Media & Advertising

Cum sa castigi un premiu Effie. Top 10 sfaturi pentru inscrierea in competitie

02 Mar, 00:05 • marian.rujoiu
Felul cum prezinti povestea, intelegerea si respectarea regulamentului competitiei sau timpul alocat inscrierii proiectului sunt cateva dintre cele mai importante reguli de care un participant la Effie trebuie sa tina cont pentru a iesi castigator.
Cum sa castigi un premiu Effie. Top 10 sfaturi pentru inscrierea in competitie

International Advertising Association Romania (IAA Romania) si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) au dat recent startul pentru inscrierea in competitia Romanian EFFIE Awards.

O noutate a competitiei Romanian EFFIE Awards 2012 este permiterea inscrierii campaniilor care au utilizat un singur mediu de comunicare. Astfel, pot participa in competitie campaniile care au utilizat un singur canal media, orice mediu fiind eligibil.

Despre sfaturile pe care agentiile sau clientii le dau pentru castigarea unui premiu Effie sau chiar premiul cel mare, DailyBusiness.ro a consultat mai multi mai multi actori implicati in acest demers.

1.Atentie la regulament
2.Pe bune, atentie la regulament

Victor Stroe, reprezentant Leo Burnett, jurat si autor de campanie participanta la Effie, a spus ca exista agentii care au inscris campanii timp de 5-6 ani la rand, dar au facut aceleasi greseli in completarea formularelor de participare. Astfel, el recomanda citirea si intelegerea regulamentului competitiei.

La randul sau, din perspectiva de client participant la Effie, Stefan Teodorescu, reprezentantul SAB Miller a subliniat faptul ca procesul de completare a formularelor pentru Effie trebuie sa fie clar si sintetic, asemanator “unui spot tv”.

3.Timpul alocat

Stefan Teodorescu, reprezentantul SAB Miller, recomanda ca pregatirea pentru participarea la Effie sa fie facuta cu cel putin 2 luni inainte.

“Acordati-va timp sa explorati toate unghiurile de abordare ale cazului”, recomanda reprezentantul SAB Miller.

Pe de alta parte, reprezentantul  Leo Burnett este de parere ca poti sa scri “un caz “ cu care sa participi la Effie in 24-48 de ore, dar doar daca campania a fost gandita cu mult timp inainte.

“Effie se scrie acasa, in week-end, nu la birou intre doua telefoane“, a adaugat Victor Stroe.
 
4. Effie e un efort de echipa

Potrivit lui Victor Stroe, exista cazuri in care agentia vrea sa inscrie campania la Effie, dar clientul nu este de acord, mai ales daca aceasta nu a dat rezultate in vanzari.

Astfel, pentru a participa la aceasta competitie, scriitorul reclamei, clientul, precum si planner-ul (client service-ul) trebuie sa fie de acord.

La randul sau, Stefan Teodorescu sustine ca aceasta competitie obliga echipa client-agentie sa vada ce a facut bine pentru brandul respectiv, in anul trecut.

“Este post-analiza comuna client-agentie a celor mai importante proiecte ale brandului tau. Acest lucru te ajuta sa vezi ce merita pastrat din campania trecuta pentru cea din anul urmator“, a adaugat Teodorescu. 

In plus, prin participarea la Effie, obtii “validarea intregii piete, afli daca ai facut intr-adevar o treaba buna sau nu”.

Astfel, daca iesi castigator din competitie, atunci acest lucru iti va aduce prestigiu, daca nu, te va ambitiona.

De asemenea, participarea la Effie este si „un PR foarte bun”, o oportunitate de marketing atat pentru agentie cat si pentru client, a adaugat reprezentantul SAB Miller.

5. Mai important e sa rescrii planul de participare decat sa-l scrii

Potrivit recomandarilor, variantele de inscriere in competitie trebuie rescrise de cateva ori pana la forma finala.

Victor Stroe de la Leo Burnett spune ca rezultatele sunt imbunatatite vizibil atunci cand compari varianta 1 cu varianta finala.  Astfel, revizuirea proiectului trebuie sa treaca testul timpului, astfel ca el trebuie lasat 4-5 zile  “la dospit”, dupa care ii pot fi aduse imbunatatiri.

In viziunea lui Stefan Chiritescu, reprezentantul Graffiti BBDO, cel mai important lucru pentru participarea la Effie este scrierea si rescrierea proiectului.

 “Inainte sa te apuci de scris, trebuie sa citesti alte cazuri participante la Effie”, a mentionat Chiritescu.

6. Opinia unui tert

Intrebati oamenii din agentie care nu sunt implicati in campanie, pentru ca ei sunt obiectivi, ii sfatuieste Stroe pe aspirantii la premiile Effie.

Opinia unui persoane neimplicate este importanta nu numai pentru agentia care a realizat campania, ci si din punct de vedere al clientului.

Si Stefan Teodorescu recomanda solicitarea unui feedback din partea unor oameni precum cei din echipa de brand management, vanzari sau chiar mass-media.

7. Povestea povestii

Cazul reclamei cu care te prezinti la Effie nu trebuie sa fie expunerea unei serii de informatii.  Proiectul este citit de “niste oameni” din advertising carora le plac povestile.

“E uman sa fie mai putin implicati daca nu ii atrage povestea”, a afirmat Victor Stroe de la Leo Burnett, adaugand ca in alte state, formularul Effie este completat de scriitori.

Si Stefan Chiritescu, reprezentantul Graffiti BBDO, recomanda “scrierea unei povesti, nu a unui plan de competitie de business”.

8. Partea de background al proiectului sa fie cat mai clara

Si asta pentru ca juratii au la dispozitie putin timp, de aproximativ 85 de secunde, pentru a citi fiecare pagina din proiectul inscris, potrivit lui Victor Stroe.

9. Izolarea efectelor comunicarii

Totodata, Victor Stroe a spus ca din experienta lui de jurat a observat ca au existat multe campanii “destepte”, dar care nu prezentau contributia agentiei in proiectul respectiv,  ca de exemplu pozitionarea produsului pe piata sau chiar lansarea de produs.

10. Pregatirea proiectului trebuie sa fie ca pledoaria unui procuror

Si asta pentru ca respectiva comunicare a proiectului este cea responsabila pentru succesul campaniei, iar toate elementele prezentate trebuie sa duca catre acest scop.

Exista insa tentatia de a spune lucruri in plus despre partea nevazuta a reclamei care nu conteaza insa pentru juriu, este de parere Victor Stroe.

De asemenea, spatiul oferit de sectiunile formularului de participare la Effie nu trebuie “umplut pana la refuz” cu informatii.

“Nu faceti din jurati un specialist pe segmentul dumneavoastra de piata”, Victor Stroe.

La fel de importante sunt si titlurile date proiectelor. Si asta pentru ca ele fac povestea. Te ajuta sa scri si ii ajuta pe jurati sa inteleaga despre ce e vorba in respectiva campanie, a mai spus reprezentantul Leo Burnett.

“Strategia de participare trebuie sa curga ca intr-o prezentare de pitch, respectiv una care sa vanda”, a mai spus Victor Stroe.

Printre brandurile din Romania, castigatoare ale editiei Effie 2011, s-au numarat campaniile pentru Napolact, American Rom, Dedeman, Tarom sau Fundatia pentru SMURD.