- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Presa locala de business in ochii managerilor: Merge spre bine, dar are destule \”pacate\”

01 Dec, 00:01 • emanuel.ceciu
Presa romaneasca de business s-a apropiat de nivelul de calitate din Occident mai repede decat multe alte domenii, admit oamenii de afaceri din Romania, care au insa destule lucruri sa ii reproseze: fluctuatia personalului si a stilului editorial, delimitarea uneori neclara a redactiilor fata de departamentele de marketing, precum si ne-definirea unor nise exacte pe care publicatiile sa le urmeze consecvent.
Presa locala de business in ochii managerilor: Merge spre bine, dar are destule \pacate\

DailyBusiness.ro a realizat o scurta analiza „de partea cealalta a baricadei” si a intervievat manageri si oameni ce influenteaza, prin parerile si activitatea lor, diferite industrii, afland parerea acestora asupra presei de afaceri din Romania.

Managerii nu au ezitat sa sublinieze, uneori comparand cu publicatii de renume din presa internationala, defectele si lipsurile resimtite la publicatiile autohtone.

Ca o parere aproape generala, prima investitie pe care trebuie sa o faca un trust de presa este in oameni, in jurnalisti specializati pe anumite domenii. Catalin Marinescu, presedintele autoritatii in telecomunicatii ANCOM, spune ca in presa este nevoie de jurnalisti performanti si de manageri competenti, care sa fie capabili sa maximizeze oportunitatile locale.

Marinescu remarca si o problema in delimitarea clara a segmentului de cititori pe care o anumita publicatie incearca sa il atinga si sa il fidelizeze.
[img=452]Catalin Marinescu[/img]
Publicatiile de succes din presa internationala exceleaza in alegerea caii editoriale, urmand-o cu fidelitate. Cred ca o diferenta majora intre presa de la noi si cea occidentala este insasi definirea foarte clara a publicului tinta, a obiectivelor de afaceri si editoriale. Presa internationala se specializeaza foarte precis pe un segment de piata, in timp ce la noi e disponibil un numar destul de limitat de publicatii cu adevarat specializate”, este de parere seful autoritatii ce reglementeaza jucatori din piata precum Orange Romania, Vodafone sau Romtelecom. „As mentiona si faptul ca multe publicatii straine au reusit sa se pozitioneze foarte clar din punct de vedere al tipului de scriitura jurnalistica practicat, al liniei adoptate, astfel incat cititorii stiu foarte bine catre ce publicatii sa se indrepte in functie de propriile nevoi. Aici a contat desigur si o lunga traditie de existenta a acestor publicatii, care au beneficiat de mai mult timp de sansa exprimarii libere”, a mai spus Marinescu. [quote=Silviu Hotaran, Gustav Kaeser]Se spune ca o tara are presa pe care o merita[/quote]
Silviu Hotaran, omul ce a condus Microsoft Romania timp de 12 ani si care a infiintat ulterior Gustav Kaeser Training International, companie de training si leadership, compara de asemenea presa din Romania cu cea internationala si subliniaza note discordante intre cele doua. „In general, presa din exterior este mai constienta ca este un instrument in serviciul societatii, care are putere de influenta si ca este responsabila de modul cum utilizeaza aceasta putere. In consecinta, se incearca promovarea unei atitudini si maniere de influenta pozitive, promovarea obiectivitatii si responsabilitatii”.

Manuela Oprisan, PR manager pe Europa Centrala si de Est pentru producatorul de cip-uri Intel, considera ca, in cazul presei de business pe care o citeste cel mai des, „este regretabil faptul ca in multe cazuri inca nu exista o delimitare clara a redactiei fata de departamentul de marketing/publicitate”.

„Simt nevoia unei prese mai specializate, a unor jurnalisti avizati sa acopere anumite subiecte in cunostinta de cauza, indiferent de domeniu. Prin definitie, presa este un ‘caine de paza’ al societatii, iar in acest caz trebuie sa ne asiguram ca si in Romania oamenii sunt informati corect, fara echivoc si la obiect, de catre jurnalisti”, mai spune Oprisan.

In ceea ce priveste segmentul presei de business, Hotaran se arata mai optimist decat alti manageri din piata. „Se spune ca o tara are presa pe care o merita. Cred ca, daca presa de business se apropie de calitatea celei din exterior, in alte domenii suntem departe”.

Ce lucruri pozitive percep managerii asupra presei de afaceri

Lorand Szarvadi, directorul executiv si fondatorul celui de-al doilea retailer IT&C din Romania, Domo, observa cresterea presei de business din Romania. „Am sesizat mai ales o evolutie a interesului pentru online. Eu personal, de aproape sase luni, urmaresc presa de business in special pe Internet”, spune Szarvadi.
[img=451]Silviu Hotaran[/img]
Afirmatia sa este dublata de a lui Radu Ionescu, manager si fondator al agentiei de publicitate online Kinecto. „Cred ca viitorul este online. Inclusiv al presei. Pledez pentru investitii in infrastructura si in oameni, viziune pe termen lung, strategie editoriala bine definita si pozitionarea corecta pe piata”, spune Radu Ionescu. „Concurenta mare a ridicat stacheta in ‘goana’ dupa subiecte”, continua acesta.

Silviu Hotaran considera ca, in general, Romania are o presa libera, „care chiar reprezinta o putere in stat. Numarul mare de ziare, reviste, posturi radio si TV, situri on-line, dovedesc potential ridicat, chiar in comparatie cu alte tari din Europa”, spune fostul sef al Microsoft Romania. El subliniaza ca presa de business „a devenit o voce mult mai ascultata”, capatand mai multa credibilitate pe timp de criza economica. „Subiectele sunt evident interesante si importante, cu impact direct asupra calitatii vietii pentru cei mai multi dintre noi. Calitatea jurnalistilor care lucreaza in acest domeniu a crescut si ea, ca sa nu mai vorbim despre competenta si chiar prestigiul colaboratorilor externi”, spune Hotaran.

La randul ei, Manuela Oprisan sustine ca apreciaza in mod deosebit dorinta jurnalistilor de business de a acoperi cat mai mult subiecte si evenimente ce se intampla pe plan local.

Presa de business din Romania a reusit sa isi creeze un public fidel „invatand odata cu el si aducand in plus curiozitatea si dorinta de cunoastere care n-ar trebui sa lipseasca niciunui jurnalist”, spune Marinescu. „La cresterea calitatii produselor presei economice a contribuit specializarea jurnalistilor pe domenii, dar si atragerea in mediul jurnalistic a unor experti in masura sa ofere un punct de vedere avizat, ce au in spate o pregatire tehnica temeinica”, a mai declarat Marinescu, pentru DailyBusiness.ro.

Cum se vede „din afara” batalia dintre marile trusturi de presa

Silviu Hotaran spune ca nivelul de competitie dintre trusturile de presa este foarte ridicat in Romania, lucru benefic dezvoltarii industriei. Cu toate acestea, „atitudinea si comportamentul grupurilor de presa lasa de dorit. Acestea reflecta insa o realitate a societatii noastre, sa ne uitam la ce se intampla in politica, de exemplu. Eu le doresc celor ce-si vad implinirea aspiratiilor in presa sa depaseasca stadiul de a da ce cred ca li se cere si sa utilizeze statutul de a 4-a putere in stat pentru a influenta in bine societatea. Altfel spus, sa aiba o viziune pe termen lung”, spune Hotaran.
[img=453]Lorand Szarvadi[/img]
Exceptand presa autohtona, managerii companiilor „rasfoiesc” frecvent, fie in mediul digital, TV sau print, titluri precum The Economist, The Wall Street Journal, Business 2.0, CNN, Reuters sau EuroNews. De asemenea, o sursa de informatii ce creste in importanta este reprezentata de retele sociale precum Twitter.

Diferentele intre presa romaneasca si cea straina pot fi, in unele cazuri, „socante”.

„Pentru mine este o diferenta socanta in a urmari un canal de stiri ca CNN de exemplu, si canale de stiri din tara”, spune Silviu Hotaran. „Percep intentia de a fi informat cu obiectivitate la CNN, insa ma simt stresat, provocat, chiar enervat de ceea ce vad la noi. La generarea unei asemenea stari pot contribui subiectele, invitatii, dar si jurnalistii insisi. Critica in toate directiile este la ordinea zilei. Negativul are un rol cu totul exagerat, este chiar incurajat prin modul in care este promovat. Din pacate, in acest mod se ajunge intr-un cerc vicios. Eu tare mi-as dori sa putem crea unul virtuos. Presa de business poate constitui un varf de lance in aceasta directie„, conchide Silviu Hotaran.