- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Se mai cauta telefoanele fixe? Business-urile inca au nevoie, \”rezidentialii\” nu zic nu, dar sa fie gratis

20 Jul, 00:01 • emanuel.ceciu
Vanzarile de telefoane fixe s-au redus cu 15-20% anual, incepand cu 2006, subventiile oferite de operatorii telecom nereusind sa stopeze acest fenomen, sunt de parere jucatori din piata. Segmentul business este insa mult mai putin afectat de migrarea utilizatorilor catre telefonia mobila. Care sunt trendurile pe aceasta piata?
Se mai cauta telefoanele fixe? Business-urile inca au nevoie, \rezidentialii\ nu zic nu, dar sa fie gratis

Cel mai mare operator de telefonie fixa din Romania, Romtelecom, vinde trimestrial pana la 20.000 de telefoane fixe, au declarat oficialii companiei, pentru DailyBusiness.ro. Dintre acestea insa, doar 30% sunt comercializate la pret de lista. Pentru restul, operatorul suporta o parte din costuri, terminalele fiind oferite in pachete promotionale.

Romtelecom inregistra la finalul primului trimestru al anului curent 2,7 milioane linii fixe, in scadere cu 7,9% de la 2,93 milioane in aceeasi perioada a anului 2009. Al doilea clasat, RCS&RDS, numara 1,5 milioane de clienti pe segmentul de telefonie fixa, la finalul anului trecut.

Un alt jucator care furnizeaza servicii de telefonie fixa este UPC Romania, care la finalul primului trimestru al anului curent avea 153.300 de clienti, in crestere cu 16,6% fata de perioada similara din 2009.

Per total, la finalul lui 2009, in Romania existau 5,29 milioane linii fixe, conform datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii. Numarul de abonati a scazut cu 30.000, ajungand la 4,09 milioane la sfarsitul anului.

Romtelecom are in prezent 25 de modele de terminale fixe in portofoliu (desi nu toate sunt afisate pe site – n.r.). „La liber”, preturile acestora variaza intre 9 euro si 120 euro.

„Piata este in descrestere, cu cerere moderata de telefoane fixe”, spun oficialii Romtelecom, fara a oferi ponderi exacte. Totusi, ei subliniaza ca frecventa cu care telefoanele fixe sunt inlocuite a crescut odata cu demararea intensiva a promotiilor.

„Conform studiilor de piata, mai mult de 65% din respondenti sunt interesati sa-si inlocuiasca telefonul fix, cu conditia ca acesta sa le fie oferit gratuit. Inainte de intensificarea promotiilor, telefoanele fixe se utilizau in medie 5-8 ani”, au spus reprezentantii companiei.

European Telecom, retailer cu afaceri de 225.000 euro la nivelul lui 2009, vinde anual pe segmentul consumer peste 10.000 de terminale fixe, in timp ce pentru clientii business, comercializeaza in jur de 2-3.000 de terminale. Compania are in portofoliu mai multe tipuri de telefoane fixe – analogice, DECT, digitale, VoIP/Skype, telefoane retro sau video.

„Din punct de vedere tehnologic, telefonia fixa s-a ‘demodat’ in ceea ce priveste segmentul consumer. Acum se pune accent pe telefonia mobila”, a spus Lidia Butnaru, marketing manager la European Telecom.

„Din aceasta perspectiva, piata de telefonie fixa si implicit cea de terminale s-a erodat in medie cu 15-20% pe an incepand din 2006. Sa nu uitam insa de necesitatea si utilitatea telefoniei fixe in segmentul business. Aici, in pofida ofertelor puse la dispozitie de operatorii mobili, se constata o migrare catre segmentul IP doar a sistemului central de comunicare – centrala telefonica, serverul VoIP, etc, terminalele solicitate fiind in continuare cele fixe”, a completat Butnaru.

Companiile prefera sa detina si terminale fixe pentru anumite avantaje, precum faptul ca sunt mai greu de pierdut, de deteriorat, ofera servicii suplimentare si uneori chiar confort superior, nu necesita intretinere (acumulator descarcat).

„Pe acest segment am inregistrat chiar un avans al vanzarilor, solicitarile din partea segmentului de afaceri diversificandu-se si incluzand pe langa telefonia clasica si alte servicii de date”, subliniaza Butnaru.

Clientii au devenit mult mai pretentiosi in ceea ce priveste tipul de terminal fix solicitat. In prezent se cauta terminale DECT (fixe dar cu receptorul mobil – n.r.), care simuleaza experienta oferita de un terminal mobil. Criteriile luate in consideratie la decizia de achizitie sunt in special legate de numele brandului, fiabilitatea modelului, design si desigur pret, spun oficialii European Telecom.

In cazul acestei companii, 20-30% din terminalele vandute se duc catre clienti business. Din punct de vedere al veniturilor insa, clientii business aduc companiei 70-80% din total, iar persoanele fizice, restul. Aceasta deoarece „in segmentul corporate nu se vand numai terminalele, ci si solutia de infrastructura si serviciile aferente de intretinere”, subliniaza Butnaru.

Din totalul de produse vandute de European Telecom, circa 25% sunt terminale fixe, incluzand terminale de teleconferinta.

„Estimam ca aceasta pondere se va mentine, in special datorita diversificarii modelelor, in sensul inglobarii unor tehnologi gen VoIP, Video over IP, etc. Preconizam o scadere a ponderii terminalelor clasice in segmentul consumer, si totodata o crestere in ceea ce priveste terminalele fixe de ultima generatie in segmentul de afaceri. De asemenea, mizam pe o crestere substantiala a vanzarilor de terminale, solutii de video, audio-conferinta”, a mai spus Butnaru.

Care este viitorul terminalelor fixe? Cel mai probabil, vanzarile vor continua sa scada, astfel incat „intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, vanzarile de telefoane fixe asa cum le cunoastem in forma actuala, vor tinde spre zero”, sunt de parere oficialii European Telecom.

Piata de telefoane fixa din Romania este dictata in mare parte de numarul de conexiuni puse la dispozitie de operatorii telecom precum Romtelecom, RCS&RDS sau UPC Romania. Oficialii European Telecom estimeaza aproximativ 6-7 milioane de utilizatori casnici de telefoane fixe iar pe segmentul business circa 1 milion de terminale.

European Telecom mizeaza pe o crestere a afacerilor de circa 20% pe anul curent, ca urmare a accentului pus pe vanzarile catre segmentul de afaceri si implicit pe servicii.

Telefoane fixe se regasesc si in marile lanturi de magazine, precum Altex, Domo, Flamingo, sau retaileri precum Cora si Carrefour. De asemenea, terminale fixe sunt comercializate si de lanturi de magazine precum Germanos, Euro GSM sau Fonomat.