Media & Advertising

TV-ul si printul incaseaza doua „lovituri”. Cum profita Internetul

16 Feb, 00:06 • marian.rujoiu
Mediile traditionale sunt lovite de doua ori: prin scaderea bugetelor de publicitate si cresterea costurilor productiei publicitare. Efectul? In timp, TV-ul sau printul vor fi inlocuite cu formate mai ieftine, precum promovarea in online.
TV-ul si printul incaseaza doua lovituri. Cum profita Internetul

Alina Tudose, managing director al agentiei Cohn&Jansen JWT Romania, estimeaza ca in 2012 piata de publicitate o sa ramana la un nivel constant din punct de vedere al investitiilor, cel mult se va inregistra o crestere cu 5% a bugetelor companiilor multinationale.

„Cresterea economica, criza euro, alegerile, protestele, demisiile sau condamnarile vor influenta si ele dimensiunea pietei de publicitate anul asta”, considera Alina Tudose, care s-a aratat ingrijorata de diminuarea bugetelor de productie pentru mediile traditionale.

In opinia acesteia, diminuarea ar putea insemna „intr-un viitor nu prea indepartat renuntarea la aceste medii si inlocuirea lor cu altele. Altii spun ca online-ul creste, mi se pare timida cresterea, insa e bine ca iese cu plus undeva”.

In plus, Alina Tudose a mentionat ca in ciuda faptului ca Cohn & Jansen JWT este o agentie de creatie si nu de servicii media, „suntem constienti de ce se intampla in piata: agentii dau faliment, parteneri neplatiti, tipografii care se inchid”.

Una dintre cauze este si aceea potrivit careia termenele de plata pentru serviciile publicitare prestate „s-au marit, iar domino-urile se propaga destul de rapid”.

In plus, exista companii care au comandat publicitate in trecut, iar in prezent nu o mai pot achita. 

Motivul?  „Cercul vicios: nu vand suficient, deci nu am bani sa fac publicitate, nu fac publicitate, deci nu voi vinde suficient, intr-un punct acest cerc trebuie rupt”, a explicat Alina Tudose.

Dintre toate mediile, printul pare cel mai afectat de acest cerc vicios, si nu numai din punct de vedere al bugetului de media alocat, ci si al bugetelor de productie pentru poze.

„Bazele de poze de pe net fac o avere acum in detrimentul studiourilor de foto, iar colegii de la creatie ‘nu mai au stomac sa auda’ ca iar nu sunt bani de poza si ca ideea trebuie modificata. Dar nu este valabil doar in cazul printului. Si bugetele de TV se micsoreaza. Ca din orice constrangere, probabil ca la un moment dat, va iesi ceva bun, daca suntem de accord cu principiu, dovedit istoric, ca la vremuri grele, creativitatea a inflorit”, a mai spus managing directorul Cohn & Jansen.

Solutia creativitatii este asteptata tot de la online, pentru ca „Internetul este plin de content creat de useri si poate de aici o sa vina solutia”.

In aceste conditii, mediile si formatele de publicitate se schimba continuu, astfel incat sa poata atinge consumatorul, iar daca nu exista o aplicatie care sa faca ceva ce oamenii isi doresc, atunci ea va fi inventata.

„Accesul la tehnologie ne modifica in fiecare zi comportamentul. Au aparut serviciile de tip cloud si Internetul, care mijlocesc orice, de oriunde, astfel ca oamenii pot citi carti, asculta muzica, vedea filme, face cumparaturi de unde vor ei si cand vor ei. Daca nu exista o aplicatie care sa faca ceva ce oamenii isi doresc, atunci ea va fi inventata. Asa ca media traditionala se schimba si vom auzi din ce in ce mai multe discutii despre aplicatii, despre entertainment si despre touch screen-uri”, a adaugat Alina Tudose.

[img=2593]Alex Borsan, Cohn & Jansen JWT [/img]La randul sau, Alex Borsan, online strategy director Cohn & Jansen JWT Romania, crede ca dezvoltarea online-ului se va desfasura pe mai multe paliere si diferit, iar jucatorii locali trebuie sa gaseasca noi metode pentru a faca fata jucatorilor mari , precum Facebook si Google, care vor continua sa creasca nestingherit, la fel si bugetele alocate lor.

„Social media pare sa fi ajuns la maturitate, sau cel putin se apropie, asa ca in zona asta vor fi si cresterile. Personal sper sa iesim, noi ca industrie, cu campanii mai bune. Aici cred ca e cheia pentru o expansiune sanatoasa a pietei locale”, a adaugat Borsan.

Dezvoltarea pietei implica insa o concurenta acerba, care duce la scaderea tarifelor de publicitate online, in ciuda unei audiente in crestere.

Potrivit lui Alex Borsan, „cel mai probabil vom vedea in continuare scaderi, nu neaparat de rate-card”. El spune ca vor fi la moda deal-uri de tipul „in bugetul de media iti tin si pagina de Facebook”.

In acelasi timp, Borsan a mai spus ca in continuare, „munca e judecata in primul rand in termeni de reach/unici si sunt relativ putini clienti dispusi sa plateasca engagement-ul sau conversia”.