- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Antreprenori online: Ne confruntam cu \”legea junglei\” pentru a angaja si retine specialistii

12 Jun, 00:01 • emanuel.ceciu
Problema gasirii de angajati in mediul online este mai mare decat in mediul "traditional", in principal din cauza faptului ca Internetul romanesc este inca prea putin dezvoltat. Printre "secretele" retinerii angajatilor, mai multi antreprenori din online au enumerat definirea clara a unui traseu in cariera, dezvoltarea de proiecte interesante si pachete salariale mai motivante.
Antreprenori online: Ne confruntam cu \legea junglei\ pentru a angaja si retine specialistii

„Retinerea oamenilor in business-urile online este o problema destul de mare deoarece cererea de pe piata depaseste inca cu mult oferta. De multe ori, angajatii sunt ofertati de catre concurenta. Este „legea junglei” in acest domeniu„, este de parere Daciana Paraschiv, director executiv al agentiei de publicitate online Ad Target.

Marius Ghenea, director executiv al magazinului de retail online PCFun.ro, spune ca este mai dificil sa gasesti angajati in online, din cel putin doua motive importante – in primul rand pentru ca industria de vanzari online este foarte putin dezvoltata in Romania, ceea ce inseamna ca sunt foarte putini oameni calificati in acest domeniu destul de specializat, iar in al doilea rand pentru ca este o activitate de mare raspundere care insa nu ofera intotdeauna o satisfactie profesionala pe masura, ca perceptie. „Prin natura activitatilor online, angajatii nu au o relatie nemijlocita cu publicul si cu clientii, ca in alte tipuri de vanzare, ceea ce poate deveni frustrant pentru angajat”, este opinia lui Ghenea.

Emi Gal, de la televiziunea online BrainTV.ro, este de parere ca exista destul de putini oameni pregatiti pentru a prelua functii de management in online.

„Online-ul la noi este un mediu relativ nou. Sunt putini oameni si cerere foarte mare. Exista foarte putini oameni pregatiti pentru pozitii de management in online, la noi, asa ca cei existenti sunt deja ocupati sau foarte scumpi„, a declarat pentru DailyBusiness Emi Gal. El a adaugat ca este foarte important sa creezi in mediul de lucru o echipa placuta, ai carei membri care sa se inteleaga.

Directorul de resurse umane de la compania de plati online GeCad ePayment considera la randul sau ca toate industriile se confrunta cu probleme de recrutari, dar ca in online „provocarea de a gasi oameni este peste media generala”.

„Nu consider ca industria online este cea mai dificila pentru atragerea si motivarea talentelor, dar se incadreaza in acele domenii in care provocarea este peste media generala”, este de parere Madalina Teodorescu, HR manager GeCad ePayment.

De pe ce posturi „se fuge” cel mai repede?

Oficialii Neogen spun ca programatorii, dezvoltatorii dar uneori chiar si managerii parasesc cadrul unor companii cu activitati de Internet in 2-3 luni de la angajare.

„Ne confruntam cu o problema generala a oamenilor in online, si nu numai. Multi pleaca dupa doar 2-3 luni alaturi de noi”, a spus Calin Fusu, director executiv al Neogen.

[quote=Dragos Novac, Krogos Software]Trebuie sa dam mai multa libertate angajatilor, sa nu le impunem doar ideile noastre[/quote]
„Am avut cazuri in care, desi ii plateam foarte bine, mai multi oameni au plecat in alta parte, pe salarii, ce-i drept, mai mari. Pentru a-mi tine echipa aproape, am incercat sa le ofer, pe langa bani, o atmosfera relaxanta, am incercat si incerc sa ii fac sa se simta la birou ca acasa”, a completat Sergiu Biris, director executiv al Trilulilu.ro.

„Eu personal am simtit cel mai mult lipsa designerilor”, spune Vlad Stan, fost director executiv la Vodanet, actual director executiv la Navidoo.

Gabriel Vasile, director executiv al magazinului online PCGarage.ro, este de parere ca cel mai greu de gasit si pastrat sunt web-designerii si programatorii, din cauza cererii foarte mari pe aceste segmente. De asemenea, in cazul magazinelor online, Vasile considera ca cel mai des pleaca angajatii de pe posturile de curier. „In aceste situatii, traficul infernal si gropile din strazi au un cuvant mare de tot de spus”, a punctat Gabriel Vasile.

Emi Gal de la BrainTV.ro considera ca domeniul IT se confrunta cu cele mai mari probleme in gasirea de personal.

„Daca in imobiliare, de exemplu, ‘angajatorul face legea’, si poate angaja si da afara pe cine vrea, in online/IT angajatul face legea, pentru ca are de unde alege si nu isi face griji cu privire la gasirea unui alt job. Pentru un angajator in domeniul online/IT, durata si costul inlocuirii unui developer senior (de exemplu) nu este un proces prea placut”, este parerea lui Gal.

Gabriel Vasile de la PCGarage.ro cat si Marius Ghenea de la PCFun.ro sunt insa de alta parere. Ei spun ca nu au probleme majore cu personalul si ca, atunci cand pleaca cineva, se gaseste un inlocuitor competent in timp scurt.

Daciana Paraschiv considera ca in Internet cele mai mari probleme cu angajarile le au companiile de publicitate online.

„Segmentul cu cele mai mari probleme in gasirea si retinerea angajatilor este clar publicitatea online. Nu sunt multi oameni pregatiti in acest domeniu. Am cautat sa ne extindem la acest capitol si am constat ca nu prea am avut pe cine alege dintre candidatii care au aplicat pentru acest job. Pe langa faptul ca nu aveau experienta in acest domeniu, salariul solicitat era foarte mare comparativ cu ceea ce stiau sa faca. Si astfel se ajunge la ofertarea angajatilor celorlalte companii din domeniu. Si tot asa se creeaza un cerc vicios deoarece creste artificial nivelul salarial”, a subliniat Paraschiv.

O parere similara are Mihaela Bogiu, director executiv al retelei LegalNet.

„Din observatiile mele, industria online este vazuta de toata lumea ca locul unde se castiga bine. Salariile au intrat intr-o spirala care nu mai are legatura cu realitatea castigurilor din .ro. Oamenii buni au intotdeauna oferte bune. Iar managementul multor proiecte are inca de suferit din perspectiva lucrului in echipa”, este de parere Bogiu.

Si totusi, cum pot fi retinuti angajatii?

„In principiu, doua ar fi secretele pentru a putea pastra angajatii in cadrul companiei – un pachet salarial bun si posibilitatea reala de a accede ierarhic”, este parerea Dacianei Paraschiv de la Ad Target.

Dragos Novac, director executiv la Krogos Software, este de parere ca un factor foarte important care ar putea sa tina mult timp angajatii fideli companiilor il constituie insasi valoarea proiectelor pe care se axeaza firmele.

„Daca proiectele sunt viabile, incitante, frumoase, provocatoare, motivante, si daca dam putin ‘frau liber’ angajatilor, nu vad de ce acestia ar pleca. Trebuie sa lasam creativitatea cat mai libera. Daca un angajat vine la tine cu o idee personala, nu i-o reteza din prima. Lasa-l sa incerce si atunci se va simti unic, isi va construi un fel de ‘brand personal’, care, intr-un final, va folosi tot firmei”, este de parere Novac.

[quote=Mihaela Bogiu, LegalNet]Aminteste-ti ca esti coordonator al unei echipe, nu stapan de sclavi![/quote]
Marius Ghenea considera ca ceea ce motiveaza un angajat in online ar putea motiva orice angajat din aproape orice domeniu.

„Ceea ce retine si motiveaza angajatii in alte tipuri de business va retine si va motiva angajatii si in business-ul online. Ar merita poate doar mentionata acordarea unei atentii suplimentare din partea angajatorilor problemelor specifice grupului demografic si social tipic al angajatilor din companiile online – in majoritate tineri, unii inca studenti”, a subliniat Ghenea.

Mihaela Bogiu este de parere ca oamenii „formati de la zero” in cadrul firmei pot oferi deseori rezultate mai bune decat cei deja pregatiti.

„Am invatat in ultimii ani ca solutia cea mai sigura este sa-ti cresti proprii oameni, motiv pentru care investim regulat in recrutarea si training-ul unor oameni care ar putea sa ne devina colegi in viitorul apropiat”, a spus Bogiu.

„Incearca sa muncesti pentru angajati, asa cum si ei muncesc pentru tine. Tine-ti promisiunile, mai ales atunci cand este vorba de bani. Aminteste-ti ca esti coordonator al unei echipe, nu stapan de sclavi”, a subliniat aceasta.

Vlad Stan este de parere ca „oamenii nu urmeaza alti oameni, ci idei si principii”.

„Trebuie sa te gandesti sa le rezolvi mai intai lor problemele si motivatiile si abia apoi sa le ceri sa ti le rezolve tie. Ei trebuie convinsi cu viziuni sau cu idei. Eu consider ca oamenii nu urmeaza oameni, ci idei si principii”, a spus Stan.

Emi Gal considera ca retinerea oamenilor nu ar reprezenta totusi o problema atat de mare, daca managerii ar avea o viziune clara asupra business-ului pe care il conduc.

„Retinerea nu este atat de complicata daca ai o viziune clara asupra business-ului si o strategie corespunzatoare. La Brainient, de exemplu, in 2 ani jumatate si-au dat demisia doar doi angajati. Dintre care unul a plecat dupa 3 zile pentru ca nu s-a acomodat stilului de lucru”, a spus Gal.