- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

S-au terminat retelele de cartier interesante pentru operatorii mari?

16 Jun, 15:31 • emanuel.ceciu
Operatorii de retele "de cartier", asa cum erau cunoscuti acum 4-5 ani, au disparut aproape complet. Acestia ori au fost cumparati ori s-au extins, au format parteneriate, si au inceput sa ofere servicii adiacente. Astfel, potentialul de achizitii de jucatori mici aproape s-a epuizat in orasele dezvoltate, obligandu-i pe operatorii telecom care doresc sa faca achizitii sa se indrepte spre localitati de dimensiuni mai reduse.
S-au terminat retelele de cartier interesante pentru operatorii mari?

Afirmatiile ii apartin lui Ovidiu Ghiman (foto), director executiv strategie si dezvoltarea afacerii la Romtelecom. „Potentialul de achizitii in orasele mari s-a epuizat. Ne axam pe crestere organica in aceste regiuni, nu mai exista operatori de retele ‘de cartier’ asa cum ii stiam noi candva”, spune Ghiman.

Romtelecom a achizitionat recent patru provideri de Internet ce au adus inca 60.000 de noi clienti companiei. Achizitiile au fost realizate in Moldova si in sudul Romaniei. „In continuare cautam oportunitati de achizitii, dar nu neglijam deloc nici cresterea organica”, spune Ghiman. Acesta nu a divulgat numele firmelor si nici valoarea tranzactiilor.

Cum a evoluat pretul pentru achizitii pe piata telecom? Dinu Malacopol, CEO al Digital Cable Systems (DCS), spune ca pretul pentru a cumpara o firma ce ofera servicii broadband, o „fosta retea de cartier”, a scazut in ultmii trei ani de 2-3 ori.

Cum se poarta negocierile dintre marii jucatori de pe piata si jucatorii mai mici? „Deseori, preturile pe care le cer jucatorii mici nu au nicio legatura cu planul lor de afaceri sau profitul. Cel ce cumpara este interesat de business-ul din spatele retelei si de potentialul de viitor, asa ca uneori negocierile esueaza”, spune Ovidiu Ghiman. „Ma aflu uneori in postura in care il intreb pe cel ce inainteaza cererea ‘tu ai face aceasta tranzactie daca ai fi in locul meu?'”.

La randul sau, seful DCS spune ca inainte de a achizitiona o firma face in primul rand o analiza de rentabilitate si de complementaritate a business-urilor. „Daca nu suntem complementari, nu cumparam. Punct”, spune Malacopol. DCS a achizitionat recent doi jucatori din centrul si sudul Romaniei pentru „o valoare modesta”, achizitie care a adus cateva mii de clienti operatorului telecom.

Cei mai afectati de criza economica raman, in mod evident, jucatorii mici care, mai ales intr-o perioada dificila cum este cea actuala, nu au deseori decat doua optiuni – sa vanda sau sa incheie parteneriate intre ei sau cu jucatori mai puternici. „In urmatorii 2-3 ani piata va arata cu totul altfel. Vor mai putea realiza investitii masive doar jucatorii mari”, este de parere Ghiman.

Acesta considera ca piata telecom din Romania traverseaza un paradox. „Desi telecomul a scazut in 2009 cu circa 10% din punct de vedere al veniturilor, companiile, impinse de concurenta acerba, continua sa investeasca masiv, sa inoveze, sa lanseze noi produse si servicii. In alte tari, companiile se consolideaza si incearca sa isi pastreze clientii, in Romania batalia este acerba”, incheie Ovidiu Ghiman.

Principalii jucatori de pe piata de broadband in Romania sunt RCS&RDS, Romtelecom, precum si UPC.