Media & Advertising

Cati bani va mai pierde Ringier in Romania? Vezi suma vehiculata pentru achizitia Edipresse

29 Aug, 00:05 • marian.rujoiu
O suma de pana la 5 milioane de euro ar putea fi valoarea tranzactiei pentru care Edipresse A.S. Romania a batut palma cu elvetienii de la Ringier. Tranzactia vine in contextul in care in ultimi ani,  pierderile inregistrate in Romania s-au ridicat la cateva zeci de milioane de euro, iar  Ringier nu a facut decat sa-si restranga activitatea, inclusiv prin inchiderea unui titlu de revista glossy.
Cati bani va mai pierde Ringier in Romania?  Vezi suma vehiculata pentru achizitia Edipresse

In plus, piata de print este tot mai afectata atat de reducerea investitiilor, cat si de dezvoltarea online-ului.

De asemenea, investitia vine pe fondul unei pierderi de 6,7 milioane de euro, inregistrata de Ringier in Romania in 2010.

Analistului media Iulian Comanescu a estimat la cererea DailyBusiness.ro ca pretul pe care Ringier ar fi putut sa-l plateasca pentru preluarea Edipresse A.S. s-ar putea ridica pana la 5 milioane de euro.

Estimarea a fost facuta in contextul in care, anul trecut, Edipresse A.S. inregistra pierderi de aproape 700.000 euro.

Comanescu a mai spus ca preluarea are sensul concentrarii majoritatii titlurilor glossy in mainile unui singur proprietar.

„Daca ne gandim ca A.S. vine de la Axel Springer, iar Ringier este aliat cu Bauer in ‘Bravo’ si ghidurile TV, avem patru grupuri puternice intr-unul singur. Singurul jucator major ramas pe din afara e Sanoma”, a subliniat analistul, intrebandu-se in acelasi timp cum vor arata cotele de piata pe diferite segmente si daca nu cumva Consiliul Concurentei nu va avea ceva de spus in acest sens.

Disparitia unor titluri: Bravo sau Popcorn?

Pe de alta parte, preluarea Edipresse A.S. de catre Ringier ar putea duce la disparitia unor titluri de pe o piata saturata a revistelor, despre care acelasi analist spune ca „trebuia sa sufere de multa vreme o contractie”.
Un exemplu in acest sens este revista Bravo (titlu editat de Ringier) care intra in competie, pe acelasi segment cu Popcorn (apartinand Edipresse).

„Acum Ringier are posibilitatea de-si a crea un portofoliu coerent, alegand dintr-un numar mai mare de titluri. Probabil ca va fi ceva de forma Elle-Unica-Joy-Viva; nu stiu care va supravietui dintre Bravo si Popcorn si socoteala functioneaza asemanator mai departe”, a completat Iulian Comanescu.

Cu toate acestea, analistul se arata optimist, subliniind ca titlurile glossy de femei sunt a doua cea mai bogata piata de print din Romania dupa cotidiene, iar daca  Ringier sau Edipresse faceau profit in 2002, „nu vad de ce n-ar face si in 2011, cu toata scaderea fata de 2008”.

Prin miscarea de achizitie, Ringier va devansa Sanoma Hearst, cel putin din punctul de vedere al tirajului vandut, fapt recunoscut chiar de Mihnea Vasiliu, seful Ringier Romania.

Acesta afirma recent ca achizitia integrala a Edipresse A.S. Romania va ajuta Ringier Romania sa devina principalul publisher de reviste pentru femei.

Totodata, nu numai printul titlurilor care vor intra in portofoliul Ringier va creste afacerile grupului elvetian, ci si partea de online , care va juca un rol important.

Revistele, ofertante pentru iPad

„Toate aceste titluri sunt, pe de alta parte, foarte bogate vizual si se preteaza la o declinare pe new media – versiuni de iPad si asa mai departe”, a afirmat Comanescu.

Cu toate acestea, el este de parere ca revistele cu adevarat luxoase au sanse bune de a supravietui asaltului new media.

„Daca ne gandim la felul cum arata lucruri ca Wired sau Rolling Stone, e vorba de un echivalent periodic al cartilor-obiect, mici bijuterii de hartie pe care nu te lasa inima sa le arunci pentru modul cum arata. Desigur ca in Romania mai avem destul pana la astfel de lucruri”, considera acelasi analist.
 
Cine „vaneaza” pozitia de lider pe piata revistelor pentru femei

Mihnea Vasiliu, actualul sef al Ringier Romania, a declarat ca  achizitia integrala a Edipresse A.S. Romania va ajuta Ringier Romania sa devina principalul publisher de reviste pentru femei.

[img=1987]Michael Ringier[/img] Grupul elvetian de presa a inregistat anul trecut o pierdere de peste 28,2 milioane de lei, dupa ce pentru 2009, insusi Michael Ringier, publisher chairman al grupului Ringier, raporta pentru Romania o pierdere de 57,6 milioane de lei. 

Pierderea adusa de afacerea din Romania a venit ca o lovitura pentru elvetieni, pentru ca in 2008, publicatiile din tara noastra aduceau grupului un profit de peste 6,8 milioane de lei.

Atrasi de mirajul pietei din Romania, cu o concurenta infima si cu un online aflat inca la inceputuri, la sfarsitul lui 2007, Ringier anunta investitia intr-o tipografie performanta.

„Romania este una dintre cele mai incitante piete pe care le-am cunoscut. Potentialul de crestere si dinamica domeniul media de aici sunt foarte incurajatoare pentru Grupul Ringier, care si-a luat un angajament fata de aceasta tara in urma cu mai bine de cincisprezece ani, reusind sa devina lider absolut al presei scrise”, afirma tot atunci Alexander Theobald, general managerul din acea vreme al  Ringier Romania.

Izbucnirea crizei in Romania, precum si „topirea” profitului in 2009, i-au determinat pe elvetieni sa  ia decizii precum vanzarea brandurilor Evenimentul Zilei si Capital catre Bobby Paunescu, in 2010, precum si reducerea numarului de salariati de la 590, cat platea in 2009, la 402, in 2010.

Brandul Diva, scos de pe piata in 2010

Si asta in timp ce tabloidul Libertatea, lider de piata ani la rand, s-a vazut nevoit sa-si scada tirajul dupa ce cititorii au migrat catre o concurenta  din ce in ce mai agresiva, precum Click sau CanCan.

O data cu masurile de restructurare si reducerea costurilor, tot la inceputul anului trecut,  Ringier a decis sa inchida publicatia pentru celebritati Diva, la doar o luna dupa ce devenise din saptamanala, una lunara.

In acest context, preluarea publisherului Edipresse de catre Ringier pare a fi surpriza anului pe piata de media autohtona, in ciuda intentiilor declarate anul acesta, de Michael Ringier, de a-si continua planurile de extindere in Romania.