- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Bancile, retailul si telecomul investesc cel mai mult in branding

16 May, 00:02 • marian.rujoiu
Consultanta si designul de brand continua sa scada usor si in 2011 fata de anul trecut, iar principala cauza pare sa fie starea de incertitudine a marilor anteprenori. Despre scaderea pietei de branding din Romania, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu  Irina Ilie (foto), associate director in cadrul agentiei Brandient, care sustine ca afacerile serioase in branding au scazut in limitele industriei de servicii de marketing, media si advertising, dar si-au protejat angajatii si profitul, in conditiile in care preturile au scazut cu pana la 40%.
Bancile, retailul si telecomul investesc cel mai mult in branding

DailyBusiness.ro:

Daca ar fi sa facem un top al industriilor care investesc, in prezent, cel mai mult in servicii de brand, care ar fi acestea?
Irina Ilie: Experienta noastra din ultimii doi ani ne-a aratat ca industriile care apeleaza, si vor apela cel mai mult la serviciile de consultanta de brand, sunt cele care activeaza in categoria serviciilor de masa: bancile, retailul si telecomul.  Toti marii jucatori din domeniile amintite fac eforturi in a aborda diferentiat, relevant si sustenabil relationarea cu clientii lor, in a reevalua promisiunile in fata unei audiente ce a devenit mai cinica, mai atenta in alegerile pe care le face si mult mai informata decat in trecut. Industria alimentara locala este un alt client important pentru branding in anii viitori. Vorbim mai ales despre serviciile de design pentru noi branduri si de revitalizare la nivel de packaging al brandurilor cunoscute in piata.

DB: Cum a transformat criza piata de branding din Romania?
II:  Este greu de estimat la cat va ajunge piata de branding in 2011. Noi vedem in continuare o usoara scadere a serviciilor strict de consultanta si design de brand fata de 2010, datorita starii de expectativa a marilor antreprenoriate locale, a fondurilor de investitii care investesc foarte putin in proiecte mari de branding sau de rebranding, specifice, de altfel, perioadelor de crestere economica.

DB: Cum a evoluat piata de branding din Romania fata de cea europeana, respectiv mondiala?
II:  Cred ca mai degraba pietei din Romania i s-a adaugat experienta folositoare la nivel profesional si managerial. Afacerile serioase in branding au scazut in limitele industriei de servicii de marketing, media si advertising, dar si-au protejat angajatii si profitul, facand eforturi foarte mari, in conditiile in care preturile au scazut cu pana la 40%. Unii jucatori si-au redirectionat resursele catre domeniile colaterale – advertising, digital, castigand si de acolo bani. Altii, cum este Brandient, au atacat noi piete, cum ar fi aceea a consultantei pentru marile multinationale din Romania. La nivel financiar, criza a dus piata de branding (real branding) la stadiul anului 2006. Serviciile de branding in tara noastra ar fi crescut mai repede daca aveau norocul unui mediu competitiv educat, daca industria nu s-ar submina singura si daca marile companii de branding globale ar fi deschis birouri aici, setand standardele acestei industrii atat in fata jucatorilor ei, cat si in fata clientilor.

DB: In ceea ce priveste mediile de comunicare pentru un brand, daca ar fi sa facem un top al acestora, care ar fi acestea?  
II: Exista multe tipuri de brand, de la cele de produs, de servicii, de corporatie, la cele de personalitate, locale, internationale, de tara etc. Fiecare dintre ele are un pool de consumatori sau clienti specifici, care cunosc si relationeaza cu brandurile lor preferate intr-un anumit context, printr-un anumit mediu, si din acest motiv, nu cred in existenta unui top „best of” al mediilor de comunicare.

DB: Cum apreciati legatura dintre dezvoltarea mediului online, respectiv retelele sociale, si industria de branding?
II: Nu contestam ca exista o  legatura care se naste intre branduri si retelele sociale (care au devenit branduri la randul lor), o vedem si o experimentam in fiecare zi in proiectele noastre, citim despre ea in toate studiile pe care le fac publice marile branduri globale. Trebuie insa privita cu rezerva si ratiune, pentru ca transforma comunicarea dintre brand si consumator intr-una dintre o persoana si o alta persoana, si acumularea clasica de informatii despre un brand, intr-o acumulare de experiente despre acel brand. Este o noua provocare in branding si ne uitam cu multa atentie la ea si la potentialul pe care il are in constructia unui brand si oportunitatile pe care le aduce in relationarea brandului cu publicul sau.