- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Top-managerii din IT&C povestesc cele mai dificile momente prin care au trecut

07 Apr, 00:01 • emanuel.ceciu
Cativa manageri de top din IT&C-ul romanesc au povestit pentru DailyBusiness.ro care au fost cele mai dificile momente din carierele lor, cum le-au depasit, si cum raporteaza aceste amintiri la perioada actuala dificila.
Top-managerii din IT&C povestesc cele mai dificile momente prin care au trecut

De la preluarea conducerii unei companii ce nu avusese profit niciodata, rebrandingul unei firme mari, si pana la necesitatea de a concedia angajati, toti marii manageri se confrunta cu dileme pe care trebuie sa le depaseasca si din care trebuie sa invete.

Richard Moat, care tocmai a renuntat la functia de director executiv al Orange Romania, isi aduce aminte ca unul dintre cele mai dificile momente pe care a trebuit sa le depaseasca a fost in perioada cand a condus operatiunile Orange din Danemarca.

„Transformarea businessului din Danemarca a fost una dintre cele mai dificile misiuni din cariera mea. Preluasem conducerea unei afaceri care nu raportase niciodata cash flow pozitiv. Multi credeau ca mai bine am inchide afacerea decat sa ne straduim sa o mentinem. Eu am crezut atunci ca putem face lucrurile sa mearga si am luat toate masurile necesare pentru eficientizarea activitatilor si repozitionarea companiei astfel incat sa genereze venituri cat mai consistente. In doar cateva luni de la sosirea mea la conducerea filialei daneze am inregistrat cash flow pozitiv, iar intr-un singur an fiscal, am ajuns la un profit de 50 de milioane de euro”, isi aminteste Moat. Acesta a condus operatiunile Orange din tara scandinava intre 2002 si 2004.

[quote=Mike Borze, BenQ] In perioada de criza, cash is king, speed is queen[/quote]

Calin Tatomir, director Microsoft Romania, a resimtit dificultati de adaptare in anul 2006, cand lucra in cadrul companiei private de consultanta IT „Cabinetul Calin Tatomir”.

„Cred ca unul dintre cele mai dificile momente a fost anul 2006, cand compania de consultanta la care lucram ca director general a trecut din randul celor semnificative pentru piata romaneasca, in zona celor cu vizibilitate marita in plan national. Brusc competitia s-a schimbat, modelul de vanzare a trebuit adaptat, structura interna a trebuit refacuta pentru a putea face fata noilor provocari”, a spus acesta.

In ceea ce priveste criza prin care trece Romania, Tatomir considera ca experienta acestui moment va fi de folos in viitor.

„Cred ca nu trebuie sa mai subliniez momentul dificil prin care trece intreaga economie mondiala. Ne pregatim viitorul atent pentru ca experienta acestui moment sa ne fie de folos in viitor. Cred ca multe aspecte (strategie, proiecte de marketing, model de afacere) trebuie revizuite si adaptate noilor conditii”, este de parere seful Microsoft Romania.

Marius Persinaru, director general al Xerox Romania si Republica Moldova, considera ca unele dintre cele mai dificile momente sunt cele care implica concedieri.

„Sunt o fire optimista si norocoasa, in consecinta nu consider ca am avut momente dificile de depasit. Am avut doar unele in care a trebuit sa iau decizii, poate nu usoare si nu simple, dar totusi doar decizii. In mod cert cele mai neplacute au fost cele in care a trebuit sa ma despart de unii din colaboratorii de pina atunci. Intr-o piata in continua schimbare oamenii trebuie sa fie capabili sa se adapteze la mediu. Este foarte important sa intelegem cind nu ne mai potrivim cu necesitatile organizatiei si sa vedem schimbarea ca o necesitate in sine. Problema este ca nu toti pot face asta”, a spus Persinaru.

Pentru acest gen de momente, Persinaru considera ca este nevoie de luciditate. „Strategia pe care o adopt in aceste cazuri este de analiza, urmata de actiune. La exemplul de mai sus, important a fost sa intelegem ambele parti ca e mai bine pentru toata lumea. Cu multi am reusit, suntem inca prieteni”, a mai spus acesta.

In ceea ce priveste criza economica, seful Xerox pe Romania si Republica Moldova a declarat ca incearca sa adapteze „din mers” compania conditiilor de piata.

„Prezentul este dificil in sine, din cauza crizei de sistem prin care trece economia mondiala. Am inceput inca de anul trecut sa ne redefinim. Pe mai multe planuri, incepind de la portofoliul de produse, cu orientare puternica inspre solutii care aduc control mai bun si reduceri ale costurilor. In plan strategic regindim strategia de atac a pietelor, pentru ca in mod cert lumea nu mai e cea din martie 2008”, a incheiat Persinaru.

Vasile Voicu, director cordonator pentru managementul produsului pe segment business al Romtelecom considera ca momente dificile exista in orice fel de business, dar mai ales in cazul companiilor mari, cum sunt principalii jucatori telecom de pe piata.

„Momente dificile exista in orice fel de business si poate mai ales cand este vorba de un business de dimensiunile Romtelecom. Ma refer la momente in care trebuie sa te adaptezi foarte rapid, din mers, la cererile pietei, ale clientilor, sa vii cu strategii eficiente care sa functioneze atat pe termen scurt, cat si pe termen mai lung”, este de parere Voicu.

Unul dintre momentele cheie in cazul lui Vasile Voicu a fost cel in care, impreuna cu echipa de la Romtelecom, a trebuit sa puna la punct un pachet de servicii pe segmentul de Internet pentru a preintampina renuntarea clientilor la ClickNet.

„De exemplu, pentru a preintampina renuntarea clientilor la serviciile noastre de acces Internet premium pentru clientii mari si corporate, am analizat minutios care ar putea fi motivele de a renunta la serviciile noastre, ofertele similare pe piata de broadband, dupa care am dezvoltat si am implementat mai multe linii strategice – am schimbat strategia de pret, astfel incat sa raspundem nevoilor actuale ale clientilor, am introdus conceptul de banda metropolitana la nivel national si peering-urile directe cu operatorii locali si ‘am impachetat’ serviciile de Internet premium cu echipamente hardware, in cazul de fata laptopuri”, a spus Voicu.

In ceea ce priveste perioada actuala, el este de parere ca cele mai afectate segmente de pe nisa telecom vor fi telefonia mobila, Internetul sau televiziunea.

Mike Borze, managing director BenQ pe Europa Centrala si de Est si membru in board-ul companiei, considera ca unul dintre cele mai importane si dificile momente din evolutia business-ului a fost decizia de a schimba numele companiei din Acer CM in BenQ.

„Unul dintre cele mai importante momente din evolutia business-ului a survenit in 2001, cand am hotarat impreuna cu headquarter-ul sa deschidem biroul Acer CM Austria (Acer Communication & Multimedia), fost Acer Peripherals, care a culminat cu provocarea lansata in decembrie 2001 de a schimba numele din Acer CM in BenQ. Aceasta a fost, cu siguranta, cea mai importanta provocare – sa construim si sa consolidam identitatea brandului BenQ”, a declarat Borze.

Borze considera actuala criza economica un moment important si dificil, dar pe care il priveste „cu interes si mult calm”.

„In ceea ce priveste criza economica, am o observatie, aceea ca se scrie foarte mult despre aceasta criza, chiar exagerat, iar cautarea permanenta de subiecte de senzational pe acest fond dificil nu ne face decat un deserviciu economiei si noua insine. Este foarte important sa anticipezi un moment de criza, sa identifici punctele slabe ale companiei si afacerii anterior declansarii ei, sa le indrepti si sa le perfectionezi, pentru a putea aborda astfel de momente cu profesionalism, si nu cu panica„, este de parere Borze.

Acesta indica si cateva „elemente esentiale” de care trebuie ca managerii de companii sa tina cont pentru a putea iesi din acest climat economic.

„Este nevoie de lichiditati – cash is king, este nevoie de viteza – speed is queen, de o buna planificare a costurilor, a stocurilor si a resurselor. Si inca ceva: trebuie sa ne intoarcem la real de la virtual – la bani reali, nu de plastic, la valori adevarate, nu fictive, la prietenii reale, nu virtuale, la un sistem de valori real, nu imaginar”, a mai spus Mike Borze.

La randul ei, Andreea Allardin, director executiv al Best Distribution, considera ca unul dintre cele mai dificile momente pentru orice companie este procesul de vanzare al acesteia.

„Cel mai dificil moment a fost vanzarea companiei, finalizata la 31 martie 2008. Tranzactia s-a desfaurata in doua etape, prima in noiembrie 2007 cu 40% din actiuni si restul de 60% in martie. Ca in toate actiunile de acest gen ai multe intrebari si emotii referitoare la strategiile noului actionar al firmei, implicit a viitorului companiei. Cel mai mult a contat faptul ca atat noi ca echipa, cat si noul proprietar, CD Media, in persoana presedintelui Spiros Jamas, am pus cartile pe masa. Astfel, am discutat impreuna toate ‘fricile’ momentului si am mers mai departe”, a spus Allardin.

Allardin sesizeaza influentele negative ale crizei economice in special in cazul partenerilor din retail.

Mihai Marcu, business development reprezsentative al Kingston pentru Romania, Bulgaria si Moldova, considera ca cel mai dificil moment parcurs de companie a fost in 2000-2001, cand piata de memorii a inregistrat o scadere abrupta. In acea perioada, veniturile globale din industria memoriilor s-au micsorat cu aproximativ doua treimi.

Mihai Marcu a dezvaluit o serie de strategii luate de companie pentru a se mentine in piata.

„Am mutat geografic unele unitati de productie din Statele Unite in Asia si astfel ne-am apropiat de o piata noua, care ne-a adus numeroase satisfactii dupa aceea. Pe de alta parte, am luat o decizie mai importanta – aceea de a penetra piete noi, pe care le consideram piete viitoare de desfacere – cu alte cuvine, am avut in vedere cateva tari noi, dar si segmente noi, pentru care am dezvoltat o oferta diversificata de produse. Nu in ultimul rand, am preluat o serie de afaceri, companii, pe care fostii nostri competitori au trebuit sa le paraseasca in incercarea de a face fata scaderii pietei”, a spus Marcu.