Media & Advertising

Din culisele competitiei Antena-Pro: Erorile din care toata lumea pierde

22 Feb, 00:08 • marian.rujoiu
Isabella Carmu a preluat conducerea Antenei 1 la inceputul acestui an, dupa 15 ani de lucru in cadrul Intact, timp in care a negociat mai multe contracte cu reprezentanti ai marilor case de productie precum Warner Bros, Disney sau MGM.
Din culisele competitiei Antena-Pro: Erorile din care toata lumea pierde

In prezent, negociaza aducerea unui nou format in Romania care va fi difuzat la Antena1. Despre toate acestea, dar si despre lupta cu concurenta si importul de seriale,  Isabella Carmu a stat de vorba cu DailyBusiness.ro.

DailyBusiness.ro: Ce formate noi veti aduce la Antena 1 in 2012?
Isabella Carmu: Suntem pe ultima suta de metri in semnarea unui contract pentru a aduce un show care se bucura de mare succes in cateva tari europene. Planuim sa-l lansam in aceasta primavara, as vrea insa sa spun despre ce-i vorba atunci cand toate actele vor fi in regula. Este vorba despre un talent show cu vedete, un format de data recenta, care, in tarile unde a fost difuzat, a reusit sa obtina un market share de aproape 50%.

DB: Ce formate de emisiune vor iesi din grila Antenei 1 in 2012?
IC: Atata vreme cat performeaza si-si ating obiectivele de audienta, deci sunt pe placul publicului, show-urile nu sunt scoase de pe post. In momentul actual, emisiunile din grila se conformeaza acestor criterii. N-as avea nicio problema in a va spune ca o anumita productie nu are performantele la care ne-am fi asteptat. Suntem o televiziune comerciala, care produce si importa formate de divertisment, iar daca un show nu performeaza, nu reuseste sa se sustina financiar, iese. Televiziunea, chiar daca are un aer glamouros, este un business care oricare altul, iar regulile de afaceri sunt aceleasi oriunde in lume.

DB: Daca ar fi sa facem un top al celor mai profitabile emisiuni dupa audienta vs. publicitate atrasa, difuzate la Antena 1, cum ar arata acestea?
IC: Depinde din ce punct de vedere privesti problema. Exista doua criterii de profitabilitate: profitul versus costuri sau, valoarea absoluta a profitului, si n-as vrea sa nedreptatesc pe nimeni. X Factor este una dintre productiile Antenei 1 cu recorduri de incasari din publicitate.

Despre competitia cu „Romanii au talent”: Nu o sa repetam erorile din sezonul trecut

DB: Pro TV  a inceput sa difuzeze „Romanii au talent”. Cum, respectiv cu ce format, va ganditi sa atrageti audienta pentru acel interval orar?
IC: N-o sa repetam erorile din sezonul trecut, facute de principalul nostru competitor. Din suprapunerea a doua formate puternice, toata lumea are de pierdut, si televiziunile, dar si telespectatorii. Cel mai bun exemplu este cand Pro TV a programat Divertis in acelasi interval orar cu „In puii mei”, de la Antena 1. Dupa o prima confruntare, cand Mihai Bendeac a realizat adevarate performante de audienta si a invins la diferente foarte mari cunoscuta trupa, Pro TV a fost nevoit sa reprogrameze show-ul Divertis in alta zi.

DB: Ce alte erori s-au mai facut in aceasta „lupta”?
IC: O a doua eroare de programming a competitiei noastre a constat in difuzarea, in acelasi sezon, a unui talent show cu voci, dupa ce Antena 1 anuntase ca va introduce in grila „X Factor”. Am asistat la ceea ce se numeste supraexpunere, ambele formate au avut de suferit, audienta a urmat o curba descendenta si la X Factor, dar si la Vocea Romaniei, telespectatorii se saturasera de oameni, fie si si foarte talentati, care cantau, era deja prea mult sa vezi si la Antena 1 si la Pro TV un show, care, in ultimele editii, a avut aceleasi reguli. Vom avea in aceasta primavara, asa cum spuneam, un talent show pe care urmeaza sa-l anuntam in curand, tot un format international, dar care este altceva decat „Vocea Romaniei”.

Importul de telenovele, o solutie buna de business

DB: Din ce in ce mai multe televiziuni mizeaza pe importul si difuzarea de seriale sud-coreene, turcesti si indiene. Cat de convenabile sunt aceste investitii din punct de vedere al raportului dintre audienta si investitii in publicitate?
IC: Este o solutie buna de business, doar ca prezinta un potential limitat. Atunci cand achizitionezi aceste seriale iti asumi cateva consecinte. Astfel de productii sunt urmarite intr-o majoritate covarsitoare de femei dintr-o categorie sociala foarte bine delimitata. Ca atare, incasarile din publicitate se limiteaza strict la produsele targetate pe publicul mentionat. Exceptiile de la regula sunt foarte putine.

DB: Vom  vedea si alte seriale de acest gen la Antena 1?
IC: Noi am fost destul de rezervati in achizitionarea acestui gen de productii. Dar daca vom identifica un serial cu un potential mare de audienta, il vom achizitiona.

DB: De ce credeti ca au succes la publicul din Romania astfel de seriale?
IC: Conteaza foarte mult scenariul si transpunerea in scena a povestii. Succesul unui serial consta in atragerea unui numar cat mai mare de telespectatori care sa se identifice cu intamplarile din serial si cu intamplarile cu care acestea se confrunta.

BD: In aceste conditii, mai renteaza investitia in telenovele romanesti?
IC: Suntem o televiziune mare, care s-a specializat in timp in productii proprii de divertisment, punerea in scena a acestor seriale reprezinta o parte din ceea ce inseamna astazi Antena 1. Cu siguranta, cheltuielile sunt mult mai mari decat daca am opta pentru importarea unor telenovele.

DB: Cum a afectat criza economica business-ul de televiziune?
IC: Ne-a obligat sa fim mai creativi in ceea ce priveste  dezvoltarea de noi formate TV si  mult mai selectivi in producerea lor. Totodata, am incercat sa ne intelegem cat mai bine telespectatorii, pentru ca o televiziune are sarcina de a imbina intr-un mod fericit cerintele si asteptarile clientilor si dorintele publicului. Succesul se gaseste in aceasta “intersectie”.

DB: Cum a evoluat numarul de telespectatori ai Antenei 1 in 2011 fata de 2010?
IC: Sunt mandra sa vorbesc despre o crestere a numarului de telespectatori care urmaresc Antena 1, audientele noastre sunt pe o curba in crestere inca din 2008. Este un indice ca suntem receptivi la dorintele telespectatorilor si ca suntem mereu intr-un proces de adaptare la nevoile de consum ale publicului.

BD: Cum afecteaza audienta faptul ca, in urma recensamantului, a rezultat ca suntem mai putin cu cateva milioane  bune fata de penultimul recensamant, din 2002?
IC: Panelul reprezentativ este alcatuit conform datelor oficiale, iar datele de audienta nu sunt afectate.