- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Strategia portofoliului de brand

04 Oct, 00:03 • Redactia DailyBusiness
Autor: David A. Aaker
Strategia portofoliului de brand

Editura Brandbuilders
Colectia Marketing&Advertising

Pret 40 lei

Titlu original: „Brand portfolio strategy: creating relevance, differentiation, energy, leverage and clarity”

Cartea intr-un minut

Exista cateva motive pentru care trebuie sa branduim. Un nume de brand poate facilita retinerea atributului, adauga credibilitate, ajuta la transmiterea mesajului si poate oferi o baza pentru un avantaj competitiv. Un brand face ca transmiterea informatiilor sa fie mult mai eficienta si usor de realizat.

Cronica DailyBusiness

Brandingul este folosit pentru a identifica imbunatatirile efectuate la nivelul produsului. Cand acestea sunt minore sau implica unele corectari de greseli, atunci nu este indicat ca schimbarea sa fie semnalata. Cand imbunatatirile sunt majore, trebuie sa se opteze fie pentru o caracteristica de brand, o noua generatie sau pentru un brand cu totul nou.

Dezvoltarea unei strategii a portofoliului de brand implica mai multe decizii, precum ierarhizarea brandurilor si subbrandurilor, extinderea unui brand catre domeniul superpremium sau cel al pietei ieftine, dezvoltarea unei surse de energie a brandului.
Rolurile portofoliului de brand includ un brand strategic, o sursa de energie pentru brand, un brand tip silver bullet, un brand adiacent si un brand cash cow.

Brandul strategic ar trebui sa primeasca finantarile de care are nevoie. Un element care confera energie brandului este alcatuit din orice produs, promotie, sponsorizare sau program branduite, care conduc la imbunatatirea semnificativa a unui anumit brand. Brandurile tip silver bullet sunt cele care pot juca un rol strategic in schimbarea sau sprijinirea imaginii unui alt brand.

Brandurile tip flanker sunt folosite in lupta cu concurenta, protejand astfel brandul principal de conflict. Un astfel de brand este utilizat atunci cand un competitor lanseaza un produs pozitionat in categoria cu preturi mici.

Un brand tip cash cow nu necesita investitii la fel de mari precum celelalte branduri. Vanzarile pot sa stagneze sau sa scada treptat, dar exista o baza solida de clienti fideli care nu vor abandona brandul.

Un brand principal (sau un brand mama) este indicatorul principal al ofertei, punctul de referinta. Un brand cu rol de sustinere confera credibilitate si importanta ofertei. Subbrandurile sunt branduri care modifica asocierile unui brand principal sau brand-mama. Ele pot adauga asocieri, o personalitate de brand, o categorie de produse si chiar energie.

Relevanta unui brand se produce cand sunt indeplinite doua conditii. Exista o nevoie clara a clientilor fata de categoria brandului si brandul se regaseste in grupul acelora care sunt percepute de client ca fiind relevante.

La extrema stanga a spectrului brandurilor se gasesc acele firme numite ignorante ale tendintelor.Ele ignora tendintele pietei si constata cu surprindere ca brandul lor nu mai este relevant la nivelul unei importante subcategorii de piata.

La mijloc se gasesc respondentii la tendinte, care urmaresc cu grija tendintele astfel incat ofertele sa le ramana in permanenta actuale si relevante. La extrema dreapta sunt firmele care creeaza, influenteaza tendintele si care definesc categoria, intitulate generatori de tendinte.

« Multe piete par sa se indrepte spre modelul de clepsidra, unde cresterea se afla mai degraba in partea de sus sau in cea de jos decat la mijloc. O parte din ce in ce mai mare a populatiei cauta recompensele simbolice si functionale ale statutului lor, in timp ce o parte din ce in ce mai mica a populatiei incearca sa-si reduca cheltuielile si sa identifice adevaratele ocazii », spune David A. Aaker.

Pentru segmentul cu preturi mici, organizatia trebuie sa dezvolte un avantaj legat de cost, altfel afacerea va fi vulnerabila. Pe segmentul superpremium, trebuie stabilite puncte clare de diferentiere.

O sursa de crestere este reprezentata de piata produselor cu preturi mici, a carei vitalitate considerabila este condusa frecvent de catre consumatorii in cautare de preturi mici, de retaileri si de noile tehnologii.

Daca motivul pentru care o companie vrea sa intre pe piata produselor cu preturi scazute este acela de a obtine cat mai mult volum, atractia fundamentala pentru accesul intr-o categorie superioara este aceea de a obtine profituri mai mari, de a insufla vitalitate brandului si bussinesului, de a imbunatati imaginea brandului prin asociere cu o calitate mai inalta si o oferta mai prestigioasa.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Un bărbat a jucat de trei ori la loto în 2025 și a devenit milionar înainte de Crăciun. A pus mâna pe un jackpot de 6.200.000 de euro
Un bărbat a jucat de trei ori la loto în 2025 și a devenit milionar înainte de Crăciun. A pus mâna ...
Deficitul comercial al României a crescut cu 1%, la aproape 27,5 miliarde euro, în primele zece luni
Deficitul comercial al României a crescut cu 1%, la aproape 27,5 miliarde euro, în primele zece luni
ANAF va avea o divizie de inspectori dedicată investigării veniturilor din criptomonede. Pe cine va angaja acolo
ANAF va avea o divizie de inspectori dedicată investigării veniturilor din criptomonede. Pe cine va ...
Consiliul Naţional Tripartit discută salariul minim pentru 2026
Consiliul Naţional Tripartit discută salariul minim pentru 2026
CCR dezbate sesizarea AUR asupra legii care crește taxele locale
CCR dezbate sesizarea AUR asupra legii care crește taxele locale
Cum poți expedia coletele în siguranță de sărbători. Recomandările făcute de ANCOM: „Nu trimite produse perisabile”
Cum poți expedia coletele în siguranță de sărbători. Recomandările făcute de ANCOM: „Nu ...
Veste bună înainte de Crăciun! Carnea de porc vândută de fermieri români, cea mai mare scădere de preț din UE!
Veste bună înainte de Crăciun! Carnea de porc vândută de fermieri români, cea mai mare scădere ...
CCR discută, miercuri, sesizarea ICCJ în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma pensiilor magistraților
CCR discută, miercuri, sesizarea ICCJ în legătură cu noul proiect al Guvernului Bolojan privind reforma ...
Cozonacul românesc în 2025- între tradiție, inovaţie şi echilibru nutrițional
Cozonacul românesc în 2025- între tradiție, inovaţie şi echilibru nutrițional
Google, căutat de UE la copyright. Ancheta deschisă de Comisia Europeană vizează o amendă de 10% din venituri
Google, căutat de UE la copyright. Ancheta deschisă de Comisia Europeană vizează o amendă de 10% ...
Locul de muncă plătit cu 120.000 de euro pe an în Danemarca. Ce calificări trebuie să aibă doritorii
Locul de muncă plătit cu 120.000 de euro pe an în Danemarca. Ce calificări trebuie să aibă doritorii
Carnea de porc pentru masa de Crăciun. Recomandările experților și prețurile din 2025
Carnea de porc pentru masa de Crăciun. Recomandările experților și prețurile din 2025
Concedieri 2026. O mare bancă elvețiană ar putea concedia 10.000 de angajați până în 2027
Concedieri 2026. O mare bancă elvețiană ar putea concedia 10.000 de angajați până în 2027
Taxa care va crește factura de energie. Cât vor plăti în plus românii și de când se aplică
Taxa care va crește factura de energie. Cât vor plăti în plus românii și de când se aplică
Perspective sumbre pe piața muncii în 2026. Expert HR: „Numărul de șomeri va crește. Depinde foarte mult de deschiderea acelor oameni de a se reorienta”
Perspective sumbre pe piața muncii în 2026. Expert HR: „Numărul de șomeri va crește. Depinde ...
Donald Trump îi cere lui Zelenski să organizeze alegeri în plin război și acuză „lipsa democrației” în Ucraina
Donald Trump îi cere lui Zelenski să organizeze alegeri în plin război și acuză „lipsa democrației” ...
Sărbători cu prețuri mai mari. Cât au ajuns să coste brazii de Crăciun și cum se descurcă românii în anul scumpirilor
Sărbători cu prețuri mai mari. Cât au ajuns să coste brazii de Crăciun și cum se descurcă românii ...
Covid, versiunea 2025-2026. O nouă formă de gripă, extrem de agresivă, se răspândește rapid. Britanicii iau deja măsuri specifice pandemiei de Covid!
Covid, versiunea 2025-2026. O nouă formă de gripă, extrem de agresivă, se răspândește rapid. Britanicii ...