Media & Advertising

Accident sau frauda? Cum afecteaza presa tiparita neregulile semnalate de BRAT

03 Feb, 17:15 • marian.rujoiu
Publicatiile gasite cu diferente de tiraj intre cel verificat de BRAT in teren si comenzile date in tipar ar putea arunca un val de neincredere asupra intregii industrii a presei scrise. Clientii de publicitate, rezervati deocamdata in declaratii, ar putea sa-si regandeasca investiile in media.
Accident sau frauda? Cum afecteaza presa tiparita neregulile semnalate de BRAT

La nivel individual, publicatiile cu probleme „s-au facut de ras”, fiind posibil sa inregistreze scaderi ale veniturilor din publicitate.

[img=2514]Silviu Ispas[/img] Silviu Ispas, presedintele Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), a declarat ca sanctiunile pentru publicatiile care in urma controalelor au inregistrat diferente intre tirajele declarate si cele verificate, pot merge pana la excluderea din BRAT, daca nu se fac corectii.

Potrivit acestuia, BRAT nu va mai publica decat tirajul verificat si nu va mai admite explicatii din partea publisherilor.

Motivul controalelor

In acest sens, BRAT a demarat in ultimul an mai multe controale ale tirajelor publicatiilor, ca urmare a „semnelor de intrebare aparute in piata”.

Potrivit datelor institutiei de masurare, s-au inregistrat astfel diferente de la 2.700 si pana la 42.000 de exemplare la tirajele verificate in teren si comenzile date in tipar de editorii unor ziare si reviste, printre acestea numarandu-se „Romania libera” si „Sapte seri”.

In acest sens, Silviu Ispas a afirmat ca rezultatele controalelor arata ca actiunea este necesara in continuare. 

Accident sau frauda?

Pe de alta parte, Ispas a atentionat ca BRAT nu a constatat o frauda propriu-zisa, iar primul control ar putea arata ca a fost vorba de „un accident”, editorii explicand diferenta de tiraj inregistrata in tipografii prin faptul ca o parte a acestuia fusese deja expediata catre distribuitorii de presa.

Pentru a evita asfel de situatii,  BRAT ii sfatuieste pe publisheri sa anunte Biroul, asa cum prevede si regulamentul, atunci cand schimba tipografia sau o parte din tiraj pleaca catre distribuitori, inaintea controlului efectiv.

Reprezentantul BRAT a spus insa ca, in viitor, institutia nu va mai admite astfel de explicatii, si oricum,  publicatiile cu probleme „s-au facut de ras”, existand acum o „indoiala” in ceea ce le priveste.

[img=2516]Mihnea Vasiliu [/img] Nu de aceeasi parere este insa Mihnea Vasiliu, general manager Ringier Romania care sustine ca increderea clientilor de publicitate in presa tiparita nu va scadea, pentru ca nu se poate vorbi de un fenomen al diferentelor de tiraje, ci doar de cateva cazuri.

Scaderi ale incasarilor din publicitate

Pe de alta parte, reprezentantul Ringier sustine ca incasarile din publicitate ale titlurilor gasite cu diferente de tiraj vor avea de suferit, insa nu poate estima cu cat vor scadea.

Despre cum se vad lucrurile din punct de vedere al agentiilor de media, parerile raman, si aici, impartite.

[img=2515]Emil Maican [/img] Emil Maican, media buying director Universal McCann Romania, a afirmat ca pe termen scurt, suspiciunile iscate de rezultatele controalelor BRAT asupra publicatiilor va pune un semn de intrebare atat asupra printului, dar si a presei in general, ceea ce ar putea duce la scaderea increderii clientilor de publicitate.

Pe de alta parte, Maican vede si posibilitatea ca aceste controale ale BRAT sa aiba un efect benefic in randul cumparatorilor de publicitate. Si asta pentru ca, ei ar putea lua in calcul faptul ca reprezentantii Biroului „isi fac treaba” si au identificat problemele, astfel ca cifrele furnizate sunt unele bune.

Exista insa si clienti de publicitate care se arata rezervati cand vine vorba de deciziile viitoare de cumparare.

[img=2517]Adina Ionescu[/img] De exemplu, Adina Ionescu, coodonator relatii publice& branding Mol Romania, a spus ca in urma consultarii cu OMD, agentia de media a grupului, a ajuns la concluzia ca „este prematur sa ne pronuntam” in aceasta privinta.

Si asta pentru ca, „nu am intrat in posesia unui raport oficial al BRAT privind aceasta situatie„.

Reprezentanta Mol Romania a adaugat ca pana acum, bugetele de publicitate au fost alocate conform „Codului Etic” al companiei, dar si „in functie de obiectivele campaniilor de comunicare pe care le-am derulat, beneficiind de consilierea agentiei de media cu care lucram, OMD”.

Intrebata daca ia in calcul cresterea bugetului alocat pentru online in defavoarea printului, aceasta a spus „mixul media si ponderea print -online in mix depind de obiectivele campaniei, cat si de eficienta si impactul mediilor selectate”.

Pe aceeasi tema puteti citi si:
Operatiunea „Supravietuirea”: Distribuitorii vand ziare straine in Romania si romanesti in strainatate