- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Un business amuzant ce nu trebuie luat in ras: Stand-up comedy \”made in Romania\”

09 Oct, 14:10 • emanuel.ceciu
Acum sase ani, de stand-up comedy se auzea in Romania doar la televizor, in serialul Seinfeld. In prezent, peste o suta de cluburi si baruri din tara gazduiesc astfel de spectacole, urmarind sa atraga clienti in "zile moarte", dar si sa-si creasca vizibilitatea pe piata.
Un business amuzant ce nu trebuie luat in ras: Stand-up comedy \made in Romania\

In timp, intre trupele de stand-up autohtone si baruri s-a creat o simbioza pe care atat comediantii cat si managerii localurilor o considera greu de rupt. DailyBusiness.ro a discutat despre business-ul din spatele pietei inca incipiente de stand-up comedy cu membrii unora dintre cele mai cunoscute trupe de profil din Romania.

Costel Bojog, Viorel Dragu si Teohart Claudiu sunt trei dintre cei ce au inceput, in urma cu aproape sase ani, in mod oficial, „miscarea stand-up comedy” din Romania, formand Trupa Deko. Totul a inceput „din joaca”. „Nu credeam ca in timp vom castiga suficient de mult pentru a trai exclusiv din aceasta activitate, dar ne convenea – luam si noi 200.000 lei pe seara, era bine. De fapt, cei mai multi dintre cei care au incercat sa intre pe nisa aceasta si au dorit profit rapid, au renuntat. Nu e ‘o gluma’ ce facem…”, spune Costel, care se descrie ca un om calculat si pragmatic.

Si intr-adevar, trupa castiga destul de bine: circa 100.000 euro pe an, 70% din venituri venind din partea cluburilor din tara, iar restul din diferite contracte cu firme care organizeaza evenimente.

Avantajele sunt reciproce: cluburile si barurile atrag clienti in zile in care acestia nu ar veni in numar mare, in timp ce trupele de stand-up, in functie de marime si recunoastere, negociaza anumite sume fixe sau cer un procent din vanzarea de bilete. Comediantii incepatori performeaza chiar si gratis.
[quote=Costel, Trupa Deko]Spontaneitatea din stand-up comedy este… calculata[/quote]
Unul dintre cluburile ce gazduieste spectacole de stand-up comedy este Fabrica din Bucuresti, care in ultimul an a inceput sa sustina astfel de show-uri, de 2-4 ori pe luna. „In special urmarim branding, dar, nu neg, si castiguri. Cred ca este potential mare pe acest segment si ca mai multe baruri din Romania vor incepe sa cheme astfel de trupe recunoscute”, spune Dan Ardelean, marketing manager pe evenimente. Oficialul subliniaza ca, in general, la show-urile de stand-up se umple intreg clubul.

Sala a fost plina si la primul show de acest fel gazduit de cinematograful The Light Cinema, pe 25 septembrie, povesteste Catalin Iliescu, membru al trupei de stand-up The Jokers. „Impactul a fost foarte puternic, aveam in fata o sala plina, cu peste 100 de oameni. Credem ca vom continua sa avem succes in acest loc, intrucat pentru spectacolul urmator s-au vandut deja majoritatea biletelor”, spune Catalin. Acesta admite ca succesul vine si ca urmare a efortului mare de marketing al The Light Cinema. „Este frustrant cand barurile si cluburile unde avem show-uri nu promoveaza aproape deloc spectacolele. Insa The Light Cinema face o treaba buna, se vede ca isi cunoaste interesul si vrea sa umple salile”, mai spune Catalin de la The Jokers.

Incluzand contractul cu The Light Cinema, membrii trupei Jokers – Catalin Iliescu, Cosmin Natanticu si Claudiu Constantin – castiga impreuna aproximativ 30.000 euro pe an. „Este insa un job placut, care ne permite sa avem si mult timp liber. Sustinem circa 150 de show-uri pe an”, incheie Catalin.

Alte cluburi ce promoveaza astfel de spectacole sunt Cafe Deko, Diamond, Club Bellagio, Deane`s, Porto Arte, Hard Rock Cafe sau Chiron. Per total, in Romania, sunt peste 100 de cluburi din 40 de localitati care primesc trupe de stand-up.
[img=385]Catalin Iliescu: Mi-ar placea sa fac de proba cateva show-uri si in Marea Britanie[/img]
O alta trupa ce s-a remarcat de-a lungul anilor este ShowTime. Membrii acesteia nu au dorit sa declare cat castiga din activitatea de stand-up, „precizand” totusi ca „se castiga mai bine decat in industria textila”. Ca si in cazul Trupei Deko, circa 30% din veniturile ShowTime provin din evenimente private, corporate. Acestea sunt insa „de sezon”, castigandu-se bine mai ales toamna si iarna.

„Acum trei ani sunam eu la cluburi, imi lua jumatate de ora doar sa le explic ce inseamna stand-up comedy! Acum, este mult mai simplu. Sun doar sa stabilim ziua sau sunt eu sunat de organizatori din baruri. Intre timp, si-au dat seama ca este un business bun pentru ei”, spune Tiberiu Stavar, de la ShowTime.

Cum atrag trupele de stand-up comedy cluburile? In principal „se aude din vorba in vorba in piata”, prin anunturi pe Internet sau conturi de Facebook. In viitorul apropiat insa, trupele vor incepe sa apeleze din ce in ce mai mult la impresari, similar cu formatiile de muzica.

Viorel de la Trupa Deko considera ca piata este inca foarte la inceput, exista mult potential dar niciodata nu va atinge un nivel similar cu amploarea miscarilor din SUA. De altfel, spune acesta, in nicio tara din Europa de Est aceasta nisa nu este exploatata la maxim.

„Am fost la un spectacol de stand-up in Ungaria. N-am inteles nimic, dar am urmarit reactiile spectatorilor. Radeau cateva mese, omul si-a spus glumele, la final a fost cea mai tare a lui si a reusit sa plece in aplauze. Slab”, povesteste Viorel. Ca nota discordanta, povesteste ca membrii trupei Deko au fost la New York, sa vada pe viu ce inseamna profesionism. „Acolo nu prea exista trupe de stand-up ci intra pe scena un singur om si este capabil sa intretina atmosfera de unul singur chiar si o ora! Este extrem de dificil”.
[quote=Viorel, Trupa Deko]Cel mai trist moment este cand, dupa o gluma, poti auzi pasii chelneritei printre mese[/quote]
Pentru a ajuta cresterea pietei, dar si ca sursa suplimentara de bani, cei trei membri ai trupei Deko au in plan sa puna la punct impreuna, pana la finele anului, un prim club din Romania specializat pe stand-up comedy.

Clubul va fi situat in Bucuresti, numele acestuia urmand sa fie Doizece. „Avem planuri concrete in acest sens, pana la finele anului ii vom da drumul si, in timp, vom crea un vad comercial foarte bun”, spune Costel. De ce este el atat de increzator, pe o piata inca mica, de cateva sute de mii de euro, si cu doar 4-5 jucatori mari pe aceasta nisa? „Vom apela si la colegii nostri de la alte trupe, care ne plac, pentru a sustine show-uri la noi. De asemenea, vom avea seri de ‘open mike’, adica vom invita oameni din public sa sustina mini-spectacole de stand-up. Asa ne-am lansat si noi de altfel si asa vrem sa descoperim si noi talente”, spune Viorel, increzator ca business-ul lor va avea succes.

Membrii trupei Jokers au aflat de acest proiect de la DailyBusiness.ro. „Au de gand cei de la Deko sa-si faca club? Interesant… este o idee buna! Pe viitor, sper ca si in Romania, ca in alte tari, sa se deschida un lant de baruri de stand-up, pe judete. In prezent insa, avand in vedere ca pe piata sunt doar 5-6 trupe, e mai greu”, spune Catalin.

Seinfeld vs. trupele romanesti de stand-up

Membrii trupelor de stand-up comedy din Romania nu neaga talentul niciunui comediant de succes din afara – Seinfeld, Jimmy Carr, Dimitri Martin sau George Carlin. Din contra, toti stand-up comediantii din Romania ii urmaresc si sunt, intr-o masura mai mica sau mai mare, influentati de ei. Cu toate acestea, intr-o „confruntare” pe aceeasi scena, exista o singura diferenta: intensitatea aplauzelor dinaintea inceperii spectacolului.

De aceea, membrii trupelor autohtone contactate de DailyBusiness.ro s-au pus de acord asupra unui lucru: stand-up comedy-ul este una dintre „cele mai oneste si deschise” slujbe, una dintre meseriile „mai corecte ca toata legislatia Terrei”. „Daca Seinfeld are o zi proasta si da chix, lumea nu va rade, oricat de Seinfeld este el! Pe cand eu, daca am glume bune, o sa rada si, la final, eu voi atrage mai multe aplauze”, spune Costel, increzator. De o parere similara este si Tibi, de la trupa Showtime. „Degeaba ai o promovare intensa, te dau la TV in prime-time si umplu netul cu fata ta. Daca nu ai reusit din prima sa faci oamenii sa rada, nu se mai uita nimeni la tine”.

„In stand-up, daca ai rabdare si ceva talent, reusesti. Daca te grabesti, nu vei reusi”, spune la randul sau Tiberiu Stavar, de la ShowTime.
[img=379][/img]
Ceva mai reticent se arata Catalin Iliescu, de la Trupa Jokers. Acesta considera ca Seinfeld a intrat deja „printre veterani, este o legenda vie” si ar fi practic imposibil ca un comediant cu experienta de doar cativa ani sa il depaseasca pe scena. „Asta nu pentru ca Seinfeld ar fi spontan! Ba chiar deloc. Dar are atat de multa experienta si vede lucrurile atat de in amanunt, incat chiar daca ar avea o zi proasta pentru ca are o migrena, va avea in mod sigur inca 100 excelente dupa aceea”.

Aici rezida de altfel si una dintre principalele dificultati ale acestei slujbe: castigarea unei reputatii si mentinerea ei la cote ridicate. „Dupa cinci ani in acest business nu ne plangem – suntem cunoscuti, suntem chemati de cluburi. Insa suntem constienti ca daca o sa ajungem sa ne-o luam in cap si sa slabim ritmul, ne-am dus si vin altii in locul nostru”, spune Costel care subliniaza ca in show-urile de stand-up comedy, pana si spontaneitatea este foarte calculata. „Am invatat cum sa raspundem anumitor stimuli din partea publicului, ce raspunsuri sa dam in anumite situatii”.

O alta dificultate pe care sunt nevoiti sa o depaseasca comediantii sunt „serile proaste, in care publicul nu rade”. Se intampla, nu este ceva deosebit si se va intampla intotdeauna in aceasta meserie, spun jucatori din piata. „Momentul pe care probabil nu il voi uita niciodata a fost cel in care, in cadrul evenimentului Noaptea Devoratorilor de Publicitate de prin 2006, am fost huiduit de 4.000 de oameni. Va dati seama ce inseamna asta, pentru psihicul unui om…”, spune Costel.

De asemenea, alte momente dificile sunt cele in care comediantul „se baga fortat pe gatul ascultatorului”, si nu cum este normal, sa vina publicul catre el. Acest lucru se intampla in special atunci cand trupele sunt invitate sa performeze in cadrul unor evenimente ce nu au legatura cu aceasta piata. „Cel mai prost si descurajant moment este cand realizam ca, dupa o faza la care publicul ar trebui sa rada, noi auzim pasii chelneritei printre mese sau, dupa caz, greierii cantand…”, spune Viorel, de la Trupa Deko.
[quote=Costel, Trupa Deko]Niciodata nu ne adunam sa facem brain-storming pentru a crea poante. Ne vin idei intamplator, cand nici nu te astepti[/quote]
Insa chiar si in aceste situatii, „the show must go on”. „Pana la urma, ce facem noi este un business ca oricare altul, o meserie. Oricat de prost ne-am simti, trebuie sa continuam, sa ne adaptam. In timp, se creeaza o oarecare rutina”, subliniaza la randul sau Catalin de la The Jokers.

Stand-up comediantii sunt mai tot timpul pe drumuri. „E greu sa ai o relatie stabila, sa iti intemeiezi o familie in conditiile acestea”, spune Tiberiu de la ShowTime. „Chiar zilele trecute am vazut filmul ‘Funny People’ care este despre viata unui stand-up comediant de succes. Eu m-am intristat pentru ca omul acela ajunsese plin de bani, avea femei, dar era singur. Si ma gandesc ca spre asta ne cam indreptam si noi, cei din acest business. Ma rog, mai putin partea cu banii si femeile”, glumeste Tiberiu.

Cum se construiesc poantele

Mare parte dintre membrii trupelor romanesti sunt inspirate de marii stand-up comedianti din afara. „Este ceva natural sa imprumutam, mai mult la modul inconstient, din stilul celor din afara. Insa totodata, trebuie sa incercam sa ne si mentinem propria personalitate. Eu, personal, nu prea ma uit la altii, in incercarea de a-mi pastra stilul propriu”, spune Costel.

Pentru a putea sustine un show complet, uneori o trupa de stand-up trebuie sa munceasca luni intregi. Fiecare gag trebuie testat, fiecare show filtrat de „impuritati”, pana sa se ajunga la o forma cat mai aproape de perfectiune. Intotdeauna vor exista in diferite show-uri secvente similare cu alte spectacole anterioare. „Niciodata nu ne adunam sa facem brain-storming cum si-ar imagina unii. Pur si simplu ne vin anumite idei pe parcurs, le notam si de acolo abia incepe munca, pentru a le dezvolta, a le pune in scena si asa mai departe”, mai spune Costel. Acesta subliniaza ca oamenii ce fac stand-up comedy, fata de persoanele ce pur si simplu spun bancuri, trebuie sa relationeze cu ceea ce spun, sa fie de acord cu ce spun, si discursurile sa faca parte din personalitatea fiecaruia.

In acest sens, membrii trupei Deko au punctat doua exemple din istoria mai veche a umorului romanesc, doua persoane care sunt considerate de acestia unii dintre „deschizatorii de drumuri, fara sa cunoasca faptul ca ce fac ei se numeste stand-up comedy”. „Amza Pelea facea stand-up la televizor, si o facea chiar bine. Vorbea despre el, despre olteni, deci se poate numi ca facea stand-up, nu doar spunea si dezvolta bancuri. Dar poate chiar mai bun decat el era Ion Creanga, in fata Junimii”, spune Viorel.

O alta tehnica de creare a glumelor o au cei de la Trupa Jokers. Acestia vin cu cate o idee „de acasa”, se intalnesc intre ei si o cizeleaza, ii dau o forma conlucrand. „Asa consideram ca suntem mai eficienti. De asemenea, evitam poantele prea vulgare, nu ne place sa punem accent pe ele. Merg insa foarte bine cele auto-ironice”, spune Claudiu Constantin.

Ce iti trebuie pentru a deveni stand-up comediant

Toti jucatorii de pe aceasta nisa au cazut de acord asupra unui lucru – trebuie sa isi doreasca cu adevarat sa faca acest lucru, trebuie sa fie inteligent, deschis si cu talent.
[img=386]Claudiu Constantin: Poantele auto-ironice prind foarte bine[/img]
„De exemplu, eu am terminat Facultatea de Teatru. Dar pe langa asta, am si o foarte mare dorinta sa fac acest lucru. Oricum, nu iti poti da seama de talentul unui om decat atunci cand il vezi pe scena”, spune Catalin de la The Jokers.

Tiberiu de la ShowTime admite ca pentru noii jucatori va fi ceva mai usor, pentru ca „s-a format piata, cluburile stiu deja despre ce este vorba, publicul la fel si chiar si media are o idee”. Pe de alta parte insa, noii intrati vor fi tot timpul comparati cu cei deja prezenti. „Avem mai multa experienta si asta ajuta”, mai spune Tiberiu.

DailyBusiness.ro a discutat si cu un aspirant la rolul de stand-up comediant, Marius Constantin, potential viitor membru al Trupei Jokers. Acesta marturiseste ca in prezent are o slujba din care castiga mai mult decat membrii trupei amintite, dar ca, dupa serviciu, este obosit si nu mai are chef de nimic. „I-am avertizat pe superiorii mei, de la birou, ca nu voi sta mai mult de inca doi ani la ei”, povesteste acesta, cu umor. „Cand ajung acasa, sunt atat de obosit incat nu pot decat sa ma asez in pat. Mi se pare ca stand-up comedy-ul iti ofera libertate, deschidere, am si multe idei pe care le discut cu cei de la Jokers”, mai spune Marius.

Diferenta dintre ceea ce fac pe scena si in afara scenei este vizibila. Membrii trupelor de stand-up din Romania sunt, in general, seriosi, concentrati pe ceea ce fac, fiind, spun ei, „un business ca oricare altul de pe segmentul de entertainment”. „Omul se asteapta sa glumesti tot timpul ca, na, esti comediant. Ei, nu e chiar asa… ca nici strungarul nu face piulite non-stop, nu?”, incheie Tiberiu de la Showtime.