- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Viziunea operatorilor telecom despre 2010. \”Atentie, poate contine urme de optimism\”

29 Dec, 00:01 • emanuel.ceciu
Primele luni ale anului 2010 vor fi grele pentru operatorii telecom locali, acestia fiind nevoiti sa continue reducerea preturilor si a costurilor. Totusi, asa cum pe ambalajele alimentare sunt trecute unele ingrediente ce in mod normal n-ar trebui sa fie prezente in reteta, in noianul de opinii pesimiste se strecoara si speranta pentru un 2010 mai bun in telecom.
Viziunea operatorilor telecom despre 2010. \Atentie, poate contine urme de optimism\

„Ne asteptam ca si in primele luni din 2010 sa operam intr-un cadru economic dificil. Pentru toate companiile, nu numai pentru cele din telecom, este important sa existe stabilitate si predictibilitate la nivelul industriei”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Liliana Solomon, director executiv al Vodafone Romania, companie ce a inregistrat in semestrul fiscal incheiat la 30 septembrie venituri de 486 mil. euro, in scadere cu 21%.

Recesiunea a afectat deopotriva populatia si mediul de business in 2009. Oficialii Orange Romania subliniaza ca acest lucru a dus, pentru prima oara in istoria telecomunicatiilor mobile din tara, la o contractie a pietei. „Numarul clientilor companiilor telecom a stagnat sau a avansat lent, iar consumul s-a restrans”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Thierry Millet, director executiv al celui mai mare operator de telefonie mobila din tara.

„Pentru operatori, aceasta perioada de scadere economica a coincis cu o serie de reglementari in industrie care au avut un impact negativ asupra parametrilor financiari ai operatorilor, iar toate acestea s-au petrecut pe fondul maturizarii pietei de telecomunicatii”, mai spune seful Orange Romania.
[quote=Liliana Solomon, Vodafone] Speram ca iesirea treptata din criza a tarilor vest-europene sa fie un motor al revenirii economice si pentru Romania[/quote]
Intre ianuarie si septembrie 2009, Orange Romania a generat venituri de 800 mil. euro, in scadere cu 18% fata de aceeasi perioada a lui 2008.

La randul sau, Yorgos Ioannidis, director executiv al Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa din Romania, sustine ca principalul impact al crizei economice s-a regasit in efortul mult mai mare de a mentine costurile companiei sub control, astfel incat sa fie suplinita scaderea veniturilor pe anul in curs.

„Printre provocarile intampinate in 2009 au fost reducerea costurilor cat se poate de mult, mentinerea veniturilor companiei la un nivel stabil si definirea celor mai potrivite oferte pentru clientii nostri in aceasta perioada”, spune Ioannidis. „Impactul crizei economice se reflecta in veniturile in scadere in comparatie cu anul precedent. Veniturile mai reduse au necesitat eforturi mai mari de a mentine costurile companiei sub control, avand rezultatul asteptat de a mentine aproximativ aceeasi rata de profitabilitate”, a continuat acesta.

Veniturile Romtelecom din primele noua luni ale anului au scazut cu 7,2% comparativ nu perioada similara a anului trecut, la 609,4 milioane euro, datorita, in principal, scaderii cu 15% a incasarilor pe segmentul de voce din trimestrul trei.

Pentru Cosmote anul 2009 a fost plin de provocari, dificil si imprevizibil pe fondul contextului economic si accentuarii concurentei de pe piata, dar si de realizari. Cele mai importante au fost mentinerea unui nivel de crestere constanta pe fondul unei piete in scadere si achizitia Zapp.

Prioritatile Cosmote Romania pentru anul 2010 includ integrarea operationala a Zapp, si lansarea serviciilor 3G, spun oficialii companiei grecesti.

Cosmote a raportat venituri aferente primelor noua luni ale anului de 310,4 milioane de euro, in crestere cu 52,6% fata de acelasi interval din 2008.

Vodafone are un venit mediu pe client de circa 8,7 euro pe ultimele 12 luni pana in septembrie 2009, in scadere de la 10,4 euro in aceeasi perioada. Orange a coborat de la 10,8 euro la 8,3 euro pe utilizator in trimestrul trei, iar la Cosmote a crescut putin la 5,1 euro pe utilizator.

Urme de optimism

Operatorii telecom nu s-au hazardat sa ofere estimari privind perioada in care fluctuatiile economice se vor diminua, precizand totusi ca se asteapta ca 2010 sa nu mai aduca scaderi atat de puternice ca 2009.

„Daca anul 2009 a adus o contractie economica, suntem de parere ca anul urmator nu va aduce o scadere de aceeasi amploare. Consideram ca este greu de estimat cu certitudine momentul in care economia va reveni la o serie de indicatori favorabili”, considera Liliana Solomon de la Vodafone Romania. „Speram ca iesirea treptata din criza a tarilor vest-europene sa fie un motor al revenirii economice si pentru Romania. Deocamdata, preferam sa fim optimisti privind evolutia industriei in 2010”.

„Cred ca potentialul de crestere al pietei este inca foarte mare si am convingerea ca industria a operat anul acesta acele schimbari strategice care ii vor asigura reintrarea pe crestere anul viitor”, spune la randul sau Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

Internetul broadband, teren de „razboi” pentru operatorii telecom

Pe langa cresterea eficientei interne a companiilor, operatorii telecom sunt din ce in ce mai interesati de dezvoltarea segmentului de Internet mobil si broadband, in conditiile in care veniturile generate din segmentul de voce sunt in scadere continua.

Atat Orange cat si Vodafone si Romtelecom au declarat, la unison, ca serviciile de date vor fi printre principalele axe de dezvoltare ale companiilor anul viitor. Serviciile convergente vor castiga si ele din ce in ce mai mult teren, in special pentru clientii de business, sustin oficialii Vodafone.
[quote=Catalin Marinescu, autoritatea telecom ANCOM] Pentru 2010 exista conditii pentru revenirea pe crestere[/quote]
Pe langa acestea, Romtelecom se va axa si pe cresterea TV. „In anul urmator ne dorim sa continuam sa ne consolidam pozitia pe segmentele de piata in crestere, precum Internetul broadband, serviciile de date si televiziune”, spune Ioannidis.

Pe termen mediu, la nivel de piata, cresteri ale numarului de clienti se asteapta sa vina din segmentul de date, in vreme ce segmentul de voce va continua inregistreze cresteri de volum de utilizare, au spus la randul lor reprezentantii Cosmote Romania.

Segmentul de internet broadband fix a inregistrat in primul semestru din 2009 o crestere de aproape 6% fata de 31 decembrie 2008, numarul total de conexiuni ajungand la 2,65 milioane, in timp ce rata de penetrare a crescut pana la 12,3% la nivel de populatie, si la 32,1% la nivel de gospodarii, conform datelor oferite de arbitrul telecom din Romania, ANCOM.

„Nu avem inca date despre evolutia veniturilor furnizorilor pentru tot anul 2009, insa informatiile care ne parvin indica faptul ca valoarea pietei va fi in zona a 4 miliarde de euro, in scadere cu aproximativ 20% fata de anul 2008. Piata de comunicatii depinde la randul ei de evolutia economiei, astfel ca nu putem face inca predictii realiste pentru 2010, dar exista conditii pentru revenirea pe crestere”, mai spune Marinescu de la ANCOM.

Cel mai rau lucru care s-ar putea intampla in industria de comunicatii in 2010 ar fi ca operatorii sa inceteze sa inoveze, sa nu mai gaseasca resursele pentru a investi in calitatea serviciilor si in imbunatatirea experientei utilizatorilor, este de parere Marinescu. Pe de alta parte, cel mai bun lucru care s-ar putea intampla in 2010 pentru piata telecom din Romania ar fi „sa vedem o crestere importanta a resurselor alocate de cetateni comunicatiilor, in special internetului de banda larga. Mi-ar placea sa vad servicii guvernamentale coordonate online si o extindere puternica a retelelor inspre zonele rurale, dar si o crestere exponentiala a numarului de calculatoare din gospodarii”, spune Marinescu. Acesta a subliniat insa ca aceste lucruri sunt „putin probabile”.

Barometrul principal al succesului il vor determina insa tot clientii finali. „In momentul in care numarul reclamatiilor primite de la utilizatori vor scadea spre zero, abia atunci voi sti ca lucrurile merg bine. Multumirea utilizatorilor fata de serviciile de care beneficiaza reprezinta un barometru important pentru a vedea cat de bine functioneaza mecanismele pietei”, incheie seful arbitrului telecom din Romania.

Contactati de catre DailyBusiness.ro, operatorii RCS&RDS si UPC nu facut comentarii pentru acest articol.