- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Ce planuri are romanul care a vandut polonezilor 70% dintr-o firma de turism online. Afla valoarea tranzactiei

07 Apr, 00:01 • emanuel.ceciu
Dupa achizitia a 70% din firma locala cu activitati turistice online C&D Solutions, polonezii de la Netmedia nu se vor opri aici - in doi ani vor afaceri de 2 mil. euro in Romania, urmarind totodata achizitionarea altor firme locale de profil. Afla valoarea tranzactiei si citeste despre planurile companiei in Romania intr-un interviu cu actionarul minoritar roman Daniel Dobrita, fondatorul business-ului.
Ce planuri are romanul care a vandut polonezilor 70% dintr-o firma de turism online. Afla valoarea tranzactiei

Daniel Dobrita detine in prezent 30% din actiunile C&D Solutions SRL, companie ce isi va schimba in viitorul apropiat denumirea in NetMedia S.A. C&D Solutions detine site-urile AllSeasons.ro si TourismGuide.ro Pe 31 martie firma romaneascaa cedat 70% din actiunile detinute catre compania poloneza Netmedia.

Dobrita este membru Key People

DailyBusiness.ro: Cat timp au durat negocierile cu NetMedia?
Daniel Dobrita: Netmedia ne-a contact prima oara in 2008, pe langa alte companii de profil din Romania. Datorita crizei economice lucrurile s-au oprit la acel moment, dar s-au finalizat in acest an.

DB: La ce capitol al negocierilor ati cedat cel mai mult din ce doreati initial si la ce capitol au cedat polonezii?
DD: Nu cred ca pot spune daca am cedat mai mult sau nu. Ceea ce stiu este ca atat Netmedia S.A cat si eu, Daniel Dobrita, in aceasta forma putem obtine fiecare ceea ce ne dorim. Bineinteles ca existe clauze si de o parte si de alta pentru a putea ajunge intr-un timp scurt la performatele dorite.

DB: Ati amintit de o anumita schimbare de strategie, faptul ca veti incepe sa comercializati doar pachete turistice. De ce veti face aceasta miscare? Nu veti pierde o parte din audienta?
DD: Nu va fi o schimbare radicala deoarece avem contracte in desfasurare pe toate diviziile. Aceste divizii sunt promovarea turistica propriu-zisa – clientul plateste o taxa anual pentru gazduire pe site-urile noastre -, advertising – inchiriem spatii pentru publicitate precum si comercializarea serviciilor turistice. Cu siguranta activitatea se va concentra pe comercializarea serviciilor turistice, plecand de la cazari individuale pana la croaziere de lux.

Un factor foarte important il va avea si dezvoltarea segmentului „business travel” care se doreste a fi pilonul numarul doi in dezvoltarea pe urmatorii 2 ani. In prezent strategia
este de a ne concentra si finaliza la timp implementarea noilor concepte in TourismGuide.ro, cum ar fi Instant Booking pentru Romania, Instant Booking la peste 80.000 de unitati de cazare din lume, Bilete de avion, rent a car si asa mai departe.

DB: Cati angajati are compania?
DD: Din acest moment nu cred ca mai putem vorbi de C&D, All Seasons si TourismGuide. Noul inceput va sta sub numele de Netmedia Romania. Numarul de 12-13 angajati il vom pastra in urmatoarele luni. Posibil sa creasca in urmatoarele 6 luni.

DB: Care e motivul principal pentru care au cumparat polonezii? Au achizitionat un business deja profitabil sau mai degraba o comunitate formata, peste care vor veni cu servicii noi pentru a face bani?
DD: Motivul cred ca este clar. Sa faca bani si sa-si dezvolte piata si in Romania deoarece sunt o companie publica. Dar pe langa acesta, este faptul ca Romania este o tara strategica pentru ei. In acelasi timp Romania are nevoie de o astfel de investitie si astfel de servicii. Turismul online romanesc este foarte departe de cel al Poloniei si nu numai.

In al doilea rand pot spune in acelasi timp ca „management boardul” TourismGuide.ro si AllSeasons.ro a oferit increderea si siguranta de care au nevoie pentru a dezvolta businessul si in Romania.

DB: La nivel aproximativ, la cat s-a ridicat tranzactia? Peste 100.000 euro? Peste 150.000 euro?
DD: Nu vreau sa intru in detalii prea multe, oricum peste 160.000 euro si sub 200.000 euro.

DB: Ce parti bune si ce parti rele exista cand vinzi un business in crestere, asa cum ati facut voi? V-a fortat criza sa vindeti acum?
DD: A avea un asociat cu asemenea „greutate” pe mine ma face mai puternic, mai realist in ceea ce mi-am propus sa realizez in turismul online romanesc.

Parti rele nu cred ca sunt, dar daca ar fi, ar fi nesemnificative. Da, si criza a participat dar nu semnificativ. Ce m-a „fortat” sa vand si sa continuu discutiile cu ei este ca imi doresc sa dezvolt mult mai repede si mult mai profesional aceasta afacere, sa o aduc la un nivel la care visez in fiecare zi – sa ajunga numarul 1 in turismul online romanesc si nu numai.

DB: Unde vedeti business-ul peste 2 ani in termeni de venituri, profit, baza de clienti, servicii?
DD: E greu de spus, tocmai acum suntem la faza de reorganizare bugetara. Ce pot spune este ca peste 2 ani veniturile companiei Netmedia Romania trebuie sa atinga cu usurinta 5 milioane de euro. In 2009 am avut venituri undeva la circa 650.000 euro, nu am iesit pe profit. In acelasi timp, toate plaja de servicii turistice trebuie implementate online, la cat mai multe site-uri si branduri noi, gen Tourismguide.ro. Avem in plan sa achizitionam site-uri de turism sau chiar agentii din Romania, insa inca nu pot oferi amanunte in acest sens. Toate la timpul lor.

DB: Ce sfat ati da unui antreprenor aflat la inceput cu un site de turism pentru a ajunge sa faca exitul pe bani frumosi?
DD: Nu prea sunt familiarizat cu acest tip de afacere – „cresti ceva dupa care vinzi”. Dimpotriva, aceasta vanzare ma motiveaza sa cresc si sa am oportunitatea de a cumpara mai multe parti sociale la un moment dat.

Oricum revenind la intrebare, cred ca cel mai important lucru este ce se gaseste in spatele siteului, partea de back office. Traficul, contentul, baza de clienti au si ele valorile lor, dar daca motorul afacerii nu e profitabil sau nu prezinta interes, atunci cred ca este o problema.

DB: Aceasta tranzactie poate fi un semnal? Poate fi vorba de o revigorare a interesului investitorilor straini pentru online-ul romanesc?
DD: Eu personal cred ca da. Mai ales ca odata cu Netmedia Romania veti vedea si alte servicii pe care o sa le implementam in Romania tot pe piata online. Romania are nevoie de astfel de investiti mai ales ca si know-how. Nu vreau sa jignesc pe nimeni, cred insa ca Romania duce mare lipsa de cultura in acest segment de piata.

DB: Ce anume veti face cu aceasta suma? Veti investi o parte intr-un nou business sau ii veti reinvesti?
DB: Deja s-au reinvestit in proiectul acesta. Momentan nu am niciun gand „sa-mi pun ouale intr-un alt cos”. Prioritate sunt banii investiti si rezultatele in „noua afacere”. Ce mai pot spune este ca, urmare a tranzactiei, capitalul social a fost marit de la 9.000 lei la 958.800 lei.