- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Radu, RTC: Efectele crizei se vor vedea in 2 luni – ori e in regula, ori totul o ia razna

29 Oct, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre impactul fluctuatiilor economice asupra pietelor din Romania si afacerilor Diverta, relansarea platformei online si estimarile de afaceri pentru aceasta, despre echipa din spatele Dol.ro, dar si reusitele si nereusitele sefului grupului RTC anul acesta, cititi in interviul sustinut de DailyBusiness.ro cu Octavian Radu, fondatorul companiei RTC Holding.
Radu, RTC: Efectele crizei se vor vedea in 2 luni - ori e in regula, ori totul o ia razna

DailyBusiness

: Ce afaceri estimati pentru Diverta in 2008? Este lantul de retail afectat de criza economica si fluctuatiile valutare?
Octavian Radu: Categoric. Poate nu la fel de mult ca imobiliarele sau industria auto, dar efectele le simtim si noi. Estimez ca in 2008 vom realiza afaceri de circa 45 mil. euro, in scadere de la ceea ce am afirmat in primavara cand am zis circa 56 mil. euro. Oricum, cartea merge inca bine, cum se intampla de obicei in perioade de recesiune sau fluctuatii economice.

DB: De ce merge inca bine cartea?
OR: Simplu. Daca romanul nu mai are bani de mers in Turcia si cu atat mai putin in Caraibe, inca isi permite sa mearga intr-o librarie sa inchirieze un film sau sa cumpere o carte. La fel, si cinematografele merg bine in perioade de fluctuatie economica. Oricum, efectele le vom simti in urmatoarele doua luni. Ori va fi in regula, ori totul o va lua razna si pietele vor cadea brusc, abrupt, puternic.

DB: Daca „totul o va lua razna”, cum vedeti afacerile Diverta in 2009?
OR: Suntem in „capatul fericit” al sirului victimelor. Vom creste, insa greu si doar cu cateva procente, mai mult din reorganizari decat din extinderi organice. De exemplu, daca cineva ar veni acum la mine si mi-ar spune ca are un magazin de inchiriat pe care mi-l doream acum 6 luni, in prezent nu l-as mai lua, este riscant. Vom castiga din reimprospatarea mai des a mixului de produse, si vom creste eficienta, de exemplu, ma gandesc ca revista Diverta sa nu o mai distribuim gratuit.

250.000 euro in relansarea magazinului online Dol.ro

DB: In acest context, ati relansat portalul Dol.ro. Cat ati investit si ce urmariti din aceasta lansare?
OR: Am relansat Dol.ro marti, dupa investitii de peste 250.000 euro, pe o platforma IBM. Anul acesta nu ne asteptam la mari afaceri din online pentru Diverta. Ma astept sa atragem doar cateva sute de mii de euro. Pentru 2009 insa ma astept ca Dol.ro sa genereze intre 5 si 10% din afacerile totale ale Diverta. Sper ca in 2009, 20% din vanzarile de carte sa provina de pe online. Era necesara aceasta relansare, intrucat Dol.ro statea aiurea, „vegeta” acolo de ceva ani. De fapt putini mai stiu ca RTC a fost prima companie din Romania care, in 1996, lansa primul magazin virtual din .ro. Nu a mers insa treaba, asa ca dupa un an, am afisat pe site „magazin in DEconstructie”.

DB: Investitia de 250.000 euro este foarte mare pentru un portal. Pentru ce atatia bani?
OR: Dupa cum am spus, am apelat la o solutie speciala a IBM numita IBM WebSphere Commerce. Acest concept este de ultima generatie, magazine de renume precum Borders.com sau Sears.com avand implementata o astfel de solutie. Aceasta permite comanda produsului dintr-un singur click pentru cei inregistrati, scrierea de review-uri, rating-uri, ordonarea si cautarea pe categorii si altele.

DB: Din ceea ce am vazut insa, nu sunt foarte multe dintre aceste optiuni inca implementate.
OR: Sunt „in spate”, inca invizibile, in curs de implementare. Portalul va iesi din beta in circa 6 luni, cand veti vedea mai multe. Avem o echipa de 15 oameni in spatele portalului, pe langa cei de la IBM. Pentru extinderea portalului vom investi cat este necesar si, cu cat oamenii comanda mai mult, cu atat mai mult vom avea noi bani de investit in perfectionarea portalului. In marketing vom investi circa 50.000 euro, dar suma este greu de masurat, fiind vorba si de bartere sau parteneriate.

DB: Si cine conduce operatiunile Dol.ro?
OR: Am desprins online-ul de magazinele fizice. De magazinele fizice se ocupa Dan Rosu, CEO Diverta, de online ocupandu-se Cristina Beraru, care a venit de pe functia de account manager advertising de la McCann Ericsson Romania.

DB: Considerati ca romanii vor cumpara carti online? Nu se duce placerea de a te plimba printr-o librarie si a rasfoi cartile?
OR: In paranteza fie spus, eu deja citesc cartile electronic, nu le mai rasfoiesc. Cred ca acesta va fi viitorul, desi, evident, nu va disparea nici cartea tiparita pe hartie. Ca sa raspund la intrebare, da, evident, vor cumpara. In Germania, vreo 25% din vanzarile de carte se fac online, nu vad de ce in Romania ar fi altfel. Vreau ca Dol.ro sa devina un Amazon.com autohton.

DB: Care ar fi cel mai mare insucces profesional pe anul acesta? Dar succes?
OR: Imi doream mult sa reorganizam si sa renovam cel mai mare magazin Diverta din Romania, cel din Plaza Mall. Nu am reusit – probleme de comunicare, sa zicem. Cel mai mare succes? Este unul perpetuu – am reusit de-a lungul timpului sa imprimam, toata echipa, un spirit foarte optimist si placut majoritatii angajatilor RTC, nu doar Diverta. Este un lucru valoros sa faci ceea ce-ti place.

DB: Ce alte planuri aveti pentru 2008-2009?
OR: (zambind) Mult prea multe pentru a le enumera. Printre primele sa zicem ca ar fi, tot pe online, lansarea RomShop.ro care se va adresa romanilor de peste hotare. Vor putea cumpara carti in limba natala toti romanii din diaspora.