Media & Advertising

Sfarsit de istorie? De ce se prabuseste presa scrisa

20 Jun, 00:03 • ioana.mucenic
Infiintarea de noi televiziuni, scaderea investitiilor si a vanzarilor, fac ca presa scrisa sa poata supravietui cu greu actualelor conditii de piata, iar independenta si autofinantarea par a fi deziderate utopice.
Sfarsit de istorie? De ce se prabuseste presa scrisa

Claudiu Serban, director general al Evenimentul Zilei si Capital, a declarat ca in anii trecuti, inainte de alegeri, apareau multe cotidiene, in timp ce azi apar televiziuni.

Potrivit lui Claudiu Serban, presa este subventionata de diverse entitati din mediul de afaceri, acest lucru fiind o realitate acceptata.  

„Daca nu te poti sustine prin propria ta menire, de a informa, vei sluji niste interese, acelora carora te finanteaza”, a adaugat reprezentantul celor doua publicatii. 

El a mai spus ca inainte de criza economica, pe cand  Evenimentul Zilei si Capital erau detinute de grupul de presa elvetian Ringier, presa era sustinuta  de publicitate, existand un mod etic de functionare. 

Pe fondul crizei, industria de publicitate s-a prabusit, iar sistemul de distributie „nu prea mai exista”. 

„Nu vom putea sa avem o presa independenta, presa este incapabila sa fie independenta financiar. Probabil ca sunt prea multi jucatori in piata, reamintesc ca numarul lor este in continua crestere”, a afirmat Serban.

El a spus ca „mediul de afaceri are presa pe care o finanteaza”, si a subliniat ca pretentia publisherilor nu este ca oamenii de business sa subventioneze, ci mass media sa fie sustinuta de cetateni, in mod transparent, prin faptul ca o cumpara si o citesc. 
[quote=Claudiu Serban, director general EvZ si Capital]Presa scrisa nu mai este o presa de masa, ci o chestiune elitista a unor minoritati[/quote]
Nici macar elitele mediului de afaceri nu au timp sa citeasca presa, mai ales pe hartie. Cei mai multi citesc monitorizari de presa”, a adaugat Serban.  

De aceeasi parere este si Daniel Apostol,  CEO Money Channel, care a afirmat ca presa economica se descurca greu, pentru ca mediul de afaceri nu se uita la ea.

„Presa este oglinda societatii si a felului in care este finantata”, a adaugat Apostol.  

La randul sau, Rasvan Popescu, presedinte al Consiliului National al Audiovizualului, a declarat ca in Romania functioneaza 750 de posturi de televiziune, 630 de posturi de radio si peste 3.700 de retele de cablu.

„Numai in campania electorala s-au angrenat 350 de posturi, peste 200 televiziuni si restul radio. Avem 7 canale de stiri, lucru nemaiintalnit in niciuna din fostele tari socialiste, si oricum pe tot ce inseamna Europa centrala si sud-est. Toate astea sigur ca ne ajuta sa fim mai putin vulnerabili la eventuale tentative de manipulare, la abandonarea obiectivitatii, pentru ca avem unde sa ne cautam informatia”, a afirmat Popescu. 

Potrivit presedintelui CNA, aceasta dezvoltare a avut loc si in anii de criza, prin cresterea numarului de licente acordate si a numarului de programe, care are loc in ultimii ani pe un fond din ce in ce mai modest al publicitatii.