Media & Advertising

O noua recesiune? Care ar fi urmarile pentru piata de media

28 Feb, 00:05 • marian.rujoiu
Ce efecte ar avea o posibila reintoarcere la recesiune asupra investitiilor in publicitate? Economia Romaniei a scazut in ultimul trimestru al anului trecut, potrivit statisticilor oficiale, iar daca datele vor confirma un declin si in primele trei luni ale acestui an, atunci putem spune ca "frige".
O noua recesiune? Care ar fi urmarile pentru piata de media

Bogdan Prajisteanu, director general  MEC Romania, a declarat ca in cei doi ani de recesiune care au venit dupa o crestere a produsului intern brut de peste 7% din 2008, piata de media din Romania a scazut cu aproximativ 40%.

In aceste conditii, Prajisteanu apreciaza ca este foarte putin probabil sa se intample exact acelasi lucru daca Romania va intra in recesiune, pentru ca sunt multe mecanisme economice si comerciale „resetate”, ceea ce va face ca scaderea sa fie relativ mica, de 5-10%.

[img=2632]Bogdan Prajisteanu[/img] „Revenirea economica din 2011 este timida, iar barometrul ei – piata de publicitate – arata in continuare scadere si in 2011, ceea ce inseamna ca revenirea este inceata si fara stimularea consumului, piata de media se va chinui si in 2012”, a adaugat directorul general  MEC Romania.

„Piata de media va stagna sau va cobori usor”

Efectul? Piata de media poate sa stagneze, sau in cel mai rau caz, sa inregistreze o usoara scadere, in conditiile existentei unor stimuli, respectiv alegerile locale si parlamentare care vor „compensa usor” scaderile clientilor traditionali, potrivit lui Bogdan Prajisteanu.

„In 2012 avem doua randuri de alegeri, locale si parlamentare, astfel ca statiile TV de stiri, mediul online sau piata de OOH ar putea fi principalii beneficiari in 2012„, a mai afirmat reprezentantul MEC.

La randul sau, Ileana Tomescu, managing partner Brand Connection, a afirmat ca piata media din Romania nu va creste nici in 2012.

Si asta pentru ca evolutia PIB-ului pe cap de locuitor, a somajului si a increderii consumatorilor influenteaza vanzarile, care la randul lor se reflecta si in bugetele de publicitate.

[img=2634]Ileana Tomescu [/img] „Daca ne uitam la previziunile pentru acest an, incertitudinea este mare. PIB-ul este estimat sa urce cu 1 % in 2012, insa exista si premizele unei evolutii negative, costul carburantilor ale utilitatilor vor creste, rata somajului probabil va fi constanta si la fel si  inflatia”, a precizat Tomescu, adaugand ca toti acesti factori nu vor incuraja cresterea puterii de cumparare si implicit nici consumul.

Olimpiada de la Londra si Campionatul European de Fotbal

In acelasi timp, director general  MEC Romania a amintit ca tot in 2012, din punct de vedere mediatic, „doua mega-evenimente” vor influenta in 2012 atat piata de media romaneasca, cat si cea internationala, respectiv Olimpiada de la Londra si Campionatul European de Fotbal.

Astfel, potrivit lui Bogdan Prajisteanu, interesul pentru acest gen de evenimente se va vedea nu numai in audientele livrate de televiziune, dar si in interesul advertiserilor de a se ascocia cu aceste evenimente care ar putea sa le ofere suport solid de vanzari si imagine.

Cu toate acestea, inceputul lui 2012 a adus o stare de confuzie in piata de publicitate romaneasca, „ce reflecta rascrucea la care se afla azi economia noastra”.

„Avem pe de o parte politici fiscale si monetare solide, inflatie scazuta, precum si o crestere economica usor peste asteptari in 2011 si estimata peste media europeana in 2012, insa interdependenta de UE si de asteptarea de intrare in recesiune a unor tari face sa stagneze consumul, iar investiile in media si publicitate sa fie timid anuntate de catre advertiseri”, a mai spus Prajisteanu.

Astfel, potrivit acestuia, la TV, datorita ofertelor speciale de sezon GRPs (vizualizari ale reclamei exprimate in procente) vanduti pana la mijlocul lunii februarie sunt cu peste 15% peste anul anterior ceea ce sugereaza o usoara crestere de aproximativ 5-7% a investitiilor nete.

Pe de alta parte, celelalte suporturi sunt sub anul anterior in aceeasi perioada ceea ce conchide ca suntem probabil la acelasi nivel de piata cu 2011.

La randul sau, agentia Brand Connection estimeaza ca investitiile in piata de media vor stagna la nivelul de anul trecut, sau vor duce la o scadere de cel mult 3%.

Astfel, Ileana Tomescu, managing partener in cadrul companiei, anul acesta TV-ul va pierde 2% din publicitate in fata Internetului, acesta fiind singurul canal media care creste.

De asemenea, radioul si presa scrisa vor continua sa scada usor, iar cota lor de piata se va mentine sau va scadea marginal in acest an.

Pentru OOH, reprezentanta Brand Connection estimeaza o scadere cu 5-7%, in special din cauza „bulversarilor generate de campaniile electorale, care vor ocupa mult spatiu de expunere si nu vor genera venituri mari”.

Pe aceeasi tema puteti citi si:
Tendinte 2012 pe piata de media: Unde si cum vor merge banii