- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Constantinescu, SPM: Indoor-ului romanesc ii lipseste imaginatia

26 Jun, 00:05 • andra.gheorghe
Razvan Constantinescu, general managerul agentiei de indoor advertising SPM Indoor Division a vorbit pentru DailyBusiness despre specificul publicitatii in mall-uri, avantajele si dezavantajele abordarii acestei nise, dar si slabiciunile indoor-ului local, printre care lipsa de imaginatie a agentiilor si reticenta clientilor in fata proiectelor neconventionale.
Constantinescu, SPM: Indoor-ului romanesc ii lipseste imaginatia

SPM Indoor Division, companie cu capital romanesc, lansata in noiembrie 2007, lucreaza cu o retea de 18 centre comerciale de tip mall, si cu o retea de hipermarketuri din Bucuresti si alte 12 orase din tara. Agentia are in portofoliu, in Capitala, unitati ca Bucuresti Mall, Plaza Romania, City Mall, Unirea Shopping Center, iar in provincie Iulius Mall (Iasi, Timisoara) sau Tomis Mall (Constanta).

DailyBusiness: Cat costa in medie, o campanie pe indoor?
Razvan Constantinescu: Daca luam, spre exemplu campaniile realizate pe scarile rulante dintr-un mall din Bucuresti, costurile se ridica undeva la 14.000-15.000 euro pe luna. Deci e destul de scump, si de aceea se merge foarte mult pe campanii scurte in Bucuresti, pentru ca preturile in indoor sunt foarte mari, comparativ cu outdoorul. Practic, cu banii astia, de regula se merge pe outdoor.

DB: Puteti indica o valoare a cheltuierilor realizate in indoor-ul din mall-uri in 2007?
RC: Cred ca pe mall-uri s-a cheltuit undeva la 4 milioane de euro in 2007, iar in 2008 cred ca se vor cheltui pe la 5,5- 6 milioane de euro.

DB: Cat ocupa aceasta nisa din totalul pietei de advertising din Romania?
RC: Practic, in momentul de fata, indoor-ul ocupa circa 1% din piata de advertising, o pondere extrem de mica. Televiziunile „mananca” foarte mult din banii clientilor. Nici outdoor-ul nu sta senzational din acest punct de vedere, insa sta mult mai bine decat indoor-ul, asta e clar.

DB: Cat timp trebuie sa treaca pentru ca indoor-ul sa devina o piata matura?
RC: Cred ca in circa 2 ani, va ajunge undeva la 3-4% din total bugete de advertising, insa ar fi si atunci putin. Nu trebuie neglijat faptul ca multi clienti se indreapta spre ceva neconventional, vor sa aiba un proiect special, altceva decat ce s-a facut pana la ei, si asta ar putea produce o crestere mai rapida decat cea pe care o estimam noi.

DB: Pe aceasta piata, cativa jucatori mari isi impart intre ei majoritatea clientilor. Cum se descurca o agentie abia lansata in aceste circumstante?
RC: In cazul SPM, trebuie luat in calcul faptul ca oamenii din agentie au deja experienta de peste 2-3 ani in indoor, sunt nume deja cunoscute de industrie, si nu avem nicio problema in a „fura” clientii concurentei.

[quote=Razvan Constantinescu, general manager SPM Indoor Division]Lucrurile nefiind inca asezate pe piata de indoor, exista un potential de crestere mult mai mare decat intr-un mediu saturat[/quote]

DB: Cum este afectata piata de lipsa unui sistem unitar care sa-i masoare traficul?
DB: Piata este cu siguranta foarte afectata de aceste lipsuri, in ideea in care, in acest moment, practic totul se bazeaza pe traficul pe care il declara mall-urile. Noi am gasit o solutie proprie de contorizare, niste countere, prin care putem furniza date destul de exacte.

DB: Aveti de gand sa vindeti acest suport altor jucatori din indoor, sau il veti folosi exclusiv?
RC: Il vom folosi strict pentru noi, pentru clientii nostri, va fi un plus pe care il vom oferi clientilor de media, pentru a putea oferta digital frame-urile bazandu-se pe niste date concrete.

DB: Cat ati investit in acest serviciu si cand veti recupera investitia?
RC: Investitia nu e foarte mare, pentru ca procedeul de la baza sistemului e simpla. Se bazeaza pe un senzor de miscare si pe un counter.

DB: A fost montat in toate locatiile in care activati, sau doar in Bucuresti?
RC: Deocamdata il avem in 11 din 18 mall-uri pe care le operam. Am ales principalele orase din tara si mall-urile cu cel mai mare trafic din cele 18 pe care le putem opera. Pana la sfarsitul anului, vor mai fi inca 150 de digital frame-uri, pe care probabil le vom imparti pe celelalte 7 locatii ramase. In acest scop, pregatim o investitie de 300.000 de euro.

DB: Cum vedeti publicitatea neconventionala care se face astazi in Romania?
RC: Mai avem inca multe de invatat de la cei de afara. Problema e ca deocamdata clientii vor proiecte neconventionale, cer astfel de promovare, insa intr-o anumita limita, nu foarte indraznete. Cer un proiect special, li se da o idee, insa replica lor, cand o primesc e ceva de genul: „e prea mult”. Asta e raspunsul primit cel mai des de la clienti.

DB: De unde aceasta reticenta din partea clientilor?
RC: Din cauza faptului ca printre ei sunt multe branduri internationale, clienti foarte mari, nevoiti sa pastreze o nota de sobrietate, pentru a-si proteja imaginea deja creata in piata.

DB: Puteti da un exemplu de proiect neconventional care nu a fost acceptat de un client in Romania?
RC: Pot da un exemplul unui proiect pe care am vrut sa-l realizam noi. Am avut un client din domeniul vopselelor de par, caruia i-am propus o idee interesanta, o ruleta. Ruleta ar fi fost expusa in mall-uri si ar fi dat ocazia publicului, in cadrul unei tombole, sa-si selecteze culoarea de par preferata. Aceasta idee nu a fost acceptata de client (nu-i pot divulga numele) care a spus ca e un pic prea indrazneata, ca brandul nu se preteaza la asa ceva.

DB: Ce servicii din indoor credeti ca au atins deja un nivel de saturatie?
RC: Panotajul tipic. Spre exemplu, light frame-urile din mall-uri, care din punctul meu de vedere, nu mai functioneaza ca inainte, pentru ca sunt foarte scumpe. Clientii prefera sa cumpere un backlit pe strada decat un light frame in mall, costurile fiind comparabile.

DB: Ce aduce SPM Indoor Division nou pe indoor?
RC: Noi am venit cu proiectul digital frame, dar si cu proiecte speciale pe care le putem implementa in mall-uri. Spre exemplu, acum avem un proiect care presupune in aplasarea in Bucuresti Mall si Plaza doua prisme de dimensiuni foarte mari, 3/6 metri, asemanatoare cu cele folosite in outdoor, in intersectii.

DB: Se impaca bine in spatiul inchis al mall-urilor niste suporturi specifice spatiului outdoor?
RC: Eu zic ca da. Prefer lucrurile mari in spatii mici. Un alt exemplu, am mai avut pentru Alpha Bank, in City Mall, un mash cu dimensiuni 12/14 metri.

DB: Care este avantajul acestor panouri de dimensiuni mari, fata de metodele clasice ale indoor-ului?
RC: In principiu, mall-urile se folosesc pentru brand awareness. Or, in momentul in care pui ceva mare, care ocupa o suprafata foarte mare, automat ai vizibilitate, n-au cum sa nu te vada. Si atunci, pe asta mizam.

Mall-urile din Romania au circa 100.000 de vizitatori unici pe saptamana

DB: Cat timp capteaza atentia publicului un astfel de panou?
RC: Mall-urile in general au un trafic foarte mare, daca discutam de cel din Bucuresti, e undeva pe la 40-50.000 de vizitatori zilnic. Studiile europene spun ca un consumator merge in mall undeva de 2-4 ori pe luna. In Romania, tind sa cred ca cifra e ceva mai mare. Insa, sa spunem ca merg de doua ori pe saptamana, practic ai intr-o saptamana undeva la 200.000 de vizitatori pe mall, din care 100.000 unici care-ti calca spatiul.

DB: De ce investitie a avut nevoie SPM pentru lansare?
RC: Investitia s-a realizat, pana acum, in cele 50 de digital frame-uri (produs care are la baza tehnologia LCD – n.r.) pe care le-am achizitionat, si s-a ridicat la 120.000 de euro.

DB: Ce bilant financiar estimati pentru 2008?
RC: Credem ca pana la finele anului, vom ajunge la o cifra de afaceri de 1,3 milioane de euro, si speram la un profit net de circa 10% din venituri. Avem un obiectiv destul de indraznet, ne dorim sa ajungem primii jucatori de pe piata, undeva peste un an.

DB: De ce ati ales sa abordati nisa de indoor advertising?
RC: Am intrat pe nisa de indoor advertising pentru ca e un domeniu in plina dezvoltare, care inca permite multe lucruri si e in stransa legatura cu piata de real estate. Practic, cu cat se construiesc mai multe mall-uri cu atat vor fi mai multe oportunitati de afisare a clientilor.

DB: Sa inteleg ca imobiliarele reprezinta unul din „motoarele” de crestere a indoor-ului si unul din motivele aparitiei SPM Indoor Division?
RC: Cu siguranta, da. In plus, am considerat ca era nevoie de ceva nou, care sa creasca nivelul pietei, pentru ca in momentul asta se merge foarte mult pe lucrurile clasice, pe panotaj clasic, nu exista prea multa imaginatie in acest domeniu.