- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Pe cine se bazeaza piata bicicletelor in plina criza: Clientul de varsta mijlocie, cu venituri mari

10 Oct, 00:01 • emanuel.ceciu
Productia de biciclete "made in Romania" este inca foarte redusa, ca si cererea de pe piata autohtona. Vanzarile locale, in valoare de circa 20 mil. euro la nivelul lui 2009, au insa foarte mare potential, in contextul in care anul acesta se vor comercializa circa 250.000 de astfel de vehicule si un nou segment de consumatori se face simtit - clientul de varsta mijlocie cu venituri medii si mari.
Pe cine se bazeaza piata bicicletelor in plina criza: Clientul de varsta mijlocie, cu venituri mari

DailyBusiness.ro a discutat cu oficialii celei mai mari companii ce produce si distribuie biciclete din Romania, chinezii de la Eurosport DHS. Firma produce biciclete din gama Mountain Bike, cu suspensie, BMX, Kids Bike,Trekking Bike, City Bike si Road Bike.

Anul acesta, compania va produce si va distribui pe piata locala, dar si in alte tari, circa 400.000 de biciclete. Piata locala „va inghiti” insa doar circa 150.000 de biciclete, in valoare de circa 20 mil. euro, restul urmand sa fie distribuite la nivel international, spun oficialii DHS.

„Avand in vedere ca, in urma cu trei ani, 30% din actiunile Eurosport DHS au fost cumparate de numarul doi german in productia de biciclete, Prophet, mare parte din bicicletele produse in Romania sunt livrate in aceasta tara. De altfel, desi in crestere, piata din Romania inca nu este matura”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Lucian Contras, director de vanzari al Eurosport DHS.

Pe piata autohtona activeaza in prezent un producator principal, Eurosport DHS, precum si doi asamblatori, unul in Bucuresti si unul in Brasov. Piata din Romania este mica comparativ cu alte tari din regiune. In Cehia se vor vinde in 2009 circa 500.000 de biciclete, in Ungaria circa 600.000 in timp ce in Polonia circa 1 milion. Pretul mediu de vanzare al bicicletelor pe piata autohtona este de circa 350 de lei, cu toate ca segmentul premium castiga, incet-incet, teren, spun jucatori din piata.

Si oficialii Surmont, magazin autohton de biciclete si articole de sport, sustin ca piata are mare potential. „Este o piata in crestere, in directa relatie cu progresele care se fac cu privire la implicarea autoritatilor locale in dezvoltarea infrastructurii cicliste, atat in orase cat si in natura, si de asemenea si in relatie cu evenimentele de promovare a ciclismului, cum sunt de exemplu competitiile sportive. Totusi, suntem cu mult in urma tarilor vecine. Exista din acest motiv un potential destul de mare de crestere al acestei piete”, a declarat Tiberiu Macaveu, seful Surmont.

De ce piata autohtona este inca foarte mica? In primul rand, este o problema de mentalitate, spun oficiali ai magazinului Raidextrem SRL.

„Ne aflam mult sub vecinii nostri, evident raportand la numarul de locuitori. In Romania intervin probleme de mentalitate, stil de viata si educatie. Natiunea romana nu a fost niciodata orientata catre sport si nici catre cultul calitatii, fie ca vorbim de produsul in sine-bicicleta, sau de modul de petrecere a timpului liber”, este de parere Bogdan Selcianu, managing partner al Raidextrem.
[img=388][/img]
Magazinul este specializat pe vanzarea de biciclete high-end, mai scumpe. „In 2009 am remarcat o scadere a vanzarilor la bicicletele cu valoare sub 2.000 lei si o crestere considerabila la modelele high-end, de peste 7.000 lei – rezultat al unei promovari intensive – bike teste, competitii organizate”, mai spune Selcianu.

Lucian Hugeanu, director sportiv al Federatiei Romane de Ciclism si Triatlon, precum si director general al magazinului Essor Bike, considera si el ca tot educatia este principala frana a pietei. „Piata din Romania este foarte slaba datorita lipsei de educatie in acest sens. Vanzarile sunt nici la un sfert fata de pietele din tarile vecine. Potentialul este foarte mare si abia de acum incepe sa se dezvolte. Bineinteles, este loc de alti pretendenti foarte puternici, insa trebuie sa cunoasca foarte bine fenomenul”, subliniaza Hugeanu.

Pe langa mentalitate, lipsa unei legislatii favorabile precum si lipsa infrastructurii adecvate franeaza aceasta industrie, este de parere George Culda, manager al magazinului Veloteca. De asemenea, mai spune el, lipsesc locuri de parcare pentru biciclete si promovarea bicicletei ca mijloc alternativ de deplasare.

Care este profilul consumatorului roman?

Segmentul principal de clienti provine din randul adolescentilor care cumpara biciclete, in general ieftine. Urmatorul segment este format din locuitorii din suburbii sau de la tara, care cumpara biciclete pentru a se deplasa „din curte in curte sau pana pe deal. Este o piata foarte buna!”, spune Lucian Contras.
[img=389][/img]
Un al treilea segment creste insa accelerat, subliniaza jucatori din piata. Este vorba de barbatii si femeile de varsta mijlocie, cu venituri medii si mari, care achizitioneaza biciclete pentru a face sport, a se plimba prin parcuri sau a le urca pe masini si a merge la munte cu ele.

Circa 10-15% din volumul total de biciclete vandute in Romania sunt de tip Mountain Bike, insa, pe masura ce acest din urma segment creste, vanzarile de Street Bike (biciclete pentru oras – n.r.) cresc.

„Nu exista un trend anume la tipul de biclete vandute ci la brand-urie vandute. Predomina intr-adevar, mountain bike-urile si hibrizii mountain bike din cauza faptului ca acopera o gama mai larga de terenuri de rulare. Fiecare persoana cumpara o bicicleta in functie de ce doreste sa faca cu ea. Daca vrei sa iti iti dai drumul la vale pe partia de la Sinaia, evident nu ai sa cumperi un City Bike…”, spune la randul sau Ion Plamadeala, manager al DKBike.

La nivel european, in mod surprinzator, cei mai mari utilizatori de bicicleta sunt nordicii care au vreme urata aproape tot timpul anului, dar nu se sperie si nu dau inapoi, spune George Culda.

Ce investitie ar fi necesara pentru a deschide un magazin de biciclete?

Ca orice magazin, trebuie luat in calcul spatiul (prezentare, montaj, reparatii, stoc, birouri), in functie de interesele investitorului si stocul de marfa dorit. De asemenea, trebuie luat in calcul tipul de biciclete, sezonalitatea si estimarea vanzarilor. Investitiile intr-un magazin care sa supravietuiasca ar trebui sa se ridice, spun specialistii din piata, undeva intre 20.000 si 100.000 euro.

Magazinele online se dezvolta si ele, insa este greu sa vinzi biciclete exclusiv pe Internet, fara un punct fizic de prezentare si reparatii. „Se vand foarte putine biciclete si foarte greu, exclusiv pe Internet. Se pot vinde numai catre cei care cunosc deja marfa, ceea ce la noi este inca prea devreme”, este de parere George Culda, de la Veloteca.

Vanzarea strict pe Internet nu este o afacere serioasa in cazul bicicletelor, sustine Bogdan Selcianu de la Raidextrem. Este nevoie de consultanta specializata, service, servicii after market, garantii.

Prin intermediul Internetului se preia comanda, se contureaza o necesitate, insa pentru achizitia finala tot este nevoie de vizualizarea bicicletei. Este asemanator cu achizitia unei masini noi, spune la randul sau Lucian Hugeanu de la RaidExtrem. „Nu prea se cumpara biciclete fara a fi testate inainte”.

Mai optimist este Ion Plamadeala, de la DKBike. „Pe Internet, vanzarea este in continua crestere. Este un lucru dezvoltat excesiv in alte tari si cine beneficiaza de un website in Romania are sanse sa vanda mult mai mult decat printr-un simplu magazin. Publicitatea ajuta si ea, mai ales in reviste de specialitate”, conchide acesta.