- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Bancile, retailul si telecomul investesc cel mai mult in branding

16 May, 00:02 • marian.rujoiu
Consultanta si designul de brand continua sa scada usor si in 2011 fata de anul trecut, iar principala cauza pare sa fie starea de incertitudine a marilor anteprenori. Despre scaderea pietei de branding din Romania, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu  Irina Ilie (foto), associate director in cadrul agentiei Brandient, care sustine ca afacerile serioase in branding au scazut in limitele industriei de servicii de marketing, media si advertising, dar si-au protejat angajatii si profitul, in conditiile in care preturile au scazut cu pana la 40%.
Bancile, retailul si telecomul investesc cel mai mult in branding

DailyBusiness.ro:

Daca ar fi sa facem un top al industriilor care investesc, in prezent, cel mai mult in servicii de brand, care ar fi acestea?
Irina Ilie: Experienta noastra din ultimii doi ani ne-a aratat ca industriile care apeleaza, si vor apela cel mai mult la serviciile de consultanta de brand, sunt cele care activeaza in categoria serviciilor de masa: bancile, retailul si telecomul.  Toti marii jucatori din domeniile amintite fac eforturi in a aborda diferentiat, relevant si sustenabil relationarea cu clientii lor, in a reevalua promisiunile in fata unei audiente ce a devenit mai cinica, mai atenta in alegerile pe care le face si mult mai informata decat in trecut. Industria alimentara locala este un alt client important pentru branding in anii viitori. Vorbim mai ales despre serviciile de design pentru noi branduri si de revitalizare la nivel de packaging al brandurilor cunoscute in piata.

DB: Cum a transformat criza piata de branding din Romania?
II:  Este greu de estimat la cat va ajunge piata de branding in 2011. Noi vedem in continuare o usoara scadere a serviciilor strict de consultanta si design de brand fata de 2010, datorita starii de expectativa a marilor antreprenoriate locale, a fondurilor de investitii care investesc foarte putin in proiecte mari de branding sau de rebranding, specifice, de altfel, perioadelor de crestere economica.

DB: Cum a evoluat piata de branding din Romania fata de cea europeana, respectiv mondiala?
II:  Cred ca mai degraba pietei din Romania i s-a adaugat experienta folositoare la nivel profesional si managerial. Afacerile serioase in branding au scazut in limitele industriei de servicii de marketing, media si advertising, dar si-au protejat angajatii si profitul, facand eforturi foarte mari, in conditiile in care preturile au scazut cu pana la 40%. Unii jucatori si-au redirectionat resursele catre domeniile colaterale – advertising, digital, castigand si de acolo bani. Altii, cum este Brandient, au atacat noi piete, cum ar fi aceea a consultantei pentru marile multinationale din Romania. La nivel financiar, criza a dus piata de branding (real branding) la stadiul anului 2006. Serviciile de branding in tara noastra ar fi crescut mai repede daca aveau norocul unui mediu competitiv educat, daca industria nu s-ar submina singura si daca marile companii de branding globale ar fi deschis birouri aici, setand standardele acestei industrii atat in fata jucatorilor ei, cat si in fata clientilor.

DB: In ceea ce priveste mediile de comunicare pentru un brand, daca ar fi sa facem un top al acestora, care ar fi acestea?  
II: Exista multe tipuri de brand, de la cele de produs, de servicii, de corporatie, la cele de personalitate, locale, internationale, de tara etc. Fiecare dintre ele are un pool de consumatori sau clienti specifici, care cunosc si relationeaza cu brandurile lor preferate intr-un anumit context, printr-un anumit mediu, si din acest motiv, nu cred in existenta unui top „best of” al mediilor de comunicare.

DB: Cum apreciati legatura dintre dezvoltarea mediului online, respectiv retelele sociale, si industria de branding?
II: Nu contestam ca exista o  legatura care se naste intre branduri si retelele sociale (care au devenit branduri la randul lor), o vedem si o experimentam in fiecare zi in proiectele noastre, citim despre ea in toate studiile pe care le fac publice marile branduri globale. Trebuie insa privita cu rezerva si ratiune, pentru ca transforma comunicarea dintre brand si consumator intr-una dintre o persoana si o alta persoana, si acumularea clasica de informatii despre un brand, intr-o acumulare de experiente despre acel brand. Este o noua provocare in branding si ne uitam cu multa atentie la ea si la potentialul pe care il are in constructia unui brand si oportunitatile pe care le aduce in relationarea brandului cu publicul sau.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”