- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Seful roman al BenQ in regiune: Criza ne forteaza sa revizuim din nou in jos estimarile

20 Oct, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre noile estimari de afaceri ale producatorului taiwanez de echipamente IT si electronice BenQ in Romania, concurentii companiei si partenerii sai, noi planuri de parteneriate cu operatorii telecom si ce produs le va propune acestora, cititi intr-un interviu "cu final mioritic" sustinut cu Mihai "Mike" Borze, managing director Central & Eastern Europe al BenQ.
Seful roman al BenQ in regiune: Criza ne forteaza sa revizuim din nou in jos estimarile

DailyBusiness

: Ati revizuit in trimestrul doi, in sens negativ, estimarile pentru cifra de afaceri obtinuta in Romania in 2008, de la 28 de milioane euro la 23-25 mil. euro. Dupa inca un trimestru, ce estimari puteti inainte acum?
MikeBorze: Probabil ca va trebui sa-i dezamagesc pe cei din piata, sa fiu primul care revizuieste din nou in jos. E greu de spus cu cat, intrucat abia „si-a dat drumul piata”, nu stim ce alte crash-uri din economia mondiala ne-ar putea afecta in continuare si in ce masura. Ar fi OK, cred, sa ajungem undeva la nivelul de anul trecut, 20-21 mil. euro.

DB: La 9 luni, cam ce cifra de afaceri a realizat BenQ in Romania?
MB: Undeva la 12 mil. euro. Trimestrul patru de obicei da 40-50% din cifra de afaceri anuala a companiei. Depinde daca este marfa.

[quote=Mike Borze]Eu sunt tata, mama, unchiul, bunica si soacra BenQ in Europa de Est[/quote]
DB: Deci pe langa problemele mondiale, exista si probleme cu stocurile?
MB: Toti producatorii de panel-uri (ecrane – n.r.) au anuntat in mai-iunie o reducere a productiei cu 20-30%, din cauza vanzarilor proaste in general, in toata lumea. Aceasta reducere se rasfrange in piata pe cel putin 6 luni. O reducere a productiei in Asia, de exemplu, se simte pe intreg globul intre 3 si 6 luni. Astfel, daca cererea va fi similara cu cea de anul trecut, am putea asista la probleme cu marfa. E greu de estimat deocamdata ce ne va rezerva trimestrul patru al anului.

DB: Lasand pentru un moment la o parte BenQ, considerati ca si celelate companii concurente se confrunta cu probleme similare?
MB: Nu am date despre celelalte companii, dar avand in vedere ca noi ne-am pastrat cotele de piata, presupun ca da, ca si ceilalti au scazut fata de anul trecut.

DB: Si ca a venit vorba de cote de piata, cam cat la suta din piata detineti, pe segmente de activitate?
MB: La jumatate de an aveam 35-37% din piata de proiectoare, ocupand locul intai, de departe. Epson este urmatorul, cu 11-12%. Pe segmentul de monitoare am avut locul trei, cu 10-11% din piata pe primul semestru. Pe segmentul de laptop-uri am fost undeva pe locul 8-10, intrucat am intrat pe acest segment acum doar un an si jumatate. La noi, focusul se pune pe monitoare, care ocupa intre 40-50% din cifra de afaceri, urmate de proiectoare, care genereaza circa 20% din afacerile companiei. Notebook-urile au generat circa 15% din venituri si restul este ocupat de camere, media, tastaturi si alte periferice.

BenQ se pregateste sa abordeze operatorii telecom pentru a lansa oferte comune

DB: Ce pondere dintre clienti sunt companii?
MB: Circa 30-40% dintre produse pleaca in retail, circa 30-40% pleaca catre dealeri si restul, circa 20%, sunt corporate. Online-ul abia si-a dat drumul, dar creste puternic. Prin corporate inteleg in special licitatii pentru Ministerul Educatiei, pe juridic, ministere, sau alte institutii de stat. De exemplu, pe proiectoare, am castigat cam toate licitatiile.

DB: Si companii private mari, in genul Vodafone, Orange, Romtelecom? Le-ati abordat?
MB: Nu inca, dar o vom face cand vom aduce in Romania produsul BenQ S6 Multi-Functional Mobile Internet Device (MID), care este bun pentru broadband, Internet, Wi-Fi si se potriveste bine pentru o oferta comuna BenQ-operator telecom.

DB: Mai exact, ce este acest MID?
MB: Este un dispozitiv foarte mic, cu procesor Intel Atom special, de marime redusa si consum mic, cu ecran tactil, un computer smart-phone de 370 grame. Acest gadget s-ar putea preta perfect unor acorduri cu operatori telecom de aici. De exemplu, in Austria, cel mai mare operator de acolo, A1, ofera un laptop customizat de-al lor gratuit, pentru clientii care incheie un abonament la broadband de 5 Gb pe un an. Abonamentul este de 29 euro/luna. Romtelecom a facut acelasi lucru cu monitoare sau laptop-uri, de exemplu.

DB: Cand va fi disponibil pe piata MID-ul in Romania?
MB: In Italia este disponibil de pe 26 septembrie. Astept sa primesc cateva mostre pentru a incepe sa le arat operatorilor si sa incheiem, daca este cazul, afaceri. Pana sa intru insa cu ele in Romania, astept sa vad cat de bine se vand in Italia. Acolo se vand cu 99 euro pachetul, cu abonament. Daca ar intra pe piata libera, fara parteneriat cu operator, nu s-ar vinde sub 500 euro. Dupa Italia, Romania va fi probabil prima tara in care voi introduce MID-ul, intrucat aici am contacte cu operatori telecom.

DB: Si v-ati gandit ca ar fi indicate, pana vine acest gadget si in Romania, oferte comune cu operatorii pentru monitoare sau proiectoare?
MB: Intr-adevar, am ceva discutii incipiente cu cativa operatori pe acest segment.

DB: Cati angajati aveti in Romania?
MB: Patru, si cu mine cinci. In Viena mai sunt inca cel putin cinci oameni care ajuta in caz de nevoie activitatile BenQ de aici. Aici facem doar sales si marketing. In momentul in care vom atinge afaceri de 50 mil. euro, se justifica un birou in Romania. Pana atunci, este suficient.

DB: Cu cati distribuitori lucrati in prezent in Romania?
MB: Prea multi.

DB: Adica o sa reziliati contracte cu unii dintre ei?
MB: Nu intotdeauna numarul denota performanta. Dedicarea aduce mai mult decat numarul. Nu neaparat ca o sa renuntam noi, se regleaza piata singura. Daca RHS „inghite” ProCa, avem cu un distribuitor mai putin, ceea ce noua ne convine. Avem in prezent 6 parteneri mari, nisati insa. Ne situam in limita rezonabila, normala.

DB: Pentru 2009, ce strategii pregatiti pentru a va creste vanzarile si cota de piata?
MB: Probabil ca nu vom putea creste puternic doar cu produsele pe care le avem in prezent. In afara de parteneriatele cu operatorii telecom, va trebui sa aducem categorii noi de produse. Pe langa MID, am putea aduce monitoare-televizoare – monitoare sub 22 inci cu TV tunere integrate. Oricum, BenQ lucreaza la mai multe produse noi, pe care le vom introduce pe rand, nu toate si nu in toate tarile, ci in functie de ceea ce cauta fiecare piata. Facem studii de fezabilitate.

DB: Unde se claseaza Romania ca afaceri pentru BenQ, comparat cu alte tari din regiune?
MB: BenQ Romania este pe locul doi ca si cifra de afaceri, jumatate din Polonia, dar inaintea Cehiei si Slovaciei – acestea doua impreuna egaleaza Romania.

DB: Daca ati avea o suma de bani importanta disponibila, unde ati investi acei bani in business-ul BenQ in Romania?
MB: Sa dezvoltam notebook-uri. In marketing, subventie pentru ele, orice ar fi nevoie pentru ca si notebook-urile sa intre in top 5. Probabil ar fi cea mai buna investitie, intrucat piata creste foarte mult. Avem un buget de marketing intre 2 si 3% din cifra de afaceri anuala.

DB: De cat timp sunteti la BenQ?
MB: De la inceput, de la zero. Pe vremea cand BenQ era Acer Peripherals. Am fost primul angajat pe Europa de Est. Comania BenQ se numeste asa din 2001. Eu sunt tata, mama, unchiul, bunica si soacra BenQ in Europa de Est. Am atributii si in board-ul companiei si am doar 2 oameni superiori mie in BenQ, catre care raspund.

DB: A trecut ceva timp de cand lucrati la BenQ. Daca ar fi sa plecati din companie, ce ati face?
MB: (zambind) Sunt nascut pe langa Stana de Vale, mi-as cumpara 100 de hectare de teren, as cumpara oi si as sta in liniste. As scrie carti si mi-as impartasi pe net experienta personala de 20 de ani in afacerile internationale, si probabil as compune muzica. Cant la mai multe instrumente. La chitara, orga, vioara, pian, muzicuta, acordeon. N-as mai lucra in IT in niciun caz.

DB: Deci veti renunta la BenQ, sa inteleg?
MB: De ce sa renunt cand merg bine afacerile, desi marjele de profit sunt mici?

DB: Pentru ca lucrati foarte mult, ar fi un motiv?
MB: Nu mai stau atat de mult precum acum cativa ani. Practic, mai mult alerg dintr-o tara in alta pentru a da indicatii si a superviza diverse operatiuni.