Media & Advertising

Media la final de an: TV-ul, regele care si-a sapat singur groapa, printul care respira prin marketing, radioul aproape invizibil

19 Nov, 16:06 • andra.gheorghe
Fragmentata, "negociata la sange" de clienti pe bani din ce in ce mai putini. Asa arata piata locala de media din Romania. Reprezentantii a trei dintre cele mai importante canale media din Romania - Ioan Codrut Seres, seful televiziunilor Intact, Claudiu Serban, seful companiei care editeaza Evenimentul Zilei si Capital, si Serban Huidu, om de radio si TV, responsabil cu radiourile SBS - au analizat nisele de piata pe care le reprezinta, cu bune si rele, in anul de criza 2010, prezenti la evenimentul OMD Predicts.
Media la final de an: TV-ul, regele care si-a sapat singur groapa, printul care respira prin marketing, radioul aproape invizibil

Televizorul inca este rege in casa romanilor, dar si in randul clientilor de publicitate. Ioan Codrut Seres, presedintele consiliului de adiministratie al Intact Media Group, spune ca in 2010 aproape 70% din investitiile advertisderilor locali au fost indreptate spre TV. In 2011, televiziunile vor continua sa fie cap de afis in media planurile clientilor, investitiile in aceasta media urmand sa creasca cu 5%-10% fata de anul acesta, sustine Seres.

TV-ul a ramas rege, dar nu fara sacrificii, dupa cum remarca Serban Huidu, om de radio si realizator la Prima TV.

„In 2009, cand liderul (n.r – Pro TV) a vrut sa ramana lider cu orice pret, si a scazut pretul pe punctul de audienta cu 70%, toata piata a cazut in cap”.

Printul a fost in cadere libera din 2009 incoace, singurul instrument care l-a tinut pe linia de plutire fiind un marketing extrem de agresiv.

„Adevarul a fost campionul care a salvat printul quality. Cum? Prin carti vandute la kilogram. Marketingul prost loveste in toata piata. Click a fost un alt campion, care a salvat tabloidele. A devenit lider cu cate 1 milion de euro pe trimestru oferit sub forma de premii, in 2009. Cu banii astia, cum sa nu fii numarul unu?”, se intreaba, retoric, Claudiu Serban.

Potrivit acestuia, numai problemele publisherilor cu retelele de distributie au cauzat pierderi de 35% pentru editori, in 2010. La care se adauga strategiile de marketing costisitoare, care aproape au anihilat continutul.

Vizavi de online, publisherul nu il considera „cel mai mare dusman al printului”, lipind aceasta eticheta de alta media: TV-ul.

„Cel mai mare dusman al presei pe hartie sunt televiziunile de stiri. Este anormal ca intr-o tara cu 22 milioane de locuitori sa existe 3 televiziuni de stiri”, spune Serban.

Directorul general Evenimentul zilei si Capital este ceva mai optimist in predictiile pentru 2011, mizand pe un continut de calitate si cresterea prezentei pe online.

„Cred ca marketingul se va potoli, iar publisherii vor incepe sa se orienteze, din nou, spre o crestere prin continut de calitate. Mai cred si in posibilitatea transformarii unor cotidiene in saptamanale, si investitii importante in dezvoltarea publishingului online, impulsionate de dezvoltarea tabletelor PC, gen iPad”, explica Claudiu Serban.

Piata radio este prea mica, vizavi de eforturile depuse de oamenii care il creeaza, sustine Serban Huidu, care spune ca activitatile din radio ii asigura doar 10% din veniturile personale lunare.

Huidu subliniaza ca radioul este una din putinele nise de media independente pe piata locala.

„Nu depindem de distribuitori, ca ziarele, nu depindem de cablisti, ca televiziunile. Dar avem, inca, probleme de masurabilitate si cu modul in care suntem vanduti. Studiile in functie de care suntem ‘cumparati’ de advertiseri sunt incomplete si superficiale”, spune Serban Huidu.

Cifrata la 339 milioane euro in 2009, piata locala de media ar putea inregistra o scadere cuprinsa intre 10% si 20% anul acesta, si un nou recul, de 5%-10% in 2011, spun specialistii.

Declaratiile au fost facute vineri, in cadul conferintei OMD Predicts, realiaza de agentia de media OMD Romania.