multe persoane calatoresc peste hotare in interes de serviciu pentru perioade mai lungi sau mai scurte si au nevoie sa ramana in contact cu activitatile de zi cu zi”, se arata in comunicatul prin care Cosmote isi promoveaza serviciul.

Si operatorii de retele fixe ataca segmentul business. 

Astfel, UPC Romania a anuntat la finele lunii trecute lansarea, in parteneriat cu Microsoft, a unui pachet de include, pe langa Internet, si solutia in cloud Office 365.

Orice companie mica si mijlocie cu pana la 50 de angajati ce achizitioneaza un abonament de Internet UPC primeste gratuit un cont de utilizator Microsoft Office 365. Clientii care vor dori sa deschida conturi suplimentare Office 365 vor scoate din buzunar intre 5,25 si 6 euro pe luna in functie de numarul de conturi cumparate.

Pachetul are si o componta de „fidelizare”. Astfel, clientii care vor dori sa intrerupa la un moment dat contractul cu UPC Romania dar sa foloseasca in continuare solutiile in cloud ale Microsoft vor fi nevoiti sa-si deschida un alt cont Office 365. In ceea ce priveste datele lor din vechiul cont, acestea nu vor fi pierdute, ci se vor putea copia, insa nu vor putea fi „migrate” direct si facil catre noul cont Office 365, dupa cum au explicat reprezentantii Microsoft.

CEO-ul Microsoft Romania, Roland Binkofski, declara la anuntul parteneriatului cu UPC ca compania sa nu intentioneaza sa incheie deal-uri similare cu alti operatori din Romania.

Totusi, Microsoft Romania a incheiat, anul trecut, un parteneriat de oferire de servicii cloud si cu Romtelecom, insa acesta presupunee alte servicii si se adreseaza unei alte zone de business. In acelasi timp, compania are, la nivel global, un parteneriat cu Orange.

Pe langa solutiile in cloud oferite in parteneriat cu Microsoft, Romtelecom ataca si alte segmente de companii. Compania a lansat in aceasta vara o solutie de monitorizare prin GPS catre companiile clienti ce dispun de flote de masini.

Solutia se adreseaza in principal companiilor de transport sau celor care detin o flota de masini si consta intr-un modul de monitorizare instalat pe fiecare autovehicul, o aplicatie web si o conexiune de date ce va fi furnizata de Cosmote Romania.

Ultimele date furnizate de Autoritatea pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) arata ca piata de comunicatii electronice s-a ridicat in 2010 la 15,3 miliarde de lei (3,63 miliarde de euro), in scadere cu 6,6% fata de valoarea din anul precedent.

Din totalul de 15,3 miliarde RON – venituri inregistrate din retele si servicii de comunicatii electronice, cea mai mare scadere a fost inregistrata de veniturile din furnizarea de servicii de telefonie la puncte fixe (-12,4%), urmata de veniturile din furnizarea de servicii de comunicatii electronice prin intermediul unor retele publice mobile terestre (-11,4%) si de veniturile din furnizarea de servicii de linii inchiriate (-10,7%).

Totusi, operatorii de comunicatii mobile din Romania par a-si tempera declinul, dupa o perioada lunga de scaderi cauzate de criza economica. Atat Orange, liderul pietei, cat si Vodafone, si-au franat scaderea in ultima vreme, iar Cosmote a trecut chiar pe crestere. Unii operatorii pierd in continuare clienti, insa pun acest lucru pe seama dezactivarii cartelelor pre-pay inactive.