De-a lungul ultimilor 100 de ani, comunicarea a traversat etape, adaptandu-se contextelor sociale, politice, demografice. Dar PR-ul, dragul de el, nu s-a speriat niciodata… a iesit din multe nebuloase. Si, cu bugete optimizate, curaj, creativitate si mult online, PR-ul va razbi si in 2009.
Valoarea pietei de comunicare in prima jumatate a anului a scazut fata de perioada similara a anului trecut, iar trendul se va mentine pana la sfarsitul anului. Valoarea pietei de PR este estimata pentru anul 2008 la 25-30 milioane euro, prin suma cifrelor de afaceri ale principalilor 20 de jucatori, care fac 80% din total piata. Pentru anul in curs, un scenariu realist arata o descrestere cu 5-10% a pietei. Scenariul optimist arata stagnare.
Scaderea se resimte in special la nivelul bugetelor dedicate evenimentelor speciale si campaniilor de responsabilitate sociala. La nivelul bugetelor pentru consultanta, comunicare B2B, campanii de customer satisfaction, nu se resimt descresteri, dimpotriva.
In primele 6 luni din 2009, piata a fost dezorientata. Multe companii au inceput anul intr-o stare metastazica de freeze. Reactia cea mai la indemana a fost rarefierea bugetelor de comunicare, insa nu eradicarea lor. Diferenta s-a facut la nivel de maturitate si inteligenta: companiile mature au ramas constiente de importanta comunicarii si au dezvoltat proiecte noi, focalizandu-se asupra actiunilor accesibile & cost efficient.
Cat despre fee-urile agentiilor de PR, ele nu prea au cum sa scada si ma refer aici exclusiv la acele agentii de top, care ofera clientilor calitate si standarde, nu la agentiile care vand articole la kilogram.
Asteptari pentru a doua jumatate a lui 2009? Nu ma dezic de la ceea ce spuneam recent: PR-ul este colacul de salvare al companiilor! Tendinta pietei este aceea de a maximiza rezultatele unor eforturi financiare minime. Iar PR-ul este singurul care indeplineste simultan 3 criterii esentiale din punctul de vedere al oricarui client: este eficient, creativ si ieftin.
Si mai am o asteptare: nivelul de specializare. Am invatat in acesti ani ca „nu tot ce zboara se mananca”. La nivelul industriei, ne-specializarea oamenilor este un issue care ne poate expune la riscuri nedorite.
Pana la momentul in care vorbim, raman convinsa ca echipele client – agentie s-au sudat mult in aceasta perioada, business-ul s-a umanizat si cei care au inteles cum e cu importanta comunicarii deja s-au triat pe piata.
Managerii maturi planifica deja prima jumatate a anului 2010.
Articol scris de Hortensia Nastase
Managing director Lowe PR